دیدار جمعی از فعالان جنبش زنان با خانواده کاوه مظفری

10 مرداد 1388

تغییر برای برابری – غروب روز دوشنبه 5 مرداد تعدادی از فعالان جنبش زنان، فعالان کمپین یک میلیون امضا و برخی فعالان کارگری به دیدن خانواده کاوه مظفری رفتند. کاوه مظفری فعال حقوق زنان و از اعضای کمپین یک میلیون امضا، روز 18 تیر در حالی که به همراه مادرزنش عازم بیمارستان بود بازداشت شد و از آن تاریخ تا کنون همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

گوهر بیات مادر جلوه جواهری که همراه کاوه بود در باره دلیل بازداشت کاوه گفت که بعد از چندین بار که که مسیر خیابان را به سمت بالا و بعد پایین تغییر دادیم، چون هر بار با هجوم نیروها و درگیریها مواجه می‌شدیم در حالی که مشغول صحبت با پلیس بودیم تا بپرسیم که در شلوغی خیابان از کدام مسیر به سمت بیمارستان برویم ، یک لباس شخصی که از ماموران امنیتی بود کاوه را با نام صدا کرد و او را گرفت و به سمت ماشین ‌برد. در مقابل تمام توضیحات و اصرارهای من در مورد بیماری و بسته بودن مسیرها فقط گفتند که شما حالتان خوب نیست به بیمارستان بروید و کاوه الآن آزاد می‌شود.

زیبا حاضری مادر کاوه در مورد پیگیری وضعیت و دلیل بازداشت کاوه گفت : “همان روز اول مراجعه به دادسرای امنیت تهران منشی دفتر قاضی حداد، آقای فلاح گفته است که “کاوه نباید روز 18 تیر از خانه بیرون می‌آمد، چون روز 18 تیر روز اقدام علیه حکومت است.” و در پاسخ او و توضیح بیماری مادر جلوه و اینکه کس دیگری جز دختر و همسر او نبودند که ایشان را تا بیمارستان همراهی کنند، همچنان پاسخ همان بوده است که کاوه نباید در آن روز از منزل خارج می‌شد. اخر من نمی دانم مگر بیرون آمدن جرم است؟”.

سرانجام پس بعد از 2 هفته پیگیری مدوام در دادگاه انقلاب، زندان اوین و شعبه های مختلف دادسرای امنیت، مادر کاوه بعد از حدود پنج ساعت انتظار و تحمل برخوردهای توهین آمیز و خشن کارمندان آنجا اجازه ملاقات با خود قاضی حداد را می گیرد اما قاضی حداد هم همان حرفهای دو هفته قبل منشی اش را تکرار کرده بود. مادر کاوه اصرار کرده‌ بود که به خاطر اتفاقاتی که در مورد بازداشت شدگان افتاده می خواهد صدای کاوه را بشنود تا دست کم در مورد سلامتی او اطمینان حاصل کند. فقط در این مورد قاضی حداد در تماس تلفنی به اوین اعلام می‌کند که به تمام بازداشت شدگان 18 تیر اجازه تماس با خانواده داده بشود. و بدین ترتیب عصر همان روز کاوه برای اولین بار با منزل تماس گرفته بود. پدر کاوه در این باره می‌گوید: ” با این وضعیت که در چنین روزی در خیابان بودن جرم محسوب می شود، من پیشنهاد می‌کنم که دولت لایحه‌ای را به مجلس ببرد که در تقویم رسمی ایران روز 18 تیر را حذف کنند و بعد از تاریخ 17 تیر، 19 تیر باشد که باعث دردسر برای مردم و خود مسئولان هم نشود که مجبور بشوند در این روز افراد را بازداشت کنند.”

جلوه جواهری توضیح می‌دهد که در حال حاضر کاوه، همسرش در بند قرنطیه است که وضعیتی مشابه بند 240 دارد. علاوه بر آن اضافه می کند که کاوه در تماس تلفنی گفته که در آن بند ازدحام زیادی وجود دارد به طوری که در هر اتاق 60-70 نفر حضور دارند و هر شب 30 نفر مجبورند روی زمین بخوابند. علاوه بر آن بعد از یک سری بازجویی، برای بعضی از افراد بازجویی ها دوباره انجام شده است و حتی تعدادی از آزاد شدگان قبلی دوباره بازداشت شده اند.

طبق گفته خانواده کاوه تنها باری که کاوه تفهیم اتهام شده روز 19 تیر بوده است که آقای حیدری فر در حیاط کلانتری تمام 300 نفری را که در آنجا حضور داشتند با برگه های کپی‌شده‌ای که به طور یکسان چندین اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبانی برای تجمع، اخلال در نظم عمومی، تخریب اموال عمومی و تمرد از دستور پلیس در آن مشخص شده به بازداشت شدگان داده برای امضا، صرف نظر از نحوه بازداشت هر کس.

مادر و پدر کاوه تاکنون برای پی گیری وضعیت فرزندشان تلاش زیادی کرده اند آنها به مرکز حقوق بشر اسلامی و نیز ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نیز مراجعه کرده اند و به هر دو مرکز شکایت خود را در مورد بازداشت پسرشان اعلام کرده‌اند و هر دو مرکز هم اطلاعاتی را راجع به بازداشت مجدد کاوه ثبت کرده اند بدون اینکه پاسخ مشخصی در مورد وضعیت جدید او داده باشند.

علاوه بر این ، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه از خیل زیاد شاکیان و خانواده هایی که گفته است که این روزها برای شکایت و پیگیری وضعیت عزیزان و فرزندان بازداشت شده‌شان به انجا مراجعه کرده اند. جالب آنکه از آقای مظفری پدر کاوه پرسیده‌اند چرا فزرند شما که پسر است در کارهای زنان دخالت می‌کند؟

آقای مظفری در جواب توضیح داده است که : “با این استدلال شما، قوه قضاییه باید تمام کسبه خیابان باغ سپهسالار که کفش زنانه می‌فروشند و کوچه برلن را که لباس زیر زنانه دارند، محاکمه کند که در امور زنان دخالت می‌کنند.”

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours