پیش نویس لایحه جدید مهریه و آیین نامه پوشش دانشجویان

30 آذر 1387

پیش نویس لایحه جدید مهریه

واحد مرکزی خبر: معاون اداری مالی قوه قضاییه از تهیه پیش نویس لایحه جدید مهریه در دستگاه قضا خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی علیزاده امروز در جلسه شورای اداری شیروان افزود: این طرح برای تصویب شدن تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

آیین نامه پوشش دانشجویان

کمیسیون زنان تحکیم وحدت :یک مقام وزارت بهداشت و آموزش پزشکی خبر داده است که به زودی « آیین‌نامه ارشادی نوع، شیوه و نحوه پوشش دانشجویان» به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

احمد جوانمرد، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، با اشاره به آنچه وی «رواج فرهنگ بی ‌ بند و باری غربی در دانشگاه ‌ ها» توصیف کرد ه ، گفت ه است که «هدف چارچوب ‌ های وضع شده در مورد پوشش در حوزه دانشگاهی آن است که فرهنگ بی ‌ بند و باری غربی در فضای دانشگاهی رسوخ نکند.»

این مقام وزارت بهداشت در جریان برگزاری «اولین همایش سراسری حجاب و عفاف و گوهر وجود من» در دانشگاه علوم پزشکی بابل، به خبرگزاری ایسنا گفته است که «این آیین‌نامه و دستورالعمل‌های ارشادی نه از باب دستوری در خصوص نوع ، شیوه و نحوه پوشش دانشجویان که متناسب با شأن دانشجویی و دانشگاهی است که به زودی در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت.»

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت افزود ه است: «انتظار ما از دانشجویان، اساتید و کارکنان به عنوان اقشار خاص فرهیخته جامعه این است که مقوله حجاب و عفاف را با عقلانیت و تدبیر بیشتر پذیرفته و جامع عمل بپوشانند. »

وی ضمن تأکید بر «ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در دانشگاه ‌ ها از بعد تعلیمی و تذکری» گفت که وزارت بهداشت و آموزش پزشکی قصد دارد «با شناساندن بیشتر برنامه ‌ های حوزه عفاف و حجاب در دانشگاه ‌ ها اعم از دختران و پسران، جامعه سالمی را در بخش دانشگاهی متصور شود.»

آقای جوانمرد به جزئیات بیشتری از «آیین ‌ نامه ارشادی نوع ، شیوه و نحوه پوشش دانشجویان» اشاره نکرده است.

پیش از این، در ۲۸ مهر سال ۱۳۸۶ نیز دبیر شورای فرهنگی وزارت بهداشت از «تدوین آیین نامه نحوه پوشش اساتید، پرسنل و دانشجویان دانشگاه ‌ های علوم پزشکی تحت نظر معاونت سلامت این وزارتخانه» خبر داده بود.

عباس مسجدی به خبرگزاری ‌ ها گفته بود که «تیمی در شورای معاونین با محوریت معاونت سلامت وزارت بهداشت برای این منظور تهیه شده است که کار تدوین آئین نامه را بر عهده دارد . »

همزمان با اعلام مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت در خصوص ابلاغ « آئین‌نامه ارشادی نوع، شیوه و نحوه پوشش دانشجویان به دانشگاه‌ها» در آینده نزدیک، مشاور محمود احمدی نژاد در امور روحانیت نیز در «همایش حجاب و عفاف و گوهر وجود من»، حجاب را « یکی از سنگرهای اصلی مبارزه با دشمن» نامید.

حجت الاسلام ناصر سقای بی ‌ ریا، همچنین گفت «رئیس جمهور توجه ویژه ‌ ای به مسأله حجاب و عفاف در جامعه دارد، و امیدواریم برگزاری این همایش شروعی دوباره برای ترویج عفاف و حجاب در جامعه اسلامی باشد . »

این گفته‌ها در حالی است که در ۱۵ آبان سال جاری نیز رییس دانشگاه تهران از احتمال تعیین «یونیفرم متحدالشکل برای دانشجویان» خبر داده است.

فرهاد رهبر پوشش برخی از دانشجویان را دور از ش أ ن دانشگاه توصیف کرده و گفته بود : «ش أ ن دانشگاه لباس مهمانی و عروسی نیست، و کسی که با لباس میهمانی به دانشگاه می‌آید اصلا ً نباید به دانشگاه راه داده شود . »

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا ، رئیس دانشگاه تهران گفته بود : «رنگ، نوع و مدل یونیفرم مربوطه در صورت مورد قبول واقع شدن از سوی سایر دانشجویان و تصویب نهایی طراحی می‌شود . »

وزیرعلوم اما سه هفته بعد احتمال طراحی و تعیین یونیفورم واحد برای دانشجویان را دروغ دانست، و به خبرگزاری ‌ ها گفت : «این دروغ و تهمت از سوی برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها به رئیس دانشگاه تهران نسبت داده شد که رئیس دانشگاه تهران از این روزنامه شکایت کرده ‌ است.»

محمد مهدی زاهدی در عین حال با ادعای اینکه «این مسأله پیشنهاد دانشجویان بوده» از احتمال برگزاری نظرخواهی برای اجرای چنین طرحی در دانشگاه ‌ ها نیز خبر داد.

نسرین ستوده: هر ایرانی می‌تواند خواهان لغو «آیین‌نامه پوشش دانشجویان» شود

در رابطه با آیین نامه پوشش دانشجویان رادیو آلمان با نسرین ستوده مصاحبه ای انجام داده است . به گفته‌ی ستوده اگر این آیین‌نامه بدون تصویب در مجلس به اجرا گذاشته ‌شود، با شکایت هر فرد ایرانی به دیوان عدالت اداری می‌تواند ابطال شود.

دویچه‌وله: خانم ستوده، آیین‌نامه‌ی پوشش دانشجویان که از طرف معاونت فرهنگی وزارت بهداشت تهیه شده و ظاهرا قرار است به‌زودی به دانشجویان علوم پزشکی ابلاغ شود، به نظر شما آیا مغایرتی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ندارد؟

نسرین ستوده: اساسا حق انتخاب پوشش افراد یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی آن‌ها محسوب می‌شود. اما می‌دانید که به‌موجب قانون مجازات اسلامی، اگر خانم‌ها بدون رعایت حجاب اسلامی در معابر عمومی ظاهر بشوند، مستوجب مجازات شناخته شده‌اند. در این خصوص، چند نکته حائز اهمیت است. از جمله این‌‌که حجاب اسلامی در این قانون تعریف نشده و ما به همین دلیل هربار شاهد نقض حقوق مردم به‌ویژه زنان هستیم. از یک‌طرف پلیس امنیت بنابر تشخیص و سلیقه‌ی ماموری که راهی خیابان می‌شود زنان را بازداشت می‌کند. این خودش مجازات و نقض حقوق شهروندان است که همواره در ایران تکرار شده است. از طرف دیگر، یک وزارتخانه می‌آید بنابر سلیقه‌ی وزیر یا مدیرکل مربوطه، بخشنامه‌ای صادر می‌کند. هنوزهم در مورد این بخشنامه صحبتی نشده است، اما هیچکس نمی‌تواند حجابی را به دختران و زنان تحمیل بکند که بنابه سلیقه‌ی خودش نوع خاصی از حجاب باشد، بلکه هر دختر یا زنی در ایران می‌تواند حجابی را که اسلامی تلقی می‌کند با آن در معابر عمومی ظاهر بشود تا به این وسیله تنها و تنها مفاد قانون را رعایت کرده باشد.

قانون مجازات اسلامی در مورد حجاب که به آن اشاره کردید از سال ۱۳۶۳ در مجلس تصویب شده و دارد اجرا می‌شود. آیا از آن موقع تا به حال حقوقدانان هیچ اقدامی برای این که در این قانون یک تعریف مشخص از حجاب اسلامی ارائه بشود نکردند؟

حقوقدانان در ایران تلاش‌های زیادی را برای رعایت حقوق شهروندی داشته‌اند. یکی از آن بحث‌ها، مربوط به پوشش زنان بوده و این اعتراض همواره وجود داشته است که چرا این حجاب اسلامی تعریف نشده است. ولی به نظر می‌رسد عدم تعریف آن در واقع یک راه گریز شده است برای این که هر روز حقوق زنان نقض بشود و در خیابان‌ها با تهدیدهای فراوانی مواجه باشند. حقوقدانان در طی تمام این سال‌ها ضمن تاکید بر این امر که نباید افراد را نسبت به پوشش خاصی ملزم کرد، خواستار آن بوده‌اند که اگر قانون برای چنین عملی مجازات تعیین کرده است، حتما باید نوع حجاب اسلامی را تعریف کند که تا بحال نکرده است.

و این قضیه لباس متحدالشکل یا اونیفورم برای دانشجویان که الان آیین‌نامه‌اش در وزارت بهداشت تصویب شده و قرار است اجرا بشود، آیا چنین چیزی نباید ابتدا در مجلس تصویب شود؟

اساسا هر چیزی که با حقوق شهروندان ارتباط پیدا کند، باید در مجلس به تصویب برسد. در غیر این صورت، با شکایت هر یک ازافراد ایرانی در دیوان عدالت اداری قابلیت ابطال دارد. یعنی هر شخص ایرانی که به این بخشنامه معترض باشد، می‌تواند با دادن دادخواستی به دیوان عدالت اداری، ابطال این بخشنامه را به دلیل مغایرت با حقوق شهروندان خواستار شود.

فکر می‌کنید علت این که دولت جمهوری اسلامی تا به این حد روی مسئله‌ی پوشش زنان متمرکز شده چه می‌تواند باشد؟

ازاول انقلاب مهم‌ترین مسئله برای دولت جمهوری اسلامی پوشش زنان بوده، ولی ما مدام می‌بینیم که با بسته‌ترشدن یا بازتر شدن فضای سیاسی، نسبت به نوع پوشش زنان هم نوعی سیاست انقباضی و انبساطی ایجاد می‌شود و جای تاسف بسیار است که سالیان درازی است که پوشش زنان تابعی از سیاست‌های حکومت شده است. از زمان‌های خیلی قدیم‌تر که حجاب به زور از سر زنان برداشته شد، تا امروز که حجاب باز با اعمال روش‌های خشن به آن‌ها تحمیل می‌شود، در همه‌ی این موارد، حکومت به نوعی برای تعریف پوشش زنان داعیه‌دار بوده‌است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours