دختران فیروزه‌ای: ما بخشی از تاریخ مبارزه حق‌طلبانه‌ی زنان و مردان ایرانی هستیم

31 تیر 1388

موج آزادی: ستاد دختران جوان حامی موسوی( نسل فیروزه ای) با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد که: نسل فیروزه ای به پشتوانه‌ی پایداری یک تاریخ مفتخراست و برای رساندن میهن به جایگاه والای خود از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

متن کامل این بیانیه را در ادامه می‌خوانید:

هو المتعال

نسل فیروزه ای را بیشتر بشناسید

سالهای زیادی نگذشته از روز هایی که دختران پر تلاش ایران در فضای امن دولت اصلاحات جرأت ابراز وجود، برخاستن از خویشتن و بالیدن به دانش، توانمندی ها و تجارب خود را یافتند. چرا که رهبر آزاداندیشان، اینک در مصدر ریاست جمهوری تلاش می کرد پایه های انقلاب اسلامی را با استحکام ستون های مردمسالاری و قانونگرایی، در متن جامعه، به قوام و ثباتی بی مانند برساند و در مسیر تحقق این اندیشه بیشتر ازهر کس دیگری به توانایی ها و قابلیت های زنان و دختران جوان اعتقاد و اعتماد داشت. انتخاب بانویی بلند نظر و دانشمند همچون دکتر زهرا شجاعی به سمت مشاور امور زنان ریاست جمهوری کلیدی ترین گام در ایجاد عرصه‌ی رشد و بروز استعدادهای فردی و اجتماعی بانوان ایرانی بود. کسی که مادرانه از ایده های زنان و دختران جوان استقبال کرده و تا امروز هم مادرانه در تمام سختی ها و نامرادی های ایام پیشاپیش زنان ایران به طرح مطالبات و پافشاری برای احقاق حقوق آنان تلاش کرده است.

با تشکیل باشگاه دختران جوان در سال 1378در مرکز امور مشارکت زنان که به پیشنهاد جمعی از دختران جوان متعهد و متخصص انجام شد فصل تازه ای از فعالیت های مدنی دختران غیرتمند برای تلاش بیشتر در مسیر توسعه اجتماعی و فرهنگی و سیاسی جامعه آغاز شد. درسالهای فعالیت باشگاه دختران جوان برنامه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی متعددی از انواع مختلف از قبیل همایش، کارگاه، کلاس آموزشی، و فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی برنامه ریزی و اجرا شد که هدف اصلی آنها توانمند سازی دختران جوان برای حضور موثر در زندگی فردی و اجتماعی بود.

همچنین دختران جوان خوش فکر و صاحب ایده با حضور در دفاتر مدیران فرهنگی، اجتماعی و سیاسی وقت برنامه ها و طرح های پیشنهادی خود، جهت اصلاح فضای عمومی جامعه و تسهیل شرایط فعالیت اجتماعی دختران در محیط های فرهنگی، هنری و اجتماعی را به ایشان ارائه داده و روند تحقق این ایده ها را مورد پیگیری قرار می دادند.

با اتمام دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی و روی کار آمدن محموداحمدی نژاد، رویکرد مدیران ارشد نسبت به حضور زنان در جامعه دستخوش تغییرات زیادی شد به گونه ای که مرکز امور مشارکت زنان به مرکز امورزنان و خانواده تغییر نام و درصد حضور زنان متخصص در مدیریت های دولتی کاهش قابل توجهی یافت. هرچند باشگاه دختران جوان نیز خانه امن خود را از دست داد ولی اعضاء فعال آن در تمام این سالها در کنار هم باقی ماندند.

از چندی قبل پیشنهادات زیادی مبنی بر ایجاد تشکل دخترانه ای با رویکرد مطالبه محوری در حوزه‌ی مسائل و مشکلات دختران جوان متخصص مطرح شد و با بالا گرفتن تب انتخابات، دوستان قدیمی که امروزاشتیاق و انگیزه‌ی بیشتری برای گرد هم آمدن داشتند و از سوی دیگر شور و شوق جوان ترها را نیز می دیدند، تصمیم به ایجاد یک گروه جدید گرفتند. اولین جلسات هم اندیشی دراوایل اردیبهشت 88 -هر کدام در نقطه ای از شهر ودر محل هایی که دختران با چانه زنی و سماجت دست و پا می کردند- برگزار شد و از آن روز انگار آتش فشان افکار و ایده ها و درد و دل ها و خلاصه در یک کلام “مطالبات برآورد نشده‌ی” آنان دوباره فوران کرد. همه جوانب را بررسی کردند و افکار و برنامه های میرحسین موسوی را برای تحقق خواسته هایشان آماده تر دیدند، پس حامی او شدند و برای رنگ دادن به رویاهای دخترانه شان رنگ فیروزه را که انگار در کسب کرامات، از سنگهای قیمتی تر از خود هم پیشی گرفته و پیروزمیدان بود را برگزیدند.

می دانستند که چون همیشه باید به مادرانشان تکیه کنند و از آنان درس استواری و صبوری بگیرند. فخرالسادات محتشمی پور یکی از مادران فیروزه ای ها اولین کسی بود که دختران جوان برای استقرار به کمک هایش امید داشتند و او چون همیشه پشتیبان و حامی بود. و دختران بی نصیب ازتمامی حقوق مادی و معنوی، در ستاد انتخاباتی شهر تهران میرحسین موسوی و ستاد اصلاح طلبان ماوی کرده و در اولین گام برای روشن بودن اهداف و ماموریت های خود، مرامنامه و شیوه نامه اجرایی فعالیت ها را تدوین ومنتشر نمودند.
آنها بر سر در دنیای فیروزه ای شان نوشتند:

” اگر زندگی ماجراست این روزها که ما ماجرای به یادماندنی ساختن فرازی از تاریخ این ملت را تجربه می کنیم، با هم پیمان می بندیم که همسفرانی دوست داشتنی و همیشگی باشیم تا روزی که همه دختران ایران رها از بند نیاز و ترس و تنهایی و بی پناهی، سبک بال به سوی افق والای انسانی خویش به پرواز درآیند. در این مسیر، همراهی دوستانه اولویت اول ماست.”(بند اول مرامنامه نسل فیروزه ای)

حال چطور ممکن است دخترانی که در مرامنامه خود رسیدن به افق های والای انسانی را ترسیم نموده و هدف قرار داده اند و دراین راه جز به سرمایه‌ی انسانی دوستی هایشان دل خوش نداشته و ندارند را افرادی خود فروخته، بی بند و بار و به دنبال جاه و مقام و پول نمایاند؟(برگرفته از مطالب بیشمار درج شده در تخریب نسل فیروزه ای در وبلاگ بی قرار، روزنامه های کیهان، یالثارات و خبرگزاری فارس)

نسل فیروزه ای یعنی:
“هر دختر ایرانی با هر مرام، مسلک، دین و مذهب و قومیت دختری از نسل فیروزه ای است با یک هدف مشترک که همانا پیگیری مطالبات عمومی دختران ایران در سطح جامعه و حاکمیت است.” (بند دوم مرامنامه نسل فیروزه ای)

آیا آنانی که دختران این نسل را به دختران و زنان بینوای وامانده از رحمت خدا و گرفتار در منجلاب فساد اخلاقی-که خودپدیده ای رو به فزونی در سالهای اخیرند- تعبیر و محدود می کنند، “مطالبات عمومی دختران ایران” را صرفا پرداختن به امور شهوانی دیده اند؟ اگر به راستی چنین می اندیشند پس وای بر ما که در سی سالگی انقلاب اسلامی به جایی رسیده ایم که قریب به 30% از جامعه خواستار انحطاط اخلاقی مفرط شده اند!!

نسل فیروزه ای در اصول تشکیلاتی خود آورده است :
ـ پایبندی به اخلاق
ـ تبعیت از خرد جمعی و مشی دموکراتیک
ـ فرصت سازی برای مشارکت و افزایش مهارت های سیاسی و اجتماعی خود و دیگران
ـ اجتناب از تک روی، ایستایی و وابستگی
ـ فراهم کردن شرایط اصلاح و اعتلای گروه توأم با نقد درونی به جای قهر و انفعال
(بند سوم مرامنامه نسل فیروزه ای)

پایبندی به اخلاق، یعنی پایبندی به اصول الهی که در جان آدمی برای حفظ شأن خلیفه االهی اش به ودیعه گذاشته شده است. و دختران نسل فیروزه ای در همین مدت کوتاه فعالیت خود ثابت کرده اند که به این کلام نه تنها به عنوان مرام جمعی خود، بلکه به عنوان وظیفه الهی و انسانی خود معتقدند؛ شاهد این مدعا را می توان در صبر و درایت آنان در برخورد با هجمه های دورغ و ناسزاهای غیر انسانی و ضد اخلاقی که به خصوص پس از انتخابات به طور گسترده و برنامه ریزی شده علیه آنان انجام شده به خوبی دریافت.

نسل فیروزه ای یعنی همه ایران:
“ما خود را بخشی از تاریخ مبارزه حق طلبانه همه زنان و مردان ایرانی می دانیم که در راه حفظ کرامت و عزت انسان کوشیده اند بنابراین همه زنان و مردان آزاده ایران که به هدف و مرام نسل فیروزه ای متعهد باشند، یار و همراه ما هستند و از آنان یاری می جوییم. یاری از اوست و پیروزی نزدیک است.” (بند چهارم مرامنامه نسل فیروزه ای)

توهین به نسل فیروزه ای اهانت به عده ای دختر تنها و ضعیف و … نیست؛ چرا که نسل فیروزه ای به وسعت پهنه‌ی ایران و به عظمت ملت ایران است و در دامان مادران ایران، عزیز و محفوظ خواهد ماند. نسل فیروزه ای محمل دختران جوان متعهد به شریعت مبین اسلام و تحصیلکرده و روشنفکری است که فرزندان آینده‌ی وطن را در بطن و دامان خود با بهترین و زیباترین ترنم ها که همانا “آزادی، امنیت و برابریست” تربیت خواهند نمود. نسل فیروزه ای به پشتوانه‌ی پایداری یک تاریخ مفتخراست و برای رساندن میهن به جایگاه والای خود از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

والسلام علیکم و رحمه الله
هسته مرکزی نسل فیروزه ای
دختران حامی میرحسین موسوی

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours