آغاز اعتصاب غذا مقابل سازمان ملل

1 مرداد 1388

رادیو زمانه: اعتصاب غذای سه روزه گروهی از روشنفکران، هنرمندان، فعالان سیاسی و حقوق بشر در حمایت از معترضان به نتیجه انتخابات ایران، مقابل دفتر سازمان ملل در نیویورک آغاز شد.

۲۶ تن از روشنفکران ایرانی پیش‌تر اعلام کرده بودند که قصد دارند از روز ۳۱ تیر تا دوم مرداد ماه، به مدت سه روز در برابر مقر سازمان ملل در نیویورک دست به اعتصاب غذا بزنند.

«اعلام پشتیبانی از جنبش سبز مردم ایران، محکوم کردن تقلب گسترده درانتخابات، سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات مردمی، و بازداشت غیرقانونی صدها شهروند و فعال سیاسی و اجتماعی» از مهمترین اهداف اعتصاب‌کنندگان اعلام شده است.

اچهره‌های سرشناسی چون عبدالعلی بازرگان، محمد برقعی، حسین بشیریه، علی بنوعزیزی، نیره توحیدی، فاطمه حقیقت جو، حمید دباشی، مصطفی رخ‌صفت، علی رضایی، احمد صدری، محمود صدری، کاظم علمداری، عبدی کلانتری، رضا فانی یزدی، نهضت فرنودی، منصور فرهنگ، احمد کریمی حکاک، حسین کمالی، مهرانگیز کار، اکبر گنجی، ابراهیم سلطانی، علی میرسپاسی، مجید محمدی، مهرداد مشایخی، آرش نراقی و نادر هاشمی از روشنفکران ایرانی هستند که در این اعتصاب غذا شرکت خواهند کرد.

فیلسوفان بزرگ معاصر مثل مارتا نسبام و جوشوا کوهن و نیز نوآم چامسکی، خوزه کازونوا هم از این اعتصاب غذا حمایت کرده‌اند.

شون پن بازیگر سرشناس هالیوود و ریس الریچ روزنامه‌نگار مستقل آمریکایی که به همراه شون پن در سال ۲۰۰۵ به ایران سفر کرد، نیز با انتشار بیانیه‌ای از اعتصاب غذای روشنفکران ایرانی حمایت کرده و خواهان پشتیبانی مردم آمریکا از «جنبش سیاسی مردم ایران» شدند.

گوگوش، ابی، شهیار قنبری، شهره آغداشلو و فرامرز اصلانی از جمله هنرمندانی هستند که با اعلام حمایت از این اقدام، از پیوستن خود به اعتصاب‌کنندگان خبر داده‌اند.

سیمین بهبهانی، رضا براهنی و منیرو روانی‌پور از دیگر افرادی هستند که اعلام کرده‌اند به این اعتصاب غذا خواهند پیوست.
ایده اعتصاب غذای روشنفکران ایرانی پس از آنکه بسیاری از معترضان به نتیجه انتخابات در ایران از سوی نیرو‌های امنیتی و انتظامی «سرکوب» و صد‌ها تن دیگر دستگیر و زندانی شدند، از سوی اکبر گنجی مطرح شده که با استقبال گروهی از روشنفکران و هنرمندان مواجه شده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours