هشدار نسبت به حکم سنگسار یک زن در تبریز

2 مرداد 1388

رادیو زمانه: محمد مصطفایی، وکیل دادگستری نسبت به اجرای حکم سنگسار یک زن در تبریز هشدار داد.

آقای مصطفایی در وبلاگ شخصی خود نوشته‌است که در حال حاضر پرونده سکینه محمدی در لیست اجرای احکام تبریز است و امکان اجرای حکم سنگسار وجود دارد.

بنا به این گزارش سکینه محمدی از چهار سال پیش به اتهام «برقراری رابطه نامشروع» در زندان مرکزی تبریز به سر می‌برد.

این وکیل دادگستری می‌گوید: «دادگاه صرفآ با استناد به علم قاضی، بدون آن‌که جهات آن مشخص باشد و دادنامه صادره مستند و مستدل باشد حکم سنگسار سکینه محمدی را صادر کرده‌است.»

سکینه محمدی در دادگاه اولیه به تحمل ۹۹ ضربه شلاق تعزیری به اتهام داشتن رابطه نامشروع محکوم شد، اما دادگاهی که پنج ماه بعد برگزار شد، وی را به زنای محصنه محکوم کرد.

آقای مصطفایی با اعتراض به این روند قضایی می‌گوید که نمی‌توان یک نفر را به خاطر یک جرم یک بار تعقیب و در صورت اثبات، مجددآ تحت تعقیب قرار داد و تعقیب متهم در این پرونده توجیه قانونی ندارد.

دو نفر از مستشاران دادگاه اعلام کرده‌اند: «در پرونده متهم نسبت به جرم زنای محصنه هیچ دلیل اثباتی شرعی و قانونی وجود ندارد و قرائن و شواهد موجود در پرونده هم طرق متعارف تحصیل علم نیستند.»

محمد مصطفایی با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار بررسی مجدد این پرونده و موافقت با درخواست عفو موکلش شده‌است. اعضای کمیسیون عفو و بخشودگی تاکنون دو بار درخواست عفو سکینه را رد کرده‌اند.

ارسال این حکم سنگسار به اداره اجرای احکام در حالی است که رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی چندی پیش از حذف مجازات سنگسار، در لایحه جدید مجازات اسلامی خبر داد.

به گفته وی این طرح به زودی برای تصویب نهایی در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد.

اجرای حکم سنگسار در ایران از سه سال گذشته تاکنون ممنوع اعلام شده است، اما برخی دادگاه‌ها در شهرهای ایران همچنان به صدور و اجرای احکامی از این دست ادامه می‌دهند.

دی‌ماه سال گذشته، دادگاهی در مشهد سه مرد را محکوم به سنگسار کرد که حکم آن‌ها در همان ایام به اجرا گذاشته شد.
خردادماه امسال نیز حکم سنگسار یک زوج جوان به نام‌های رحیم محمدی و کبرا بابایی در زندان تبریز توسط شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور تأئید شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours