یک مرد دوزنه وزیر آموزش و پرورش شد!!

24 آبان 1388

روز آنلاین، مازیار رادمنش: روز یکشنبه 17 آبان ماه، محمود احمدی نژاد سه وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد. در نامه محمود احمدی نژاد به مجلس آمده است: “در اجرای اصول 77 و 134 قانون اساسی جناب آقای حمیدرضا حاجی ‌بابایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش،‌ آقای صادق محصولی به عنوان وزیر رفاه و تامین اجتماعی و آقای مجید نامجو به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو جهت اخذ اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند.”

نمایندگان مجلس با شنیدن نام‌ حاجی‌ بابایی با فریاد 4-4 موافقت خود و هنگام اعلام نام صادق محصولی با فریاد 2-2 مخالفت خود را با پیشنهاد احمدی نژاد نشان دادند. محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی روز یکشنبه را برعهده داشت از برگزاری جلسه رای اعتماد این وزرا در یکشنبه هفته آینده، ۲۴ آبان خبر داد.

ساعتی بعد، نامه استعفای محمدرضا میرتاج الدینی، عضو هیئت رئیسه مجلس و نماینده تبریز که از طرف محمود احمدی نژاد برای تصدی معاون پارلمانی دولت دعوت شده در مجلس قرائت شد. به این ترتیب 4 عضو جدید دولت دهم را تکمیل خواهند کرد. از این میان 2 نفر از نمایندگان مجلس و دو نفر دیگر از مجموعه دولت به مجلس معرفی شده اند.

در ادامه، مهدی سنایی رئیس فراکسیون اقتدار ملی مجلس از برگزاری جلسه روز سه ‌شنبه 19 آبان ماه این فراکسیون برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی خبر داد. با این همه اکثر نمایندگان اصولگرا، چون ولی اسماعیلی، حمید رسایی و زارعی تاکید کرده اند که سه وزیر پیشنهادی رای خواهند آورد و در این میان حاجی بابایی بالاترین رای را از نمایندگان کسب خواهد کرد.

یادآور می شود که مجلس شوراى در شهریورماه از میان 21 وزیر تنها به فاطمه آجرلو، گزینه پیشنهادى احمدى ‌نژاد براى وزارت رفاه، سوسن کشاورز، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و محمد على‌آبادى، وزیر پیشنهادى نیرو رای اعتماد نداد.

علت رای آوری اکثر وزرای پیشنهادی، صدور حکم حکومتی و شفاهی رهبری نظام مبنی بر کمک مجلس برای شکل گیری دولتی یکدست و هماهنگ با رئیس جمهور کودتا بود. بر اساس قانون اساسی، رئیس جمهور تنها سه ماه فرصت دارد تا براى وزارتخانه‌ هاى باقیمانده وزیر معرفى کند. چندی بعد و در نیمه شهریور احمدی‌نژاد، فاطمه آلیا و على ذبیحى را به عنوان وزرای پیشنهادی خود براى وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و رفاه به مجلس معرفى کرد.

معرفی دوباره یک وزیر زن برای وزارتخانه آموزش و پرورش به سرعت با موج شدیدی از مخالفت ها روبرو شد. همچنین گفته شد تعدادی از مدیران وزارت رفاه و شرکت های اجتماعی وابسته تهدید کرده اند که در صورت وزارت ذبیحی استعفا خواهند داد.

از سوی دیگر در محافل سیاسی شایعه بود که احمدی نژاد قرار است محصولی را به عنوان وزیر نیرو معرفی کند. با موضع گیری نمایندگان مجلس محمود احمدی ‌نژاد چند روز پس از معرفی فاطمه آلیا و علی ذبیحی به مجلس، نامه خود را به دلیل تعطیلات تابستانی مجلس پس گرفت تا فرصت بیشتری برای انتخاب کابینه اش داشته باشد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours