عشا مومنی به آمریکا بازگشت

24 مرداد 1388

بی بی سی : عشا مومنی در ماه اکتبر سال 208 به مدت 28 روز زندانی شد

عشا مومنی، دانشجوی ایرانی آمریکایی عضو کمپین یک میلیون امضاء که در اوایل سال جاری میلادی ممنوع الخروج شده بود، به آمریکا بازگشت.

خانم مومنی که 29 سال سن دارد، در میانه ماه اکتبر سال گذشته میلادی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی ایران بازداشت شد و تقریبا یک ماه را در زندان گذراند.

اما پس از آزادی او اعلام شد، اتهام دیگری درباره او مطرح شده و تا زمان رسیدگی به اتهام جدید، او امکان خروج از ایران را ندارد.

وکیل مدافع خانم مومنی علت بازداشت موکل خود را فعالیت در دفاع از حقوق زنان در ایران از جمله ارتباط با کمپین یک میلیون امضا اعلام کرده بود.

مقام های آمریکایی در تلاش بودند شرایط آزادی او را فراهم سازند؛ در ماه آوریل سال میلادی جاری و در حاشیه کنفرانس افغانستان در لاهه، در جریان دیدار ریچارد هولبروک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان و مهدی آخوندزاده، معاون وزیر خارجه ایران پیامی درباره وضعیت عشا مومنی به ایران منتقل شد.

حدود یک ماه قبل هم سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با “غیرموجه خواندن” تصمیم ایران به ممانعت از صدور مجوز خروج برای خانم مومنی، خواستار تغییر تصمیم ایران شد.

عشا مومنی دانشجوی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا است که در جریان سفر به ایران قصد داشت جهت تکمیل پایان نامه خود درباره جنبش حقوق زنان ایران به پژوهش بپردازد.

در هنگام بازداشت، حاصل تحقیقات او، چند مصاحبه ویدئویی با فعالان حقوق زنان و همچنین کامپیوتر شخصی او ضبط شد.

به گزارش آسوشیتدپرس خانم مومنی حدود 25 روز از 28 روز بازداشت خود را در زندان انفرادی گذراند و 19 بار مورد بازجویی قرار گرفت، هر چند تایید کرد که مورد شکنجه جسمی قرار نگرفته است.

اما او به این خبرگزاری گفت رفتاری که با او شده به اندازه رفتاری که با دیگر زندانیان سیاسی می شد، بد نبوده است.

او در گفتگوی خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس دورانی که بیرون از زندان گذراند را بسیار سخت تر از دوران زندان اوصیف کرد و گفت احساس می کرد تحت نظر قرار دارد و در خیابان های تهران احساس امنیت نمی کرد.

عشا مومنی در بازگشت به لس آنجلس گفت قصد دارد به کار در حوزه حقوق افراد در ایران ادامه دهد

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours