در دیدار اعضای کمپین حمایت از کانون مدافعان حقوق بشر با شیرین عبادی مطرح شد: فعالیت کانون مدافعان حقوق بشر ادامه دارد

5 بهمن 1387

کانون زنان ایرانی-فریده غائب: صبح دیروز، جمعه چهارم بهمن ماه، جمعی از فعالان حقوق زنان با رزهای قرمز رنگی که در دست داشتند به دیدار شیرین عبادی و برخی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر رفتند. تا خاطره‌ی شعارهایی که چندی پیش علیه او روی دیوارهای منزلش نوشته شده از یادها برود و تاثیر مثبت فعالیت هایش را دوباره یادآورشوند.

اعضای کمپین حمایت از کانون مدافعان حقوق بشر در اولین دیدارشان با شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر و برخی از اعضای این کانون با اهدای گل های قرمز از فعالیت های حقوق بشری آنها تقدیر کردند.

گروهی از فعالان جنبش زنان در حمایت از کانون مدافعان حقوق بشر به ویژه رییس کانون، شیرین عبادی، در بیست و چهارم دی ماه امسال کمپینی تشکیل دادند. شروع فعالیت حمایتی این کمپین ناشی از برخوردهای اخیر با شیرین عبادی و یورش به دفتر وکالت او و نیز پلمپ دفتر کانون مدافعان حقوق بشر بوده است.

در اولین روز دی ماه امسال دفتر کانون مدافعان حقوق بشر میزبان جشنی به مناسبت شصتمین سالگرد تصویب اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر بود اما ماموران نیروی انتظامی بدون این که حکمی در دست داشته باشند؛ به همراه تعدادی از افراد لباس شخصی به دفتر کانون مراجعه و حاضران را بیرون کردند و دفتر کانون را پلمپ کردند. پیش از این در نهم دی ماه امسال پنج نفر تحت پوشش ماموران امنیتی به دفتر وکالت شیرین عبادی مراجعه کرده و همه‌ی پرونده‌های محاکماتی، 77 جلد پرونده کلاسور حاوی مکاتبات شخصی و اداری او را ضبط کردند.

موسسان کمپین حمایت از کانون مدافعان حقوق بشر را فعالان حقوق زنان تشکیل داده اند به همین خاطر به محض این که در دفتر وکالت عبادی می نشینند این حقوق دان از جنبش زنان ایران می گوید:” جنبش فمنیستی ایران قوی ترین جنبش ایران و خاورمیانه است. حرکتی گسترده، افقی و تاثیر گذار که مانندش را در منطقه نمی بینید. راهی را که شما شروع کرده اید برای بسیاری از کشورها سرمشق شده است.”

عبدالفتاح سلطانی یکی از وکلای عضو در کانون مدافعان حقوق بشر هم دراین باره سخن عبادی را ادامه می دهد:”یکی از رموز موفقیت کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین نابرابر این است که نگاهش به زن منهای ملیت ،نژاد و باور مذهبی است. کانون مدافعان حقوق بشر نیز سعی کرده با همین نگرش از حقوق بشر منهای مذهب و سیاست و نژاد حمایت کند و اعتقاد داریم حقوق بشر هیچ مرزی ندارد.”

نرگس محمدی نیز از دیگر اعضای کانون مدافعان هم بر این نکته تاکید می کند که هدف اصلی کانون مدافعان تبلیغ و ترویج اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

اعضای کانون مدافعان بشر هر یک به نحوی تاکید کردند که فعالیت هایشان در چارچوب قانون و نیز بر اساس موازین حقوق جهانی بشر بوده که ایران نیز این اعلامیه را پذیرفته است بنابراین پلمپ دفتر کانون از سوی حکومت غیر قانونی است.

شیرین عبادی که بارها در مصاحبه هایش بر غیر قانونی بودن پلمپ دفتر کانون و نیز ضبط پرونده های وکالتش تاکید کرده این بار باز هم گفته هایش را تکرار می کند:”درست یک روز پس از پلمپ دفتر کانون، روابط عمومی این دفتر اطلاعیه ای منتشر کرد و همچنان فعالیت های حقوق بشری مان را ادامه می دهیم. آنها گرچه ساختمان کانون را بسته اند اما نمی توانند که دهان ما را ببندند”

به عقیده برنده جایزه صلح نوبل علت شدت یافتن برخوردها با کانون مدافعان و یورش به دفتر وکالت شیرین عبادی ناشی از گزارشی بود که بان کی مون،دبیر کل سازمان ملل در این مجمع عمومی درباره نقض حقوق بشر در ایران در حضور نمایندگان 120 کشور خواند چراکه استنادات این گزارش به گزارش های کانون مدافعان حقوق بشر بود که صادقانه، بی غرض و دقیق تهیه شده بود.این گزارش ها را کانون مدافعان حقوق بشر هر سه ماه یک بار درباره وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می کند.

به گفته عبادی این گزارش باعث شد سازمان ملل به خاطر نقض حقوق بشر در ایران قطعنامه ای صادر و ایران را محکوم کند و محمود احمدی نژاد هم واکنش نشان دهد و بگوید:” آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دان تان پاره شود.” و ده روز بعد از این حادثه به دفتر کانون مدافعان یورش آوردند و آنجا را پلمپ کردند.

چند روز بعد از پلمپ دفتر کانون مدافعان بیش از 100 نفر تحت عنوان دانشجو مقابل منزل شیرین عبادی که دفتر وکالتش هم آنجاست تظاهرات کردند.انها با این مضمون فریاد می زدند که شیرین عبادی مدافع اسراییل است و با رنگ های قرمز و سیاه روی دیوارهای منزل شیرین عبادی شعارهایی نوشتند:”قلم به دست مزدور” و یا “شیرین عبادی مساوی امریکا “.”مرگ بر امریکا” و جالب انکه یکی از شعارها را با غلط املایی نوشته بودند:”مرگ براجوزه امریکایی عبادی.” که عبادی با نشان دادن این شعارها با لبخندی بر لب غلط دیکته ای این جمله را هم یادآور می شود.

عبادی و عبدالفتاح سلطانی و دیگر همکارانشان معتقدند که پلمپ دفتر کانون حاکی از تاثیر گذاری فعالیت هایش است.از جمله این فعالیت‌ها تاسیس شورای ملی صلح که موجب شد 85 نماینده از گروه های مختلف فکری و مذهبی و سیاسی دور هم جمع شوند.همچنین اظهار نظرهای کانون درباره انتخابات مجلس که به صورت یک کتاب منتشر شد و در حال حاضر هم همان روال را برای انتخابات ریاست جمهوری ادامه می دهد؛ منتها گزارش سازمان ملل زمان برخورد را جلوتر انداخت.

او در ادامه تاکید می کند که دفتر کانون مدافعان حقوق بشر پلمپ شده؛ اما فعالیت اش همچنان ادامه دارد:”از همان روز پلمپ دفتر کانون ، ما هم چنان پرونده های بسیاری را برای وکالت پذیرفتیم و نیز اعلام موضع مان را در ارتباط با نقض حقوق بشر به همان شیوه ی سابق ادامه می دهیم.”

رییس کانون مدافعان حقوق بشر از پی گیری های قانونی برای فک پلمپ خبر می دهد:”ما به جای تلاش برای باز کردن پلمپ دفتر کانون، می توانیم دفتر را به مکان دیگری منتقل کنیم اما قصد اصلی ما این است که به برخی از مردان حکومت یاد بدهیم که درچارچوب قانون عمل کنند. باید یادشان بدهیم قانون یعنی چه.”

می گویند کانون مدافعان حقوق بشر نهادی غیر قانونی بوده است.شیرین عبادی در پاسخ به این سوال می گوید:”دفتر پلمپ شده مکان فعالیت دو نهاد قانونی کانون مدافعان حقوق بشر و کانون مشارکت برای پاک سازی مین بود. با صدور پروانه فعالیت کانون مدافعان در 17 فروردین سال 83 موافقت شد و دومین نهاد هم پروانه فعالیت دارد.”

شیرین عبادی تاکید می کند که اگر این شکایت ها به نتیجه نرسد طبق روال سایر پرونده ها از همه امکانات بین اللملی استفاده می کنند تا این خواسته قانونی را اثبات کنند.

او می گوید:”حقوق بین الملل هم پشتیبان ماست چراکه ایران هم قطعنامه حقوق بشر سال 1948 را امضا کرده است.” محمد سیف زاده از دیگر اعضای کانون مدافعان حقوق بشر نیز بر غیر قانونی پلمپ دفتر کانون مدافعان حقوق بشر تاکید می کند.”

اسماعیل زاده نیز عضوی دیگر از کانون مدافعان حقوق بشر در بخشی از سخنان خود می گوید:”روز یورش عنوان می شد که چرا کانون درباره جنگ غزه و خشونتی که بر زنان و کودکان در این جنگ می رود چیزی نمی گوید در حالی که درباره جنگ غزه ما اعلام موضع کردیم و بیانیه دادیم.”

در این دیدار اعضای کمپین حمایت از کانون مدافعان حقوق بشر فعالیت های خود را که قرار است در حمایت از این کانون انجام دهند شرح دادند.

تعدادی از اعضای کمپین یک میلیون امضا ،روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر از جمله اعضای کمپین حمایت از کانون مدافعان حقوق بشر هستند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours