چهار ماه بازداشت بهمن احمدی امویی بدون قرار قانونی و اتهام مشخص در گفتگو با فریده غیرت

5 آبان 1388

گویا نیوز – بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار، بدون قرار بازداشت و اتهام مشخص بیش از چهار ماه است که در زندان اوین به سر می برد. او با وجود تحمل این مدت حبس پرونده مشخصی در دادگاه انقلاب ندارد و تاکنون نیز پرونده اش بر خلاف سایر کسانی که در جریان حوادث پس از انتخابات دستگیر شده اند به ثبت کیفری نرسیده است. ابتدا مسوولان دادگاه انقلاب درباره او می گفتند هیچ پرونده ای در دادگاه ندارد و سپس با پی گیری های مکرر خانواده و وکیل این روزنامه نگار زندانی اعلام کردند که او پرونده ای نصفه در دادگاه انقلاب دارند که قابل ثبت کیفری نیست. فریده غیرت، وکیل بهمن احمدی از آخرین جزئیات وضعیت موکلش می گوید:

خانم غیرت، بهمن احمدی اموئی روزنامه نگار بیش از چهار ماه است که در بند ۲۰۹ اوین زندانی است آیا از اتهام ایشان اطلاعی دارید؟

اتفاقا نکته ای که درباره موکل من قابل ذکر است همین مطلب است که ایشان از نظر بنده که وکیل شان هستم نه اتهام شان مشخص است و نه قرار بازداشت دارند. در حالی که بقیه افرادی که در بازداشت به سر می برند تا حدودی هم اتهام شان مشخص است و یا قرار بازداشت دارند. مثلا در همین چند روزه برخی از آن ها را به دادگاه انقلاب برده و قرار بازداشت شان را تمدید کرده اند که این تا حدودی وضعیت آن ها را مشخص می کند ولی ایشان تنها موردی است که نه اتهام مشخص و نه قرار بازداشت دارند.

موکل شما از یک نظر دیگر هم با بقیه تفاوت دارد این که هیچ پرونده ثبت شده ای در دادگاه انقلاب ندارد؟ بالاخره پرونده ای از ایشان پیدا شد؟

من در این هفته دو بار برای پی گیری کار ایشان به دادگاه انقلاب مراجعه کردم و به نزد بازپرس پرونده آقای سبحانی رفتم . ایشان دفعه اول مثل دفعه های قبل گفتند پرونده آقای احمدی نصفه است و بقیه پرونده وجود ندارد. اما بار دوم که به دادگاه رفتم لایحه ای را برای پی گیری وضعیت ایشان و اعتراض به ادامه بازداشت شان نوشتم تا درون پرونده قرار دهم. بازپرس این بار گفتند که پرونده این جا نیست و نمی توانم لایحه تان را بپذیرم.

پس باز هم ایشان پرونده ندارد؟

پرونده ثبت شده ندارد. اما بازپرس پرونده به من گفت آن را برای تعیین تکلیف فرستاده اند.

پرونده به کجا برای تعیین تکلیف ارسال شده است؟

در این باره به من پاسخ مشخصی ندادند شاید هم به خاطر تغییر و تحولاتی که در این شعبه رخ داده در این باره نمی دانستند. ولی من فکر می کنم درباره بازداشتی های اخیر و همبن طور بهمن می خواهند تصمیمی کلی بگیرند دادستان هم در محل زندان با ایشان دیدار کرده و من فکر می کنم درباره همه این زندانی ها تصمیمی کلی گرفته خواهد شد.

اما این که ایشان با قرار وثیقه در زندان به سر می برند عجیب نیست مگر نه این که با تودیع قرار وثیقه هر متهمی امکان آزادی موقت پیدا می کند؟

بازپرس پرونده این بار به من گفتند گردش کارپرونده (نظریه بازجو) آقای احمدی امویی نرسیده است و هنوز درباره شان تصمیم گیری نشده و برای تصمیم گیری پرونده را ارسال کرده ایم اما با این همه من به قرار وثیقه ایشان هم اشاره کردم . طبق قرار وثیقه متهم باید آزاد شود وگرنه دلیلی ندارد برای کسی که در اختیارشان هست قرار وثیقه بگذارند. برای من جای سوال است که متهمی قرار وثیقه داشته باشد و باز هم در زندان نگهداری شود. من فکر می کنم آقای بهمن احمدی هم مثل تعدادی از سران اصلاحات که در بازداشت به سر می برند، قرار است تصمیمی کلی برای آن ها گرفته شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours