آمار بالای بی‌سوادی در دختران مرزنشین ایران

13 دی 1387

مردمک :معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد بیشتر دختران مرزنشین ایران به دلیل در اولویت قرار نداشتن تحصیل و آموزش بی‌سواد هستند.

علی ابراهیمیان گفت اشتغال کودکان به کار به جای تحصیل، موجب تشدید بی‌سوادی در مناطق مرزی کشور شده است.

این مسئول فرهنگی آمار مشخصی در مورد دختران بی‌سواد و پسران باسواد مرزنشین کشور ارائه نداده است، اما سخنان او تبعیض علیه دختران را در بخش آموزش برجسته می‌کند.

همچنین یونیسف اعلام کرده است که دلیل اصلی محرومیت از تحصیل دختران مناطق مرزی مشکلات اقتصادی خانواده‌ها است که در این شرایط خانواده ترجیح می‌دهد پسران خود را به مدرسه بفرستد و دختران را به کار یا ازدواج مجبور کند.

به گفته کارشناسان فقر فرهنگی حاکم بر خانواده‌ها عامل دیگر محرومیت از تحصیل دختران است که در استان‌های مرزی مانند سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بیشتر دیده می‌شود.

سیستان و بلوچستان با 32 درصد بی‌سوادی درصدر این جدول قرار دارد.

بنابر اعلام یونیسف، کمبود و نبود مدارس دخترانه و معلمان زن در محل، نبود وسیله نقلیه و صعب‌العبور بودن جاده‌ها در مناطق مرزی، از دیگر عوامل محرومیت از تحصیل دختران اعلام شده است.

تبعیض تحصیلی در مناطق مرزی کشور در شرایطی اعلام شده که اگر جهان بخواهد تا سال 2015 به یکی از اهداف توسعه هزاره یعنی «آموزش ابتدایی در سطح جهان» دست یابد، تساوی جنسیتی پیش‌شرط لازم اعلام شده است.

حدود 94.5 درصد مردان و 88.8 درصد زنان کشور باسواد هستند و براین اساس شش درصد مردان کشور بیش از زنان از امکانات تحصیل برخوردار هستند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours