نام زنان نامزد ریاست جمهوری در افغانستان در صدر فهرست مرگ

14 مرداد 1388

شهرزادنیوز: آنان شجاع‌ترین زنان جهان هستند: فروزان فنا و شهلا عطا از افغانستان.
هر دوی این زنان در ماه اوت خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی کردند. به این ترتیب آنان وارد عرصه‌ی رقابت با احمد کرزای، رئیس جمهور وقت، و 38 مرد دیگر شدند.

تمام نامزدها می‌دانند که شرکت در مبارزه‌ی انتخاباتی در افغانستان خطر جانی به همراه دارد. به همین دلیل هم وزیر کشور افغانستان برای هر یک از کاندیداها یک محافظ گذاشته است. در این میان شهلا عطا و فروزان فنا به دلیل زن بودن‌شان در بالای این فهرست مرگ جای دارند، چرا که جنگجویان خدا برای زنان اصولا هیچ حقی قائل نیستند، چه رسد به حقوق سیاسی.

در گذشته تعداد بسیاری از سیاستمداران و فعالان حقوق زنان کشته شده‌اند.
شهلا عطا (47 ساله) و نماینده‌ی مجلس، کاندیداتوری خود برای ریاست جمهوری را سمبلی از برابری حقوق زنان و مردان می‌داند: “من کاندید شده‌ام تا از این طریق ارزش‌های دموکراتیک قانون اساسی را تقویت کنم.”

با وجود این، هر دوی این زنان برنامه‌های‌شان را از مردان به عاریت گرفته‌اند. شهلا عطا الگوی خود را سردار محمد داوود خان، یکی از رئیس جمهورهای پیشین افغانستان، می‌داند. وی در وبلاگ خود درباره‌ی داوود خان نوشته‌ که او در سال 1978 توسط کمونیست‌‌های طرفدار روسیه به قتل رسید. داوود طرفدار مدرنیزه کردن کشور و اجرا کننده‌ی حقوق زنان و در عین حال خواهان سلطه‌ی قوم پشتو در افغانستان بود.

رقیب او فروزان فنا (49 ساله) پزشک است و در پایگاه اینترنتی خود نوشته، قصد دارد کار همسر مقتولش را ادامه دهد. فروزان فنا همسر وزیر سابق هوانوردی، عبدالرحمان است که در سال 2002 در فرودگاه کابل مورد هجوم حاجیان خشمگین مکه که از لغو یکی از پروازها عصبانی بودند، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در بیمارستان جان خود را بر اثر جراحات وارده از دست داد. از نظر همسرش که اکنون نامزد ریاست جمهوری است: “بهترین راه انتقام خون یک شهید، ادامه‌ی راه او است”. اما توضیحی در این باره که این راه چه هست، نمی‌دهد. او نیز مانند غالب کاندیداها تنها حرف‌هایی کلی درباره‌ی تقویت صلح، امنیت و تمامیت ارضی کشور زده است.

وزیر کشور پیشین، اشرف غانی، به طور هدفمند در پی جلب آراء زن‌ها است و به همین دلیل برنامه‌ای هفت ماده‌ای برای حقوق زنان تنظیم کرده است. او به خبرنگار رویترز در این رابطه گفت: رای‌دهندگان جوان زن گروهی بسیار مهم هستند، نه برای این که در انتخابات شرکت می‌کنند، بلکه چون آینده‌ی کشور ما هستند. مشارکت آن‌ها این کشور را تغییر خواهد داد. طبق آمار سازمان ملل متحد ۳۸ درصد از 4 و نیم میلیون رای‌دهنده‌ی افغانی زن هستند. غانی وعده داده است که در صورت احراز مقام ریاست جمهوری سیصد هزار شغل برای زنان ایجاد کند و چهل زن را برای آموزش در دانشگاه‌ها به استخدام درآورد.

به نظر می‌آید، شهلا عطا چندان تحت تاثیر این وعده‌ها قرار نگرفته باشد. وبلاگ‌نویس‌ها از قول او نوشته‌اند: “مردم مردها را آزمایش کردند و چیزی به دست نیاوردند. چرا نخواهند بدانند، اکنون از دست یک زن چه برمی‌آید؟”

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours