کنفرانس مطبوعاتی «اتهامات وارده» در کانون مدافعان حقوق بشر برگزار شد: مردم فلسطین، زنان محجبه در فرانسه، کارگران بی حقوق شرکت واحد، دانشجویان دربند و…

28 مرداد 1387

مدرسه فمینیستی: دوشنبه 28 مرداد کانون مدافعان حقوق بشر کنفرانس مطبوعاتی با موضوع «اتهامات وارده» در اعتراض به اتهامات و افتراهای اخیر برخی از روزنامه ها و خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی برگزار کرد.

به تازگی از سوی برخی از خبرگزاری ها (ایرنا) و روزنامه های وابسته به دولت، اتهامات و افتراهایی نسبت به نهادهایی مانند کانون مدافعان حقوق بشر و افرادی چون شیرین عبادی، دختر وی نرگس توسلیان و نیز تعدادی از چهره های شناخته شده جنبش زنان وارد شده است. از این رو کانون مدافعان حقوق بشر به این مناسبت کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد.

آقای دادخواه عضو هیئت مدیره کانون ، اداره کننده مراسم بود که با اشاره به 28 مرداد از دکتر مصدق به عنوان قربانی مظلوم و خاموش افتراها و اتهامات سیاسی و اخلاقی آن دوره یاد کرد و سپس با اشاره به داستان سیاوش در شاهنامه یاد آورشد که هیچ آتشی توانایی سوزاندن بیگناهان و دادخواهان تاریخ را ندارد و تنها دروغگویان و افترازنان در آتش خودافروخته خویش خواهند سوخت.

اولین سخنران آقای صدر حاج سیدجوادی وزیر کشوردولت بازرگان بود که به رغم کهولت و بیماری در مراسم حاضر شد و با تاکید بر حق وکیل از دفاع موکل های مختلف یادآور شد که طبق قانون وظیفه یک وکیل دفاع از موکل است خواه او قاتل باشد خواه متهم به هرجرمی که از دیدگاه دستگاه حاکمه جرم محسوب شود.

آقای دکتر اسماعیل زاده با تاکید بر حق دفاع یاد آور شد که محروم کردن اشخاص از داشتن وکیل گناه و جرم است و پذیرش حق دفاع از سوی وکیل الزاما اعتقاد و موافقت وی با عقاید موکلش نیست بلکه طبق قوانین حقوق بشر و قانون اساسی کشور این جزو وظایف یک وکیل محسوب می شود. وی یادآور شد که چون در ابتدای انقلاب وکیل تقی شهرام بوده او را به سبب وابستگی به سازمان پیکار زندان و بازجویی کرده اند و چون وکیل سعید سلطانپور نیز بوده است اورا به سازمان فداییان نیز نسبت داده بودند.

خانم شیرین عبادی سخنران بعدی بود که ضمن شرح سابقه کانون مدافعان حقوق بشر در ضرورت دفاع از متهمان سیاسی و عقیدتی به طور رایگان گفت که ما مالیات می دهیم و نهادهایی چون خبرگزاری جمهوری اسلامی با پول مردم اداره می شوند و آن وقت چنین اکاذیبی را به مردم نسبت می دهند. وی با اشاره به مقاله مندرج در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفت: در این مقاله به چهره ها ی شناخته شده جنبش زنان و به فعالان کمپین یک میلیون امضا تروریسم، فاحشگی و فاحشه پروری نسبت داده شده حال شما تصور کنید که مثلا شهلا شرکت، شهلا لاهیجی ، رخشان بنی اعتماد ، پوران درخشنده ؛ جعفر پناهی ، منصوره شجاعی ، طلعت تقی نیا، پروین اردلان، شادی صدر و… چگونه و چرا آماج این اتهامات قرار گرفته اند. وی سپس خطاب به خبرگزاری گفت اگر قرار است اینگونه نشر اکاذیب کنید با پول خودتان خرج کنید شما که ادعای دیانت دارید بیت المال را این چنین هدر ندهید و صرف دروغ گویی نکنید.

آقای تاجیک سخنران بعدی طی یک تحقیق دقیق نشان داد که چگونه با جابجا کردن کلمات در یک مقاله تحقیقی از انتشارات دانشگاه مگ گیل نرگس توسلیان را بهایی معرفی کرده اند وی از همکاران خویش در ایرنا عذرخواهی کرد و یاد آور شد که منطور وی دراین تحقیق مسئولان این حرکت سازمان داده شده اند.

سخنران بعدی نماینده دانشجویان زنجان بود که از خانم عبادی و کانون مدافعان حقوق بشر در دفاع از دانشجویان سپاسگزاری کرد و با توجه به دستگیری تعدادزیادی از اعضای انجمن اسلامی این دانشگاه گفت که گویا جای متهم و شاکی عوض شده است.

یوسفی اشکوری، سخنران بعدی بود که به روشنی یاد آورشد که این بحث به هیچوجه نیازی به استدلال های حقوقی ندارد چرا که این بیشتر گفتمان تهدید، اتهام و سرکوب مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان است.

ابراهیم یزدی با اشاره به 28 مرداد و اتهاماتی که بر مصدق وارد شد گفت که من به دوستان کانون مدافعان و خانم عبادی و همکارانشان تبریک می گویم چرا که تاثیر گذاربودن فعالیت آنان موجب شدن که چنین مورد اتهام قرار گیرند.

خدیجه مقدم نیز در سخنان خود با اشاره به اینکه سه نسل درجنبش زنان درراه دستیابی به حقوق مدنی و شهری تلاش کرده اند گفت نسل اول برای آموزش و نسل دوم در زمان شاه برای آزادی بیان و آزادی قلم و نسل سوم و کمپین برای حقوق برابر تلاش می کنند . زنانی که برای پیروزی انقلاب و در مدت جنگ جسورانه حضور داشته اند حالا باید مورد چنین اتهاماتی قرار گیرند. وی با توجه به اینکه توجه به حقوق زنان و حقوق کودکان از شاخص های دستیابی به توسعه پایدار است تلاش شیرین عبادی را برای دستیابی به این شاخص ها ستود.

سیف زاده قاضی بر کنارشده دادگستری نیز با کلام سعدی آغاز سخن کرد: که اول اندیشه وانگهی گفتار، و سپس افترازنان و دروغ پردازان را به دقت و تعمق و تعقل بیشتر در مورد کلام و قلم و رفتار خویش دعوت کرد.

بخش پایانی به تریبون آزادبرای برخی شرکت کنندگان که خودر ا نماینده هیچ سازمان و نهادی معرفی نکردند و تنها به مخالفت با کانون و افراد مورد اتهام واقع شده حضور یافته بودند، اختصاص یافت.

این بخش به دلیل پرسش های این افراد که به طور کتبی به آقای دادخواه ارسال می شد تشکیل شد.

آقای امیرحسین کبیری با ذکر اینکه مجموعه کتاب های “نیمه پنهان ” به هیچوجه امنیتی نیست بلکه پژوهشی است گفتند که با رجوع به این مجموعه ریشه تمامی این مسائل را می توان یافت. وی سپس به مصاحبه خانم شیرین عبادی اشاره کرد و گفت شما در مصاحبه های خود گفته اید که این حرف های خیالپردازی است پس جرا این جلسه را تشکیل دادید اگر خیالپردازی بوده پس این جلسه هم نباید تشکیل می شده.

شخص بعدی که خود را پاک اندیش معرفی می کرد نیز در سوال خود چنین طرح کرد که بهتر نیست به جای دفاع از دختر خانم عبادی به دفاع از مردم فلسطین پرداخته شود؟

سپس شخص دیگری به نام آقای مشکینی پور در سخنان خویش گفت که برادران ما درفلسطین توسط صهیونیست ها کشته می شوند مهم نیست اما دختر خانم عبادی مهم است اگر شما اهل دفاع هستید از حقوق مردم فلسطین دفاع کنید تازه می توانید حقوق هم بگیرید و یک فعالیت خیرخواهانه انجام دهید اگر اهل دفاع هستید از زنان محجبه ترکیه دفاع کنید.

سپس آقای سیف زاده ، خانم عبادی و سپس سخنگوی کانون مدافعان آقای سلطانی برای پاسخگویی به پشت تریبون آمدند.

آقای سلطانی در بخشی از جوابیه خود به این دوستان چنین گفتنند : “سه سال پیش که بحث ممنوعیت ورود دختران با حجاب به دانشگاه های فرانسه مطرح شد خانم عبادی در پاریس سخنرانی کردند و گفتند که بعید است که در کشوری که ادعای دموکراسی دارد این اتفاق بیفتند ایشان سپس گفتند که هرچند که دفاع از مردم فلطسطین و زنان محجبه ترک مانند هر مظلوم دیگری وطیفه ما و وظیفه تمام نهادهای حقوق بشری است اما من از شما سوال می کنم که شما چرا به جای دفاع از زنان محجبه ترک از معلمان ایرانی زحمتکشی که تنها برای تقاضای حقوق بیشتر کتک می خورند زندانی می شوند و هتک حرمت می شوند دفاعی نمی کنید، چرا فقط از مردم فلسطین دفاع می کنید و به کارگران زحمتکش شرکت واحد فکر نمی کنید و در مقابل شکنجه ها و دستگیری هایی آنان سکوت کرده اید ؟ چرا در مقابل سرکوب دانشجویان ایرانی سکوت کرده اید ؟
ما همه دفاع از مردم فلسطین و تمام مردم مورد ظلم واقع شده را وطیفه خود می دانیم اما شما از چه کسانی دفاع می کنید؟

در انتهای این کنفرانس مطبوعاتی، بیانیه ای که توسط کانون مدافعان حقوق بشر صادر شده بود قرائت شد که در آن داشتن هر نوع عقیده و ابراز آن را از جمله حقوق حقه مدرم دانسته و از دستگاه قضایی خواسته شده بود که به طور جدی با متجاوزان به حقوق مردم برخورد قاطع و قانونی نموده و اجازه ندهد که حریم حصوصی زندگی مردم ملعبه عده ای تندروی مغرض و یا ناآگاه قرار گیرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours