درخواست برای توقف «سرکوب» فعالان زن در ایران

8 آذر 1387

رادیو فردا: گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از دولت ایران خواستند تا به آنچه که آنها «سرکوب» فعالان حقوق زنان در این کشور خواندند، پایان دهد.

این گزارشگران می گویند: فعالان کمپین یک میلیون امضاء که برای رفع تبعیض های قانونی در مورد زنان در ایران فعالیت می کنند، تحت تعقیب امنیتی و قضایی قرار گرفته اند.

کمپین یک میلیون امضاء از سال ۲۰۰۶ فعالیت خود را برای رفع تبعیض های قانونی در مورد زنان ایران آغاز کرده است. هدف اعضای این کارزار، تغییر قوانینی است که باعث شده است زنان در ایران در اموری مانند طلاق، شهادت در دادگاه و ارث از حقوق یکسانی با مردان برخوردار نباشند.

در بیانیه دو گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل آمده است: «فعالان مدافع حقوق زنان در دو سال گذشته به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز خود به طور روز افزون مورد آزار و ارعاب قرار گرفته اند.»

مارگرت سکاگیا، گزارشگر ویژه شرایط مدافعان حقوق بشر، و یاکین ارتورک، گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان، در بیانیه مشترک خود تاکید کرده اند : این فعالان حقوق زن در ایران در شرایط سرکوب جدی قرار دارند و مقامات قضایی و امنیتی مانع سفر آنها می شوند.

در این بیانیه همچنین تصریح شده است: «فعالانی که در تظاهرات مسالمت آمیز شرکت کردند مورد تعقیب قضایی قرار گرفته و بازداشت شده اند و بسیاری از آنها به زندان محکوم شده اند.»

از زمان آغاز فعالیت کمپین یک میلیون امضاء تعدادی از اعضای آن دستگیر شده اند ، که برخی از دستگیر شدگان چند هفته پس از بازداشت آزاد شده اند.

این دو گزارشگر که هر دو زن هستند، گزارش خود را به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ارائه می کنند.

آنها از دولت ایران خواسته اند تا میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را رعایت کند. ایران یکی از ۱۶۳ کشوری است که این کنوانسیون را امضا کرده است.

این گزارشگران همچنین تاکید کرده اند: «مشارکت زنان در عرصه عمومی زندگی برای تامین حقوق برابر با مردان در جمهوری اسلامی ایران می بایست به مثابه ابزاری برای ایجاد جامعه سالم و قوی مورد تشویق قرار گیرد.»

در تازه ترین مورد بازداشت فعالان حقوق زنان، عشاء مومنی، فعال حقوق زنان مقیم آمریکا، دو ماه پس از رورود به ایران بازداشت و پس از حدود یک ماه، به قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی در ۲۱ آبان ماه سال جاری از زندان آزاد شد.

با این حال، خانم مومنی همچنان متهم به اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام است. پدر عشا مومنی گفته است که دخترش پس از آزادی از زندان قادر به ترک کشور نیست.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours