بحران اقتصادی و افزایش خشونت خانگی

12 تیر 1388

بحران اقتصادی فقط باعث بالا رفتن آمار بیکاری نمی‌شود، بلکه موجب افزایش بروز خشونت خانگی نیز می‌گردد. 75 درصد پناهگاه‌های زنان در ایالات متحده گزارش می‌دهند که از سپتامبر تعداد زنان مورد خشونت افزایش یافته و 73 درصد از آنان این روند را به مسایل مالی نسبت می‌دهند.

شهرزانیوز: با تشدید بحران اقتصادی از سپتامبر تاکنون، آمار خشونت خانگی نیز فزونی گرفته‌است. به نظر کارشناسان، وخیم شدن وضعیت مالی می‌تواند عامل این روند باشد.

بحران اقتصادی فقط موجب افزایش تعداد بیکاران نمی‌شود، بلکه بر خشونت خانگی نیز می‌افزاید.

75 درصد پناهگاه‌های زنان در ایالات متحده گزارش می‌دهند که از سپتامبر تعداد زنان مورد خشونت افزایش یافته و 73 درصد از آنان این روند را به مسایل مالی نسبت می‌دهند. “بنیاد مری کی اش”، با بررسی 600 پناهگاه در سراسر آمریکا، در ماه آوریل گزارشی منتشر کرد. خط امداد تلفنی این بنیاد از افزایش 21 درصدی خشونت خانگی در سه ماهه سوم سال 2008 خبر داده است.

آمیخته‌ای خطرناک

جهت بررسی علل آن، این بنیاد با 7678 نفر از تلفن‌کنندگان مصاحبه‌ای را انجام داد. این مصاحبه شامل دو سؤال بود: “آیا در سال گذشته وضعیت مالی شما تغییری کرده است؟” که 45 درصد پاسخ مثبت داده بودند و سؤال دوم این بود که “آیا فکر می‌کنید خشونت همسرتان در سال گذشته بیش‌تر شده است؟” که باز هم 64 درصد پاسخ مثبت داده بودند.

ریتا اسمیت، مدیر “ائتلاف ملی علیه خشونت خانگی” واقع در دنور، می‌گوید: “افزایش مراجعه‌کنندگان تلفنی از جنبه‌های مختلف با بحران اقتصادی ارتباط دارد. مهم‌ترین جنبه آن است که خشونت خانگی با ساعاتی که افراد خانواده با هم می‌گذرانند، ارتباط مستقیم دارد. از آن جایی که در شش ماهه گذشته بر تعداد بیکاران افزوده شده است، بنابراین افراد اوقات بیش‌تری را با هم می‌گذرانند. پول همیشه از جمله عوامل تنش‌زا در روابط زوج‌ها و خانواده‌ها بوده است.

علاوه بر این عامل، سوء رفتار و خشونت تقریباً همیشه بخشی از تاکتیک کنترل مورد استفاده‌ی خشونت‌گران است و به این ترتیب، آمیخته‌ای بسیار خطرناک به وجود می‌آید.”

◀️  وخامت وضع مالی یک عامل است

خشونت خانگی نه تنها واکنشی است نسبت به وخامت وضعیت مالی، بلکه از مهم‌ترین عواملی است که در بروز آن سهم دارد.

به گفته اسمیت، هنگامی که خشونت، به شکل خشونت مالی درآید، می‌تواند از ضرب و شتم جسمی یا آزار جنسی، آسیب‌رسان‌تر گردد.

او می‌گوید: “خشونت مالی یکی از مؤثرترین راه‌های خشونت‌گران در کنترل قربانی خود است. آنان کنترل تمام درآمد خانواده را در اختیار خود می‌گیرند و حساب و کتاب هر سنتی را که زن خرج می‌کند، از وی می‌گیرند و زن فقط می‌تواند چیزهایی را بخرد که مرد اجازه می‌دهد. حتا اگر زن کار کند، باید تمام رسیدها را به مرد نشان دهد و این شوهر است که درآمد وی را در کنترل خود دارد.”

اسمیت می‌گوید: یکی دیگر از اشکالی که خشونت مالی به خود می‌گیرد، هنگامی است که خشونت‌گر همه چیز را به نام زن می‌کند. در نظر اول، شاید این عمل سخاوتمندانه به نظر آید، اما اگر زن ترکش کند، دیگر هیچ یک از مخارج را نمی‌پردازد و او را به ورشکستگی می‌کشاند. با این کار زن دیگر نمی‌تواند وام جدیدی دریافت کند یا خانه‌ای اجاره کند و حتا گاهی خشونت‌گر دست به کارهایی می‌زند که حساب بانکی او را با مشکلات دیگری مواجه می‌کند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours