اشتغال بیشتر زنان در صورت ادامه بحران اقتصادی / سمانه موسوی

14 اسفند 1387

مدرسه فمینیستی :در سال 1950 حدود یک سوم زنان در نیروی کار ایالات متحده مشارکت داشتند. از سال 1998 ، قریب به سه پنجم زنان سن کار، در ایالات متحده مشغول به کار بودند. در سال 1950 نرخ مشارکت نیروی کار در ایالات متحده در میان زنان 16 سال به بالا 33.9% بود، که به 59.8% در سال 1998 تشبیه شد. به همان اندازه که زنان بیشتری به نیروی کار میپیوندند ، تعدا شان به مردان نزدیک میشود. در سال 2008 ، زنان حدود 48% و مردان 52% از نیروی کار ایالات متحده را تشکیل دادند.

سراسر دهه 1990 و 2000 ، و تا این بحران اقتصادی ، زنان کمتر از 49% از نیروی کار ایالات متحده باقی ماندند. اما ، آن آمار درصدی اکنون از 49% عبور کرده است و شاید برای اولین بار در آستانه عبور از 50% باشد. اگر درست باشد که این بحران طولانی و شدید خواهد بود ، آنوقت زنان از نوامبر 2008 ممکن است به حدود 0.9درصدی دست یابند برای آنکه آنها را به بیش از 50% مرحله مهم استخدام هل داده میشوند و این چیزی است که یقینا برای سالها مورد توجه مورخان خواهند بود.

کلید استخدام آموزش است بنابراین جالب است توجه شود که شمار زنان فارغ التحصیل از دانشگاههای ایران گوی سبقت را از مردان ربوده است ، محتمل تغییر در بازار کاری و، در راستای آن ، تغییر ژرف اجتماعی. اکنون کاملا بیش از نیمی از دانشجویان دانشگاههای ایران زن هستند. در دپارتمان فیزیک کاربردی دانشگاه آزاد 70% از فارغ التحصیلان زن هستند – آماری که اگر در غرب بود بسیاری از دانشگاهها را سربلند و مفتخر می کرد.

این یک تغییر ژرف اجتماعی است که زنان جوانی که مقام و شغلهایی دارند اکنون در آغاز اندیشیدن دوباره در مورد اینکه ازدواج کنند یا نه ، هستند.این یک نتیجه و پیامد بسیار پیچیده است در مورد پرورش برخی استعدادهای شایسته مانند ایرانیان که قانون حاکم بر آنها هنوز زنان را برای کار کردن به اجازه همسر نیازمند میکند.

کار کردن مادران در ایران نسبتا پدیده ای تازه است اما گرایشها و عملکردها در میان نسل جوانتر زنان شاغل در حال تغییر است ، بسیاری از آنها مشتاق به پذیرفتن شوهری که در خانه مسئولیت پذیر نباشند ، نخواهند بود. بسیاری معتقدند زنان ایرانی که بیشتر از مردان ایرانی سخت کار کرده اند ، همانهایی هستند که سبب وقوع تغییرات اجتماعی و سیاسی خواهند شد.

بسیاری از زنان اظهار می دارند برای زنانی که در حال تشکیل خانواده اند کار دارای رجحان است ،با اینحال هنوز اندیشه اکثریت قابل توجهی از زنان در کشاکش تشکیل خانواده و کار کردن میباشد. بسیاری از زنان معتقدند که اصلاح و بهبود زندگی های زنان شاغل ناشی از کمک شایان جنبش زنان و کمپین پیگیر حقوق برابر بود.

منبع : وبسایت روز جهانی زن
International Women`s Day

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours