در تجمع دانشجویان به مناسبت روز دانشجو اعلام شد: ما حذف دختران را بر نمی تابیم

18 آذر 1387

به گزارش رادیو فردا دانشجویان هوادار دفتر تحکیم وحدت ظهر روز یک‌شنبه در دانشگاه تهران تجمع کردند و شعارهایی چون «اتحاد، اتحاد»، «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

دانشجویان: پرتاب گاز اشک‌آور در مراسم ۱۶ آذر دانشگاه همدان

پیش از این دفتر تحکیم وحدت در اطلاعیه‌ای از تمامی دانشجویان دعوت کرده بود به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو یک‌شنبه ساعت ۱۲ ظهر در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران در تجمعی به نام «دانشگاه، فریاد آزادی» شرکت کنند.

میلاد اسدی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، در گفت‌وگو با رادیو فردا (از محل برگزاری تجمع در دانشگاه تهران) در مورد چگونگی آغاز این تجمع می‌گوید: «طبق بیانیه دفتر تحکیم وحدت، قرار بود صبح یک‌شنبه در دانشگاه تهران جمع شویم. برخی دانشجویان فعال و عضو انجمن اسلامی دانشگاه‌های دیگر از جمله خواجه نصیر، علامه، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، عباسپور، علم و صنعت و رجایی نیز به ما پیوستند.»

خبرگزاری فارس روز یک‌شنبه گزارش داد: «تعدادی از هرج و مرج طلبان طیف علامه درب ۱۶ آذر دانشگاه تهران را شکستند.»

میلاد اسدی در واکنش به این خبرمی‌گوید: «تعدادی از دانشجویان که دیر رسیده بودند با ممانعت حراست دانشگاه و نیروهای امنیتی روبه‌رو شده و پشت درهای بسته مانده بودند. آنها به سمت درب ۱۶ آذر حرکت کرده و فشار دانشجویان از داخل محوطه و آنهایی که بیرون مانده بودند باعث شد شکافی ایجاد شود و دانشجویان به داخل دانشگاه بیایند.»

میلاد اسدی با بیان این مطلب که حدود سه یا چهارهزارنفر در این تجمع شرکت کرده‌اند تاکید کرد که سعی می‌کنند تجمع آنها بدون اغتشاش و آشوب باشد.

محمد خاتمی قرار بود روز هفدهم آذر در مراسمی در دانشگاه تهران سخنرانی کند، اما به علت پاره‌ای ملاحظات و آن چه که جلوگیری از بروز تداخل و سوء‌استفاده‌های احتمالی گزارش شده این مراسم به روز ۲۵ آذر موکول شده است. در همین حال سخنرانی آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو، در دانشگاه علم و صنعت تهران لغو شده است.

هنوز دلیلی برای لغو مراسمی که قرار بود با حضور آیت الله خامنه‌ای برگزار شود اعلام نشده است.

در همین حال، روز گذشته تجمعی به دعوت بسیج دانشجویی در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد و گروه دیگری از دانشجویان نیز در حاشیه آن حضور یافتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این گردهمایی، دانشجویان طرفدار بسیج دانشجویی در حمایت از محمود احمدی‌نژاد و علیه آمریکا شعار می‌دادند و گروهی دیگر که عکس‌هایی از محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق، را در دست داشتند در حاشیه مراسم شعار می‌دادند.

محمد خاتمی قرار بود روز هفدهم آذر در مراسمی در دانشگاه تهران سخنرانی کند، اما به علت پاره‌ای ملاحظات و آن چه که جلوگیری از بروز تداخل و سوء‌استفاده‌های احتمالی گزارش شده این مراسم به روز ۲۵ آذر موکول شده است.

سخنرانی نسیم سرابندی و مهدیه گلرو

به گزارش سایت امیرکبیر در این تجمع مهدیه گلرو، نایب دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه، به نمایندگی از دانشجویان محروم از تحصیل به سخنرانی پرداخت و گفت: «خوشحالم که بعد از یک هفته بازداشت آزاد شدم چون در یک ۱۶ آذر دیگر، یک بار دیگر حضور دارم و صحبت می کنم. ما در باز پس گیری حق تحصیل و حقوق دانشجو از همه چیزمان می گذریم و باز این حرف را می زنیم که حقوق خود را می خواهیم. من و چند تن دیگر از دانشجویان دانشگاه علامه می خواستیم حق تحصیل خود را پس بگیریم، ما رفتیم حق تحصیل خود را پس بگیریم، حق آزادی را از ما گرفتند. اما ما حق خوردن و آشامیدن را از خود گرفتیم تا ثابت کنیم از حقوقمان عقب نشینی نمی کنیم هرچند چکمه های استبداد بر گلوی ما باشد. سهمیه بندی، بومی گزینی، کمیته انضباطی، ستاره دارد کردن دانشجویان و… باعث سکوت دانشجویان نخواهد شد. امروز برای وارد شدن به دانشگاه برای ما مشکلات زیادی به وجود آوردند. اما ما به دانشگاه آمدیم تا نشان دهیم که ما می توانیم به دانشگاه وارد شویم.»

نسیم سرابندی، دبیر کمیسوین زنان دفتر تحکیم وحدت، سخنران بعدی این مراسم بود. او در صحبت های خود گفت: «همه ما با سختی فراوان دور هم جمع شدیم تا به شرایطی که برای دانشجویان، به خصوص دختران دانشجو، به وجود آورده اند اعتراض کنیم. هر روز طرح هایی برای محدود کردن ورود دانشجویان دختر به دانشگاه ها ارائه می شود. طرح هایی که آن ها را وادار به خانه داری و خانه نشینی کنند. زنانی را که وارد عرصه ی عمومی شده اند و وارد دانشگاه و بازار کار شدند را می خواهند دوباره به خانه ها باز گردانند. ما دختران دانشجو به تبعیض جنسیتی، سهمیه بندی، بومی سازی که محدودیت بیشتری را برای ما به همراه دارد اعتراض داریم. ما نمی گذاریم دختران دانشجو مثل دانشجویان کرمانشاه، سهند و زنجان دستاویزی برای تعدی و تجاوز کسانی که در حراست های دانشگاه حضور دارند، شوند. ما نمی گذاریم خشونت علیه زنان هر روز بیش از گذشته به دانشگاه راه پیدا کند. ما حذف دختران را بر نمی تابیم و در مقابل تمامی طرح هایی که دختران را حذف می کند می ایستیم. »

عکس هایی از تجمع دانشجویان به مناسبت 16 آذر را در آدرس زیر می توانید مشاهده کنید:

http://www.photoblog.com/zohrepix

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours