3 زن کاندید ریاست جمهوری،اعلام عدم منع قانونی زنان برای کاندیداتوری و ائتلاف اسلامی زنان

23 فروردین 1388

اعلام نامزدی معصومه ابتکار در انتخابات ریاست جمهوری

فرارو: دکتر معصومه ابتکار یکی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر تهران و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت اصلاحات ظرف چند روز آینده نامزدی خود را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری دهم اعلام خواهد کرد.
این تصمیم خانم ابتکار در راستای طرح مطالبات زنان در آستانه انتخابات اتخاذ شده است و پیش بینی می شود که وی پس از بیان دیدگاه ها و نظرات خویش و همچنین طرح مسائل و مشکلات مربوط به زنان به نفع نامزد اصلی اصلاح طلبان از صحنه کناره گیری کند.

اعظم طالقانی از کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد

اعظم طالقانی در گفت وگو با ایلنا با اشاره به انتخابات آینده گفت:در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو کاندیدا خواهم شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت کاندیداتور ی‌اش در انتخابات آینده گفت:مهمترین چالش پیش رو در قانون انتخابات بحث رجال است که متاسفانه با تفسیرهای ناصواب مانع از حضور زنان در عرصه های مدیریتی کلان کشور شده است به همین دلیل برای شکستن چنین تابویی در عرصه انتخابات حضور خواهم یافت.

دبیر کل جامعه زنان انقلاب اسلامی که پیشتر از این هم در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده بود‏ به حضور فعال زنان بعد از خرداد 76 در عرصه سیاسی کشور اشاره کرد و گفت:بعد از اینکه در انتخابات ریاست جمهوری گذشته کاندیدا شدم حضور زنان در عرصه های مختلف چشم گیرتر شد ولی به دلیل تفسیرهای نادرست از لفظ رجال در قانون اساسی کماکان حضور بالقوه زنان در عرصه کلان مدیریتی کمرنگ است.

رفعت بیات اعلام کاندیداتوری کرد

ایونا: رفعت بیات فعال سیاسی ائتلاف زنان اصولگرا با اعلام اینکه خود نیز کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد خواستار تلاش متفکران و فعالان سیاسی اعم از زن و مرد برای تغییر دیدگاه شورای نگهبان در تعریف رجل سیاسی در قانون اساسی شد .

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری زنان ایران “ایونا” ، بیات با بیان اینکه تفسیر کنونی شورای نگهبان از این واژه مطابق با دیدگاه مجلس خبرگان قانون اساسی نیست، گفت: به نظر می رسد اگر این بار کاندیداهای زن با تفسیر معمول شورای نگهبان مورد تایید قرار نگیرند ، بخش زیادی از آرای زنان در انتخابات از دست خواهد رفت و این با رویکرد افزایش مشارکت حداکثری کشور مخالف است .

وی ادامه داد: عدم تعیین کاندیداهای زن در انتخابات در عرصه بین المللی نیز برای کشور مناسب نیست .

این عضو ائتلاف زنان اصولگرا تاکید کرد که در انتخابات قطعا ثبت نام خواهد کرد و ائتلاف زنان نیز خواستار افزایش تعداد کاندیداهای زن در انتخابات پیش رو است .

کاندیداتوری زنان برای ریاست جمهوری منع قانونی ندارد

خبرگزاری مهر: سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد کاندیدا شدن زنان در انتخابات ریاست جمهوری منعی ندارد و شورای نگهبان هیچ گاه واژه رجل سیاسی را در قانون اساسی تفسیر نکرده است .
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز شنبه خود به پرسش های خبرنگاران در خصوص مسائل مختلف مرتبط با کار شورای نگهبان و هیئت نظارت بر انتخابات پاسخ داد.

کد خدایی در پاسخ به خبرنگار مهر که پرسید با توجه به اعلام داوطلبی 2 فعال سیاسی زن برای شرکت در انتخابات ، آیا تغییری در تفسیر شورای نگهبان در باره واژه “رجل سیاسی” و عدم شمول آن بر زنان بوجود آمده است گفت: شورای نگهبان هیچ گاه رجل سیاسی را تفسیر نکرده و هر چه تا کنون مطرح شده صرفا از سوی نشریات و نهادهای حقوقی بوده است.

وی افزود: رویه شورای نگهبان مثل سابق است ، در گذشته هم از قشر بانوان کسانی بودند که ثبت نام کردند و شورای نگهبان در این زمینه نظر خاصی ندارد و منع خاصی هم وجود ندارد، قانون خاصی هم نسبت به ثبت نام و بررسی صلاحیت بانوان وجود ندارد.

کدخدایی گفت : شورای نگهبان هیچ گاه به صرف اینکه فردی که ثبت نام کرده مرد است یا زن اظهار نظر نکرده است و هر گاه زنی رد صلاحیت شده به خاطر نداشتن صلاحیت عمومی بوده است.

این اظهارات در حالی بیان شد که غلامحسین الهام سخنگوی پیشین شورای نگهبان و عضو فعلی این شورا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم در تعریف‎ رجل‎ سیاسی در قـانـون‎ اسـاسـی‎ گفته بود گفـت:‎ نـص‎ قانون‎‎ اساسی، مرد بودن نامزدهای‎ انتخابات‎‎‎ ریاست جمهوری‎ است و علاوه‎ بر آن، باید رجل‎ سیاسی‎ باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر اینکه با توجه به تاکید قانون انتخابات بریکسان بودن بهره گیری کاندیداهای ریاست جمهوری از رسانه ملی در تبلیغات ، آیا در صورت همزمانی سفرهای استانی رئیس جمهور و مدت زمان قانون تبلیغات انتخاباتی روند کنونی پوشش خبری سفرهای استانی در رسانه ملی قانونی خواهد بود، گفت: آنچه فعالیت های معمول مقامات و مسئولان است هیچ گاه نه قانون منع کرده و نه رویه 30 سال گذشته بوده که منعی داشته باشد. تا زمانی که این اخبار مسائل جاری کشور را پوشش دهد منعی ندارد و طبق رویه در 30 سال گذشته هم منعی نداشته است.

اعلام موجودیت ائتلاف اسلامی زنان با هدف نمایندگی مطالبات زنان

نشست مطبوعاتی ائتلاف اسلامی زنان که عصر امروز در محل خانه احزاب برگزار شد و به بررسی انتظارات و مطالبات زنان و همچنین انتظارات زنان از ریاست‌جمهوری دولت دهم پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست مطبوعاتی معصومه ابتکار با ابراز خرسندی از تشکیل ائتلاف زنان این ائتلاف را الگویی برای همه جناح‌های سیاسی کشور دانست و گفت: زنان در این ائتلاف موفق شدند طرحی را بنا نمایند که براساس این طرح گروه‌های مختلف می‌توانند با وجود تمامی تفکرهای فکری به یک اتفاق نظر و نتیجه کلی دست پیدا کنند.

ابتکار در ادامه این نشست خبری به ارزیابی بیانیه اول و دوم این نشست پرداخت و گفت: ما در ائتلاف زنان به دنبال بحث بهبود و ارتقای مطالبات زنان و اثرگذاری دیدگاه زنان و معضلات مختلف جامعه هستیم.

وی در ادامه به برگزاری نشست‌های اعضای ائتلاف اسلامی زنان با علما و مراجع تقلید اشاره کرد.
این فعال سیاسی با اظهار تاسف از وضع موجود زنان در جامعه گفت: برخلاف تصور ما در سال‌های اخیر شاهد رشد تفکری واپس گرایانه نسبت به زنان بوده‌ایم و امروزه سخنرانی‌ها و برنامه‌هایی در جامعه ارائه می‌شود که به حضور زنان در عرصه‌های مختلف جامعه هیچ توجهی نمی‌شود.

وی توجه به آموزه‌های رهبری و حضور فعال از طرف خود زنان را برای حل و از بین بردن معضلات موجود پیرامون بحث زنان دانست.

در ادامه این نشست مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب با اشاره به شکل‌گیری ائتلاف زنان در سال 87 این اقدام را گامی موثر در جهت بهبود بخشیدن به شخصیت زنان دانست.

وی حذف ماده 23 از لایحه خانواده و مشاهده سهم‌الارث زنان از اموال مردان را از جمله گام‌های موثر در جهت ارتقای وضع زنان در جامعه دانست.

این فعال سیاسی با اشاره به نامگذاری سال 88 به نام سال اصلاح الگوی مصرف از طرف مقام رهبری تصریح کرد: با توجه به وجود گسترده زنان تحصیلکرده و سیاستمدار در جامعه بهره نجستن از این قشر از زنان به هدر دادن نیروی انسانی در کشور محسوب می‌شود.

وی استفاده از منابع انسانی کارآمد مانند زنان لایق و کارآمد را استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در کشور دانست و گفت: باید از زنان در عرصه‌های مختلف تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در کشور بهره جوییم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما امیدوار هستیم که رئیس‌جمهور آینده چند معاون و وزیر را از میان زنان لایق ما در جامعه انتخاب و مورد استفاده قرار دهد.

در ادامه این نشست سهیلا جلودارزاده به تشریح وضعیت زنان در طول سه دهه گذشته پرداخت و گفت: امروز ما شاهد هستیم که بعد از گذشت سی سال از انقلاب اسلامی همه هدف‌ها و آرمان‌های زنان که با مشارکت آن‌ها در انقلاب مدنظر بوده است هنوز به درستی محقق نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در ائتلاف اسلامی زنان جلساتی را داشته‌ایم که در این جلسات علل‌های عدم دستیابی به اهداف و آرمان‌های زنان مورد بررسی قرار گرفته است و می‌توانیم بگوییم یکی از علت‌های دست نیافتن زنان به اهدافشان عدم مشارکت آن‌ها در تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها می‌باشد.

وی در ادامه گفت: زنان باید برای حضورشان در صحنه‌های قدرت و سیاست خودشان پیش قدم شوند و اگر زنان ما نقش خود را در تصمیم‌سازی‌ها ایفا کنند می‌توانند در مراحل اجرایی نیز حضور موفقی داشته باشند.

در این نشست مطبوعاتی جمیله کدیور نیز حضور زن در عرصه‌های قدرت و سیاست را در کشور ما بسیار پایین دانست و گفت: در کشور ما با وجود بالا بودن درصد زنان تحصیلکرده ما شاهد هستیم که حضور زنان در عرصه‌های قدرت و سیاست بسیار پایین‌تر از سایر کشورها می‌باشد.

وی در جواب سوال خبرنگاری مبنی بر ضرورت تشکیل وزارتخانه زنان در کشور گفت: من با تشکیل وزارتخانه زنان مخالف هستم چون فکر می‌کنم مطالبات ما زنان خیلی بیشتر از حد تشکیل وزارتخانه می‌باشد.
وی در ادامه خواسته زنان از ریاست‌جمهوری را حضور زنان در 25 تا 30 درصد وزارتخانه‌ها دانست.
وی با اشاره به مسوولیتش در معاونت زنان در ستاد کروبی نگرش این کاندید ریاست‌جمهوری دهم را نسبت به زنان شایسته و قابل ذکر دانست.

روشنک سیاسی از اعضای مجمع زنان اصلاح‌طلب نیز در این نشست مطبوعاتی به احقاق حق زنان اشاره کرد و گفت: ما به دنبال ارائه یک برنامه طولانی مدت هستیم و می‌خواهیم یک شعار محوری را برای زنان مشخص کنیم.
وی مهمترین انتظارش را از رئیس‌جمهوری آینده ارائه برنامه مشخص برای حمایت از مواضع زنان در کشور دانست.

این نشست مطبوعاتی با حضور معصومه ابتکار، سهیلا جلودارزاده، مریم بهروزی، فائزه هاشمی، فاطمه هاشمی، فریبا ابتهاج، جمیله کدیور، رفعت بیات و سایر اعضای ائتلاف اسلامی زنان همراه بود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours