اولین فیلم هالیوود درباره سنگسار ایران ساخته شد

26 شهریور 1387

مردمک :فیلم جدید سیروس نورسته با دستمایه سنگسار زنان متهم به ارتکاب زنا در کشور روایت غریبی در نزد بیننده ایرانی و غیرایرانی نیست.

«سنگسار ثریا.میم» به کارگردانی سیروس نورسته در بخش دیسکاوری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد.

در این فیلم شهره آغداشلو، بازیگر هالیوود، سرگذشت زنی به نام ثریا را در یکی از روستاهای دورافتاده کشور روایت می‌کند که با اتهام ناروای زنا در یک جامعه سنتی قربانی شده است.

شهره آغداشلو بازیگر ایرانی و نامزد جایزه اسکار، در این فیلم در نقش زهرا داستان تکان‌دهنده مرگ خواهرزاده خود ثریا را برای «جیم کاویزل» در نقش یک خبرنگار فرانسوی بازگو می‌کند.

سنگسار ثریا.میم براساس کتابی به قلم فریدون صاحب جم ساخته شده و در یکی از کشورهای خاورمیانه به زبان فارسی فیلمبرداری شده است.

نورسته کارگردان ایرانی مقیم آمریکا در توضیح این فیلم می‌گوید: داستان ثریا یکی از داستان‌هایی است که درمورد زنان بی‌شماری در ایران اتفاق افتاده و هنوز هم ادامه دارد.

این فیلم آزار زنان ناشی از اتهام‌های ناروا و نادیده گرفتن حقوق آنان به تصویر درآمده که باید بابت زدودن این چهره ناروا عذاب و رنج زیادی تحمل کنند.

به گفته نورسته، این فیلم درمورد زنان بی‌صدایی است که تنها سلاح آنها بی‌گناهی و شرافت است و با نیروهای متعصب ظالمی که شهر آنها را به تاراج برده‌اند، هیچ همخوانی ندارند.

پرداختن به جزئیات لباس زنان، شرایط روستاهای ایران و به تصویر کشیدن آداب و رسوم روستاها ازجمله دلایل ساخت این فیلم به زبان فارسی با هنرپیشگان فارسی زبان در یکی از کشورهای خاورمیانه بوده است.

نورسته به دریافت جایزه فیلم سنگسار ثریا.میم در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو امیدوار است.

سی و سومین جشنواره فیلم تورنتو از چهارم سپتامبر (14 شهریور) آغاز شد و تا 13 سپتامبر (23 شهریور) ادامه دارد.


فیلمی با دستمایه سنگسار

سنگسار زنان در ایران و برخی کشورهای اسلامی به خاطر ارتکاب زنا اجرا می‌شود که در آن زن از ناحیه گردن تا زیر سینه در یک گودال قرار می گیرد و سنگسار می‌شود.

اگرچه نمونه های مستندی از سنگسار زنان بر روی سایت‌های اینترنتی در دسترس است اما این اولین بار است که یک کارگردان ایرانی خارج از کشور فیلمی درمورد سنگسار زنان کشور در هالیوود ساخته که به گفته خود او براساس یک داستان واقعی است.

آغداشلو در نقش زهرا خانم خاله ثریا تنها و آخرین امید خود را در دستان خبرنگاری می‌بیند که باید با داستان تکان‌دهنده مرگ ثریا و فرار از کشور، این موضوع را به گوش جهانیان برساند که یک زن قربانی ظن بی‌مورد شوهر جاه‌طلب خود شده است.

آغداشلو بازیگر نام آشنای هالیوود پیش از این در فیلم «خانه ای از ماسه و مه» در کنار «بن کینگزلی» بازی در سینمای هالیوود را تجربه کرد و بابت آن نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours