بازگشت ماده چندهمسری به لایحه خانواده

21 مهر 1387

مدرسه فمینیستی: با وجود اینکه در نتیجه اعتراضات گسترده طیف وسیعی از مدافعان حقوق زنان، مجلس پذیرفته بود که مواد 23 و 25 لایحه موسوم به حمایت از خانواده را از دستور کار خارج کند، اما مجدداً اخباری از بازگشت این مواد به گوش می رسد.

سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس، در گفتگو با خبرنگار مهر یادآور شد: «در ماده 23 لایحه حمایت از خانواده که حذف شد عین خواسته اسلام مطرح بود و مجلس قصد داشت با تطبیق نظر اسلام برخی مشکلات فعلی زنان و جامعه را حل کند». سپس با انتقاد از حذف این ماده در کمیسیون قضایی تاکید کرد: «نباید در تطبیق مصوبات به غوغا سالاریها و هیاهو گوش کرد». سرانجام با ابراز این عقیده که ممکن است بسیاری از زنها با ازدواج مجدد همسرشان مشکلی نداشته باشند، بیان داشت: «اخیرا پیشنهادات جدیدی به کمیسیون حقوقی رسیده که بر اساس آن ماده 23 لایحه حمایت از خانواده بار دیگر در لایحه قرار می گیرد. به این ترتیب که رضایت خانم ها در ازدواج مجدد مرد شرط قرار خواهد گرفت و برای رعایت عدالت مرد در همسرداری نیز شروطی اضافه می شود». وی در خاتمه اظهار داشت: «پیشنهادات جدیدی که به کمیسیون حقوقی و قضایی رسیده در این کمیسیون در حال بررسی است تا در صحن علنی به آنها رسیگی شود».

جنبش زنان در سال های اخیر، بویژه در قالب کمپین یک میلیون امضاء تلاش بسیاری داشته است تا قوانین تبعیض آمیز مربوط به زنان را تغییر دهد، یکی از این موارد قانونی مربوط به مسئله «چندهمسری یا تعدد زوجات» است. در واقع، کنشگران کمپین یک میلیون امضاء خواهان لغو چندهمسری هستند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours