دستگیری، تفتیش و احضار به کمیته انضباطی سهم زنان فعال

2 آبان 1387

مدرسه فمینیستی: در هفته اخیر شاهد برخوردهای گوناگون به زنانی بودیم که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند.

خانه یکی از فعالان کمپین یک میلیون امضاء مورد تفتیش قرار گرفت

به گزارش سایت تغییر برای برابری منزل پرستو الهیاری یکی از فعالان کمپین یک میلیون امضاء مورد تفتیش قرار گرفت. روز شنبه 27 مهرماه ماموران دو مرد پلیس به همراه یک زن پلیس امنیت گیشا به منزل پرستو الهیاری از داوطلبان کمپین یک میلیون امضا وارد شدند و ضمن تفتیش خانه و ضبط لپ تاپ، دفترچه های تاثیر قوانین بر زندگی زنان، سی دی ، کتاب ، آلبوم شخصی پرستو …سراغ او را ازمادرش گرفتند. پرستو الهیاری که در آن زمان در محل کار خود بود بعد از تماس مادرش به خانه مراجعه کرد. آنها با برگه ای که در آن قید شده بود “احضار به محض رویت” با خود پرستو عازم دادگاه انقلاب شدند. پرستو الهیاری مورد بازپرسی قاضی سبحانی قرار گرفت.

پرستو الهیاری که همان روز سفری کاری در پیش داشت پس از بازگشت به خانه عازم سفر شد و قرار شد پس از بازگشت از سفر برای ادامه بازپرسی به دادگاه مراجعه کند.

احتمال داده می شود که دلیل احضارو تفتیش منزل مسکونی پرستو الهیاری به خاطر دیداری است که او با دوستان خود در پارک لاله داشته است. آن روز پرستو به همراه چند تن از فعالان کمپین در پارک لاله مشغول صحبت بودند که ماموران نیروی انتظامی به آنها تذکر دادند که از انجا بروند و کارت شناسایی او و یکی دیگر از داوطلبان را که دلیل تذکر پلیس را از انها پرسیده بود، گرفتند و سپس روز شنبه 27 مهرماه به خانه پرستو مراجعه کردند.

اعتراض به دستگیری عشاء مومنی همچنان ادامه دارد

انعکاس دستگیری عشاء مومنی که روز 24 مهرماه دستگیر و از آن روز در بند 209 زندان اوین بسر می برد، همچنان ادامه دارد.

برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر طی اطلاعیه درخواست آزادی بدون قید و شرط عشا مؤمنی را کرده است. در این اطلاعیه آمده است: برنامه نظارت مراتب نگرانی عمیق خود را درخصوص بازداشت خودسرانه خانم مؤمنی که مجدداً بر سرکوب خشونت آمیز مدافعان حقوق بشر، به ویژه مدافعان حقوق زن فعال در کمپین یک میلیون امضاء، از سوی دولتمردان جمهوری اسلامی صحه می گذارد اعلام می دارد.
برنامه نظارت همچنین خاطرنشان می سازد که تاکنون بیش از صد تن از فعالان حقوق زنان دستگیر شده، مورد بازجویی قرار گرفته و یا طی دو سال گذشته محکوم شده اند و اینکه دولت با قرار وثیقه های هنگفت برای آزادی آنان تاکنون بیش از یک میلیون یورو دریافت کرده است.»

میترا شجاعی نیز در رادیو آلمان در رابطه با بازداشت عشاء مومنی در گزارشی با عنوان «پلیس راهنمایی، فعال حقوق زنان را به بند ۲۰۹ اوین برد» با وکیل وی، محمد علی دادخواه مصاحبه ای کرده است. محمدعلی دادخواه در پاسخ به این سئوال که آیا از نظر قانونی، امضای یک کمپین می‌تواند جرم یا اتهام محسوب شود می گوید: «قاعدتا نه. چون حتا قرآن سوره‌ای با نام مجادله دارد که در آن مجادله را مجاز شمرده است. واژه مجادله، معنای توافق و پذیرش ندارد. مجادله یعنی من با حرف‌های شما مخالفم. وقتی در کلام خدا این مسئله رخ می‌دهد، لذا اگر کسی نظری غیر از نظر حاکم داشته باشد، شنیدن آن قاعدتا نباید جرم باشد. ضمن آن که اعلامیه جهانی حقوق بشر بر این موضوع پای فشرده و از همه اینها مهم‌تر آن که می‌دانیم، در آداب مذهبی ما هم، یستمعون القول و یتبعون الاحسنه آمده، یعنی باید نظرهای مختلف را گوش داد و بهترین آن را انتخاب کرد.»

پدر عشاء مومنی در مصاحبه ای با سایت تغییر برای برابری در مورد وضعیت دخترش گفته است: «تا جایی که ما اطلاع داریم عشا هنوز در انفرادی بند 209 زندان اوین است. بعد از اولین تماسی که روز پس از بازداشت اش از زندان داشت هیچ تماسی با ما نگرفته است. دادگاه هم اطلاع درستی به ما نمی دهد و آقای دادخواه هم هنوز نه موفق به ملاقات با عشا شده و نه پرونده را خوانده است.» او در ادامه با تایید فعالیت دخترش در کمپین یک میلیون امضاء می گوید: «به اعتقاد من توسعه فقط راه سازی و صنعت و اقتصاد نیست. توسعه باید همزمان باشد. نمی توانیم در سند چشم انداز بیست ساله ادعا کنیم که می خواهیم حرف اول را خاورمیانه بزنیم اما زنان مان که 60 درصد تحصیل کرده های مملکت هستند به خاطر قوانین ناعادلانه در چنین وضعیت غیر انسانی داشته باشند. گیرم بیست سال بعد به اهداف این سند رسیدیم و از نظر اقتصادی به جایگاه یک کشور توسعه یافته دست پیدا کردیم، آیا آن زمان با این وضعیت اجتماعی که مشکل زنان بخش مهمی از آن است می توانیم با افتخار پیشرفتمان را به جهانیان اعلام کنیم.»

رادیو فردا نیز طی گزارشی نوشته است: «عشا مومنى، دانشجوى رشته ارتباطات و هنر در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا که پژوهش دانشگاهى او، بررسى مسایل زنان ایرانى بود، روز چهارشنبه در تهران، دستگیر و بازداشت شد. این دانشجو، با برخى از چهره هاى فعال کمپین جمع آورى امضا براى تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، گفت و گو کرده و از این گفت و گوها، فیلم تهیه کرده بود. به گفته فعالان کمپین یک میلیون امضا، در دوسال گذشته، نزدیک به ۵۰ نفر از کسانى که به گونه اى با این حرکت، مرتبط بوده اند، دستگیر و بازداشت شده اند.» در این گزارش علیرضا کرمانی با منصوره شجاعی و مینا جعفری به مصاحبه نشسته است.

منصوره شجاعى، از اعضای کارزار جمع آوری یک میلیون امضا و فعال جنبش زنان درگفت وگو با رادیو فردا، این کارزار را چنین تعریف مى کند: « ساده ترین تعریف براى کمپین این است که کمپین یک حرکت جمعى است از طیف هاى مختلف زنان با تفکرات گوناگون که به دنبال یک هدف مشخص هستند و این هدف، تغییر قوانین تبعیض آمیز زنان است.» منصوره شجاعى در پاسخ به این پرسش رادیو فردا که فعالان این کمپین چگونه توانسته اند پشتیبانى طیف هاى مختلف فکرى را به دست آورند مى گوید: « قوانین مربوط به طلاق، حضانت فرزند، ارث، شهادت، تابعیت و بسیارى مسایل دیگر، تبعیضى است که در حق تمام زنان و با هر تفکرى روا مى شود. بنابراین بدیهى است که تمام زنان در اعتراض به این مسایل کنار هم قرار بگیرند.»

مینا جعفرى نیز وکیل پایه یک دادگسترى و از فعالان کمپین یک میلیون امضا، در گفت وگو با رادیو فردا، درباره شمار این دستگیرى ها و نوع اتهام هایى که به فعالان این کارزار وارد مى شود، مى گوید: «متأسفانه تا کنون در کمپین یک میلیون امضا، حدود ۵۰ نفر بازداشتى داشته ایم. به تمام این افراد اتهام هاى واهى مانند اخلال در نظم عمومى، تشویش اذهان عمومى، اقدام علیه امنیت ملى و تمرد در برابر پلیس وارد کرده اند و خارج از این چارچوب، اتهام دیگرى وجود ندارد.»

روجا بندری، یکی از اعضای کمپین یک میلیون امضا در کالیفرنیا نیز طی مصاحبه ای با رادیو زمانه گفته است: «عشا، به صورت داوطلبانه با کمپین ما کار می‌کرد اما دلیل حضور‌‌ش در ایران به خاطر تز دانشگاهش بود.
عشا قبل از این‌که به گروه ما بپیوندد به خاطر علاقه‌ی شخصی خود‌اش و به خاطر علاقه‌ای که به ایران داشت می‌خواست تحقیق دانشگاهی‌اش را به زنان ایرانی اختصاص بدهد. به‌طوراتفاقی پایان‌نامه‌اش مصادف شد با کمپین یک میلیون امضا.
به همین دلیل عشا تصمیم گرفت که تزش را با تعدادی از فعالین کمپ درمیان بگذارد. علاوه بر انجام تز پایان‌نامه، عشا برای دیدن مادر‌اش هم به ایران رفته بود.
با وجود آن‌که دلیل دستگیری‌اش اعلام نشده، اما فکر می‌کنیم به دلیل حضور‌ش در منزل چند تن از فعالان کمپین و گرفتن فیلمی کوتاه از زندگی آنان، دستگیر شده باشد.»

محمدعلی دادخواه، وکیل عشا مومنی نیز ضمن تایید این خبر درباره نحوه بازداشت عشا مومنی به سایت روز می گوید: حیطه ‏تکالیف پلیس شهرداری یعنی راهنمایی و رانندگی، روشن و واضح است. علی رغم این، طی بررسی های اتومبیل ایشان، ‏به علت فیلم هایی که داشتند، موکلم را به اوین هدایت کردند. و تا کنون متاسفانه نه تنها خانواده وی امکان ملاقات با ‏دخترشان را نیافته اند که اینجانب نیز نتوانستم با موکلم که یک دانشجوی محقق است، دیدار کنم. ‏

سحر یزدانی پور از فعالین دانشجویی دانشگاه شیراز به کمیته ی انضباطی احضار شد

خبرنامه امیرکبیر : سحر یزدانی پور، از فعالین دانشجویی دانشگاه شیراز و مدیر مسئول نشریه ی توقیف شده ی قاصدک، به کمیته ی انضباطی احضار شد. این دانشجو که به دلیل شرکت در تحصن های آذر ماه ۸۶ دانشگاه شیراز به دو ترم محرومیت از تحصیل به صورت تعلیقی محکوم شده بود، پس از حضور در کمیته ی انضباطی با ۳۰ مورد شکایت روبرو شد. نکته جالب در مورد این احضار این است که مهمترین اتهام یزدانی پور مراوده با همسر خود عنوان شده است! پس از حضور وی در کمیته ی انضباطی و ارائه ی مدارک پرونده ی وی مختومه اعلام شد.

به نظر می رسد که پس از تحصن صنفی یازده روزه ی دانشگاه شیراز، مدیریت این دانشگاه برای برخورد با فعالین دانشجویی به بدنام کردن چهره ی این فعالین با بهانه های واهی روی آورده است. از ابتدای مهرماه امسال ۶ تن از دانشجویان این دانشگاه بر اساس اتهامات خلاف واقع به کمیته ی انضباطی احضار شده اند. گمان می رود این روند لبرخوردها در روزهای آتی ادامه داشته باشد. این در حالی است که در هفته های گذشته دانشگاه شیراز روزهای ناآرامی را به خود دیده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours