وضعیت نامناسب زنان زندانی و لغو ملاقات‌های حضوری و تماس‌های تلفنی آن ها

17 آبان 1388

لغو ملاقات‌های حضوری و تماس‌های تلفنی زندانیان سیاسی زن

کمیته گزارشگران حقوق بشر- رئیس بند نسوان زندان اوین، کلیه تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های حضوری زندانیان سیاسی زن را لغو کرده است.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که زندانیان سیاسی از رفتن به هواخوری اجباری خودداری کردند. رفتن به هواخوری در ساعت 6 صبح از جمله قوانین حاکم در بند زنان است که همه زندانیان ملزم به رعایت آن هستند، این درحالی است که با سرد شدن هوا و بیماری برخی از زندانیان، تعدادی از آنان در هفته‌های گذشته از رفتن به هواخوری خودداری کرده‌اند. ریاست بند نسوان نیز در یک اقدام تنبیهی، زندانیان سیاسی بند زنان را از تماس تلفنی محروم کرده و کلیه ملاقات‌های حضوری آنان را که قرار بود این هفته با خانواده‌هایشان انجام شود، لغو کرده است.

زندانیان سیاسی در روزهای گذشته با نگارش نامه‌هایی نسبت به قانون هواخوری اجباری، آن‌هم در سرمای هوای صبحگاهی، اعتراض کرده و خواستار لغو آن شده‌اند. با این وجود مسئولان زندان نه تنها به این اعتراض توجهی نکردند ، بلکه زندانیان را از امکانات رفاهی خود محروم کرده‌اند.

هم‌اکنون شبنم مددزاده، مهسا نادری، عاطفه نبوی، فاطمه ضیایی آزاد، نازیلا دهشتی و .. از جمله افرادی هستند که در این بند نگه‌داری می‌شوند.

مهسا نادری از اسفندماه سال گذشته بازداشت شده و به اتهام ” ارتباط با سازمان مجاهدین” به یکسال حبس تعزیری محکوم شده است.

شبنم مددزاده، عاطفه نبوی و فاطمه ضیایی‌آزاد با گذشت چندین ماه از بازداشتشان همچنان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند و قرار است دادگاه رسیدگی به اتهامات آنها در آذرماه برگزار شود.

عاطفه نبوی از جمله بازداشت‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات است که از روز 25 خردادماه تاکنون در زندان است. وی به مدت 95 روز در بند 209 به سر برد، و پس از آن به بند متادون و بند نسوان انتقال یافت.

وضعیت نامناسب روحی و جسمی فریبا پژوه در زندان اوین

هرانا: فریبا پژوه، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس زندانی پس از گذشت ٨۰ روز که در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد، از شرایط مناسب روحی و جسمی برخوردار نیست.

به گزارش هرانا به نقل از واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز خانواده‌ی فریبا پژوه توانستند با وجود ممانعت‌های زیادی که در مورد ملاقات با فرزندشان در زندان به وجود آمده، پس از انتظاری طولانی و در نهایت با ارائه‌ی نامه از دادسرا به مسئولان زندان، از طریق کابین با فرزند خود دیدار کنند.

با وجود این‌که کارشناس پرونده‌ی فریبا پژوه خبر از تکمیل شدن پرونده برای ارسال به دادگاه انقلاب و اجازه‌ی تماس تلفنی به صورت یک روز در میان و ملاقات‌های حضوری با خانواده را داده بود، وی هم‌چنان از تماس تلفنی با خانواده‌اش محروم است و ملاقات‌های وی نیز به صورت حضوری انجام نمی‌گیرد.

وضعیت نامناسب روحی و جسمی، یکی از دستاوردهای ٨۰ روز بازداشت وی در زندان اوین است که پیش از بازداشت سابقه‌یی نداشته به طوری که پزشکان برای وی داروی زاناکس را تجویز کرده‌اند که باید به طور مرتب آن‌را استفاده کند، اما از روز گذشته، از تحویل دارو به وی نیز خودداری شده است و این مساله سلامت وی را به خطر انداخته است.

مینا جعفری وکیل فریبا پژوه نیز، اگر به وی اجازه‌ی ملاقات داده شود، در پی ملاقات با موکل خود در زندان اوین و هم‌چنین ارتباط با دادسرا برای اطلاع از وضعیت پرونده‌ی فریبا پژوه، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس زندانی است.

فریبا پژوه روز اول ماه رمضان- ٣۱ مرداد- نزدیک افطار در منزل‌ پدری‌اش توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شد و مدت یک ماه را در سلول انفرادی گذراند. در طول بازداشت وی بارها مورد هتاکی زندانبانان قرار گرفته و برای اعتراف‌گیری تحت فشارهای روحی شدید است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours