نویسنده اصلی تأدیب النسوان کیست؟

۱ min read

روح انگیز کراچی-14 دی 1391

مدرسه فمینیستی: تأدیب النسوان رساله ای تربیتی در موضوع تربیت زنان است که تاکنون نویسنده آن شناخته نشده است. موضوع اصلی این پژوهش شناسایی نویسنده اصلی اثر، مقلدان او و چگونگی تولید تحریرهای دیگری از این رساله است. در این مقاله کوشش شده است تا با مقایسه هفت نسخه خطی با موضوعی مشابه و عنوان هایی متفاوت این پژوهش انجام گیرد.

مقدمه : تأدیب النسوان رساله خطی کوچکی در یک مقدمه و 10 فصل و مجموعاً 41 ورق است که تاریخ دقیق نگارش اثر و نویسنده آن مشخص نیست.

با تحقیق و مطالعه بر 62 نسخه خطی با محوریت زن در موضوع حکمت عملی شاخه تدبیر منزل، هفت نسخه خطی با موضوعی مشابه شناسایی شد که از آن میان سه نسخه، عنوان مشابه تأدیب النسوان را دارند و نسخه بدل یکدیگرند. چهار تحریر دیگر این کتاب با عنوان های متفاوتی چون آداب معاشرت نسوان، سلوک و سیرت زن، رساله ای در احوال و رفتار خواتین زنان و تأدیب النساء معرفی شده اند. تأدیب النسوان به سبب جوابیه بی بی خانم استرآبادی بیش از دیگر کتاب های مشابه خود شهرت دارد. با توجه به ، ناشناس بودن مؤلف و مشخص نبودن تاریخ نگارش اثر ، تفاوت عنوان نسخه ها، شباهت موضوعی و تحریرهای متفاوت، بررسی و تحقیق انجام شد.

طرح مسئله و پرسش های پژوهش

◀️  نسخه های خطی آداب معاشرت نسوان، تأدیب النساء، تأدیب النسوان، رساله در احوال و رفتار خواتین زنان، سلوک و سیرت زن .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours