سردار احمدی مقدم: گشت ارشاد برمی گردد

16 تیر 1388

روزنامه اعتماد : با اینکه نحوه عملکرد گشت های ارشاد و ادامه فعالیت آنها از مهم ترین محورهای چالش کاندیداهای انتخابات بود و حتی شخص رئیس جمهور یکی دو ماه مانده به انتخابات با ارسال نامه یی به وزیر کشور خواستار بازنگری حین اجرای این طرح شده بود، فرمانده ناجا روز گذشته از اجرای مجدد طرح امنیت اجتماعی در آینده نزدیک خبر داد و تاکید کرد؛ بنا نیست هیچ تغییری متاثر از انتخابات در طرح های پلیس ایجاد شود.

سردار احمدی مقدم ادامه داد؛ هیچ گونه تغییری در برنامه های پلیس متاثر از انتخابات صورت نمی گیرد، اما در مسیر اجرای بهینه طرح ها هر تغییری که لازم باشد، انجام می شود. وی با بیان اینکه شاید اگر مظاهر بداخلاقی در جامعه به حداقل برسد برخوردها نیز حداقلی شود، گفت؛ تلاش پلیس این است که طرح هایش بیشتر هشداری، فرهنگی و آموزشی باشد و همچنین در اجرای طرح ها در برخورد با خانم ها از ماموران زن استفاده شود. به گفته سردار احمدی مقدم، در اجرای طرح های پلیس بنا شد این طرح ها منحصر به خانم ها نباشد که این موضوعات نیز بازنگری شده و در حال اجرا است اما این طرح ها تعطیل نشده است.وی تصریح کرد؛ اگر برداشتن گشت ارشاد، نمادی از بازگشت مظاهر مفاسد اجتماعی در جامعه تلقی شود، یک خیال باطل است اما اگر احساس شود، با توجه به شرایط جامعه دیگر نیازی به گشت ارشاد نیست، برای تضمین چنین شرایطی پلیس نیز بیکار نیست که گشت ارشاد را به خیابان بیاورد. سردار احمدی مقدم ادامه داد؛ حضور گشت ارشاد ناشی از یک نیاز در جامعه بود که اگر این نیاز برطرف شود، این امکان وجود دارد که گشت ارشاد هم برداشته شود.

فرمانده نیروی انتظامی درباره آخرین وضعیت بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر اظهار کرد؛ تمام افراد دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شده اند و کمیته مشترکی نیز در حال بررسی موضوع است. سردار احمدی مقدم ادامه داد؛ طبق آمار طی چند روز گذشته دوسوم افراد بازداشت شده آزاد و مابقی نیز که از اعضای اصلی این اغتشاشات هستند پس از تشکیل پرونده وضعیت شان در حال بررسی است که این افراد جرم هایی همچون تخریب، قتل و … را در پرونده های خود دارند.وی درباره پرونده قتل «ندا آقاسلطان» و تحت تعقیب بودن «آرش حجازی» از سوی پلیس بین الملل (اینترپل) و وزارت اطلاعات نیز اظهار کرد؛ متاسفانه با اینکه من با دقت کلمات را انتخاب می کنم، یکی از سایت ها به نقل از بنده اعلام کرد وزارت اطلاعات و پلیس اینترپل در تعقیب فرد مذکور هستند این در حالی بود که بنده اظهار کردم وزارت اطلاعات و پلیس جنایی در حال پیگیری موضوع است.سردار احمدی مقدم ادامه داد؛ برخی رسانه ها نوشتند پلیس اینترپل گفته است چنین پرونده یی به ما نرسیده است. خودشان ادعا می کنند و خودشان هم تکذیب می کنند.وی با بیان اینکه در این رابطه کمیته یی از افسران و کارآگاهان جنایی پلیس آگاهی و وزارت اطلاعات تشکیل شده که این پرونده را با توجه به پیچیدگی های بسیار پیگیری می کند، افزود؛ آنچه در این پرونده واضح است، این است که محل قتل این خانم با مناطق درگیری فاصله زیادی داشته و این موضوع هیچ ربطی به درگیری های اخیر نداشته است و قتل نیز یک سناریو به نظر می آید.فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با موضوع لباس شخصی ها نیز اظهار کرد؛ تلاش می کنند بسیج و لباس شخصی را مخلوط کرده و یکی جلوه دهند، در حالی که اغتشاشگران هم لباس شخصی بودند. وی تصریح کرد؛ ممکن است کسانی هم مخالف ایده و نظرات آنها به صورت خودجوش به مقابله با این افراد بپردازند، به طوری که در زمان تبلیغات انتخاباتی نیز دیده می شد که از دو سوی میدان افراد هر دو طرف درگیری هایی با هم داشتند. فرمانده ناجا با بیان اینکه لباس شخصی به مفهوم اینکه حکومت آنها را سازماندهی می کند به هیچ وجه وجود ندارد، گفت؛ بسیجی ها به حکم قانون و به صورت سازمان یافته با یونیفورم در میدان ظاهر شدند. همچنین نیروهای انتظامی نیز با یونیفورم و واحدهای آشکار و مشخص حضور پیدا کردند.

سردار احمدی مقدم ادامه داد؛ در دانشگاه زمانی که دستگیری هایی انجام شد، شاید دوسوم اغتشاشگران در کوی از گذشته به تخریب مشغول بودند و یک سوم دیگر هم کسانی بودند که سرخود از نرده های کوی وارد شده و درگیری هایی را انجام دادند. پلیس نیز همه آنها را دستگیر کرد و به دلیل شرایط آن زمان و همچنین اصرار رئیس دانشگاه تهران و با مسوولیت خود من همه افراد دستگیر شده آزاد شدند، در حالی که شاید سهم افرادی که همه آنها دانشجو نبودند و به اسم دانشجو تخریبگری می کردند، قابل مقایسه با آن گروهی که با آنها درگیر شدند، نبود. فرمانده نیروی انتظامی گفت؛ پلیس با حکم وظیفه و قانون در ظرف 15 دقیقه کوی دانشگاه تهران را پاکسازی و افراد را بازداشت کرد. وی با اشاره به اینکه سوابق افراد دستگیر شده در دست پلیس قرار دارد و تحت بررسی از سوی مراجع قضایی است، تاکید کرد؛ اینکه گروهی با لباس شخصی اقدام به این تخریب ها کرده باشند مانند موضوع تقلب و تخلف در انتخابات پرده های دیگری از این سناریوهاست.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours