تذکر شدیدالحن آیت الله سبحانی در مورد ارث بری زنان و پاسخ لاریجانی

10 بهمن 1387

به گزارش خبرگزاری فارس ،‌ متن نامه آیت‌الله سبحانی به لاریجانی به شرح زیر است:
حضور همه نمایندگان، مصدّع می‌شود در اخبار شنیدیم که درباره ارث زن از زمین، قانونی به تصویب نمایندگان رسیده است. اینجانب در مصوّبه و محتوای قانون، سخنی نمی‌گویم، ولی نظر شریف نمایندگان را به نکته‌ای دیگر جلب می‌کنم و آن این‌که قانونگذاری دو مرحله دارد: تبیین حکم شرع از کتاب و سنت، و این برعهده فقیهان اسلام است. تصویب قوانینی در مسائل اجتماعی و اقتصادی و سیاسی در حدود قوانین شرع، که این وظیفه نمایندگان است.

تحدید ارث زوجه از مسائل شرعی است که باید در آن، فقیهان اسلام نظر دهند، آنگاه مجلس برای اجرای این حکم، برنامه‌ریزی کند. همان طوری که تفکیک قوای سه گانه از اصول اساسی ما است، تفکیک این دو قلمرو نیز چنین است و آنچه که بر عهده مراجع تقلید گذارده شده، غیر از وظیفه‌ای است که بر عهده نمایندگان است.

به عبارت دیگر اقلیت و اکثریت در جایی معتبر است که مشروعیت آن را فقیهان امضا کرده، آن‌گاه در اجرای آن به اکثریت آرا مراجعه می‌شود و اما مسائلی که مربوط به خود شرع است، در آنجا اقلیت و اکثریت، فاقد اعتبار است و مساله ارث زوجه از زمین و یا تساوی دیه زن و مرد، از مسائل فقهی است که باید در آن به فقها مراجعه کرد و از صلاحیت مجلس کاملاً بیرون می‌باشد. از آن جناب خواهشمندم، این تذکر را به سمع نمایندگان برسانید تا بار دیگر این نوع مسائل تکرار نشود.

به گزارش ایسنا، در پی ارسال نامه‌ی آیت‌الله العظمی سبحانی به رییس مجلس شورای اسلامی درباره‌ی تصویب قانون ارث بردن زن از زمین در مجلس شورای اسلامی، دکتر علی لاریجانی طی نامه‌ای توضیحاتی را خطاب به ایشان ارسال کرد. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، متن نامه‌ی دکتر علی لاریجانی بدین شرح است:

حضور محترم حضرت آیت‌الله سبحانی (دام توفیقه)

با عرض سلام و ارادت

آرزوی سلامت و توفیق خدمت به اسلام عزیز را از خداوند متعال برای آن وجود شریف مسألت دارم.

ضمن تشکر از توجه آن جناب به روند امور در مجلس شورای اسلامی به استحضار می‌رساند که شورای محترم نگهبان در مورد موضوع ارث زن از زمین از محضر مبارک مقام معظم رهبری استفتاء نموده و مجلس شورای اسلامی عین فتوی معظم‌له را به صورت قانون تصویب کرده است.

با عرض تشکر، امیدوارم این‌جانب و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از دعای خیر فراموش نفرمایید.

علی لاریجانی

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours