کاهش 10ساله سن ابتلا به سرطان پستان در ایران

28 مهر 1387

ایسنا: براساس آخرین آمار مرکز ثبت سرطان مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، در سال 84 موارد بروز سرطان پستان پنج هزار و 981 مورد، سرطان دهانه رحم (سرویکس) 469 مورد و سرطان رحم 561 مورد گزارش شده است.

دکتر مهران‌دخت عابدینی، کارشناس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این که موارد سرطان به ثبت رسیده در کشور صرفا براساس نمونه‌های ارسالی به پاتولوژی بوده است، در ادامه اظهار کرد: این در حالی است که بسیاری از افراد پس از اطلاع از وجود توده‌ای با نمای بدخیم به پاتولوژی مراجعه نمی‌کنند.

وی، سرطان پستان، رحم و دهانه رحم را از سرطان‌های مهم زنان برشمرد و افزود: خوشبختانه سرطان دهانه رحم در ایران به علت عدم تعدد زوجین و روابط جنسی تعریف شده از شیوع کمتری برخوردار است.

کارشناس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش 10 ساله سن ابتلا به سرطان پستان در ایران افزود: در حالی که امکان تشخیص این سرطان‌ در مراحل اولیه وجود دارد اما غالبا زمانی ضایعات سرطانی تشخیص داده می‌شود که ناگزیر به جراحی‌های وسیع به همراه کموتراپی برای درمان هستیم.

دکترعابدینی، با این توضیح که برای تبدیل یک سلول سرطانی در پستان به توده یک سانتی‌متری دست کم به 10 سال زمان نیاز است، افزود: دراین فاصله می‌توان با بهره گیری از روش‌های تشخیصی مناسب، توده زیر یک سانتی‌متر را شناسایی و درمان سبک، کم هزینه و اثربخشی را ارایه کرد.

کارشناس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت با تاکید براین که بهترین راه مقابله با سرطان پستان تشخیص زودرس آن است و درمان این سرطان در مراحل اولیه قطعی است به ایسنا گفت: تلاش می شود با بهره گیری از شیوه‌های مختلف معاینه چون Self Examination (خود آزمایی بالینی) در آخرین روز از قاعدگی و یا معاینه سالیانه افراد توسط پزشک و یا کارکنان بخش بهداشتی درمانی و یا ماموگرافی (عکس‌برداری ساده از پستان) از سن 40 سالگی،‌ توده سرطانی (زیر یک سانتی متر) زودهنگام تشخیص داده شود.

به گفته این جراح و متخصص زنان و زایمان، معاینه پستان توسط فرد هزینه‌ای برای خانواده ندارد و فقط به اندکی حوصله و 10 دقیقه وقت نیاز دارد.

وی، با بیان این که با انجام منظم معاینات فرد با خصوصیات بافت پستانی خود آشنا و در صورت بروز توده غیرطبیعی

سریع‌تر به وجود آن پی می‌برد در ادامه وجود سابقه ابتلا به سرطان پستان در خانواده، مصرف برخی داروها و سابقه ابتلا به سرطان کولون و تخمدان و نیز نخستین زایمان پس از 30 سالگی و یائسگی پس از 55 سالگی را از عوامل خطر برای ابتلا به سرطان پستان برشمرد.

دکترعابدینی، افزود: با این که سرطان دهانه رحم در ایران از میزان شیوع بالایی برخوردار نیست؛ اما کاملا قابل پیشگیری است به طوری که در مراحل پیش سرطانی با تست پاپ اسمیر قابل شناسایی است.

کارشناس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، در ادامه به زنان توصیه کرد که تست پاپ اسمیر سالیانه تا سه سال انجام شود و چنانچه برای سه سال متوالی نتایج پاپ اسمیر طبیعی گزارش شود در آن صورت انجام هر سه سال یک ‌بار آن کافی است.

این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: امروزه دقت این روش با به کارگیری ابزار‌های نوین چون Cyto Brush و یا تکنیک‌هایی نظیر Liquid Base‌ افزایش یافته است.

کارشناس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، لکه بینی پس از مقاربت و ترشحات غیرطبیعی رحمی را از علایم خطر سرطان دهانه رحم و وجود توده در پستان، ایجاد نمای پوست پرتقالی، زخم، تورفتگی نوک پستان، تورم و قرمزی پستان و وجود ترشحات خود به خودی خونی و حتی غیرخونی از پستان را از علایمی برای لزوم پیگیری برشمرد.

این جراح و متخصص زنان و زایمان با بیان این که سرطان رحم در کشور بیش از سرطان گردن رحم دیده می‌شود، یادآورشد: زنان باید توجه داشته باشند که در صورت بروز هرگونه خونریزی غیرطبیعی خصوصا پس از یائسگی به پزشک مراجعه کنند تا با نمونه‌برداری از بی‌خطر بودن آن اطمینان حاصل شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours