نظرات نماینده ولی‌فقیه و معاون پژوهشی نهاد‌ نمایندگی ‌رهبری: وضعیت «افتضاح» دانشگاه ها به خاطر اختلاط جنسیتی در دانشگاه ها!!

29 آبان 1388

وضعیت دانشگاه‌ها به دلیل اختلاط‌جنسیتی افتضاح است

ایلنا: نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه خواجه ‌نصرالدین طوسی که ابداع‌کننده راه‌اندازی مراکز همسریابی در دانشگاه‌ها است با طرح تک‌جنسیتی کردن دانشگاه‌ها موافق است. او معتقد است که تحصیل دانشجویان دختر و پسر به صورت مختلط در دانشگاه‌ها باعث به وجود آمدن دوستی‌هایی می‌شود که عوارض خطرناکی به دنبال دارد و البته این عوارض اجتناب‌ناپذیر است زیرا اگر گوشت را جلوی گربه بیندازی غیرممکن است که گربه گوشت را نخورد.

حجت‌الاسلام فضل‌علی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با تک‌جنسیتی شدن دانشگاه‌ها گفت: یک ضرب‌المثل قدیمی است که می‌گوید دختر و پسر جوان در کنار یکدیگر مثل پنبه و آتش هستند ما این ضرب‌المثل را قبول داریم و معتقدیم پنبه در کنار آتش سالم نمی‌ماند و می‌سوزد بنابراین با اختلاط دختر و پسر در دانشگاه‌ها مخالفیم.
او با انتقاد از اینکه گروهی معتقدند اگر پسر و دختر در کنار هم تحصیل کنند بر اثر گذشت زمان می‌توانند روابط عادی و معمولی پیدا کنند گفت:‌ دختران و پسران جوان دارای غریضه، غضب و شهوت هستند بنابراین هیچ وقت روابط آنها عادی نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه خواجه‌نصیر افزود: پیامبر اکرم می‌گوید نگاه به جنس مخالف آن هم در ایام جوانی تیری از تیرهای شیطان است که به خطا نمی‌رود و این گفته پیامبر یعنی جوان نگاه می‌کند، لذت می‌برد دل و قلبش برده می‌شود و به دنبال رفتن دل و قلب پایش نیز در جهت گناه به حرکت درمی‌آید.
فضل‌علی اظهار کرد: در چند سالی که در دانشگاه‌های کشور حضور داشته‌ام خاطرات بسیار تلخی از روابط دخترها و پسرها دارم بسیار مشاهده شده است که یک خانواده با هزار امید و آرزو فرزند خود را به دانشگاه می‌فرستد که درس بخواند، مدرک بگیرد و به شهر خود بازگردد اما این خانواده‌ها هرگز به آرزوی خود نرسیده‌اند و فرزند آنها در وادی نامناسبی گرفتار آمده است و اینها همه ناشی از دوجنسیتی بودن دانشگاه‌ها است.

او ادامه داد: در دانشگاه‌های دوجنسیتی همه‌چیز از این آغاز می‌شود که دختر و پسر در یک کلاس کنار یکدیگر درس می‌خوانند، دختر با یک لبخند پسر را می‌دزدد و از همین روابط است که به جاهای خطرناک می‌رسند.
نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه خواجه ‌نصرالدین طوسی افزود: کسانی که امروز در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند افرادی هستند که تا دیروز در دبیرستان‌های تک‌جنسیتی مشغول علم‌آموزی بوده‌اند و اکنون که به اوج جوانی و غرور رسیده‌اند در یک فضای آزاد دوجنسیتی قرار می‌گیرند و این دقیقا مصداق این است که گوشت را جلوی گربه بیندازی مگر می‌شود گربه گوشت را نخورد؟
فضل‌علی در واکنش به این گفته خبرنگار ایلنا که با این توصیف شما از دانشگاه‌ها باید وضعیت دانشگاه‌ها اسف‌بار باشد گفت:‌وضعیت دانشگاه‌ها افتضاح است ما حتی در دانشگاه‌ها شاهد هستیم که فرزندان خانواده‌های مذهبی هم گرفتار دوستی‌های نامناسب می‌شوند.
او ادامه داد: بالای 90 درصد دخترها و پسرهای جوان چه مذهبی و چه غیر مذهبی در دانشگاه‌ها با هم دوست هستند و این خطر جدی است.

نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه خواجه ‌نصرالدین طوسی در پاسخ به این سئوال که حضرت امام در اوایل انقلاب گفته بودند اگر قرار است بین دخترها و پسرها دیوار بکشید،‌دانشگاه‌ را تعطیل کنید گفت: ما نیز با دیوار کشیدن بین دختر و پسر مخالف هستیم. زیرا معتقدیم انسان نسبت به آنچه که از آن منع شود ترس بیشتری از آن به خرج می‌دهد منظورمان این نیست بلکه ما می‌گوییم باید در رابطه با جداسازی دخترها و پسرها در دانشگاه‌ها کار کارشناسی صورت بگیرد، تحقیقات لازم انجام شود و سپس برای آزمایش این اقدام در برخی از دانشگاه‌ها عملیاتی شود. اگر نتیجه مثبت بود در همه دانشگاه‌ها اجرا شود.
فضل‌علی گفت: وقتی به حوزه‌های علمیه که تک‌جنسیتی هستند نگاه می‌کنیم می‌بینیم درصد خطا، گناه و اشتباه در آنها بسیار پایین‌تر از دانشگاه‌ها است و این به مدد آن است که در آنجا فضای سالمی برای تحصیل مهیا شده است.
او ادامه داد:‌ من خود در حوزه علمیه تحصیل کرده‌ام و رفت و آمد زیادی به حوزه‌ها دارم و از طرفی در دانشگاه‌ها نیز بسیار حضور داشته‌ام و خود مشاهده کرده‌ام که فضای حوزه‌های علمیه بسیار سالم است اما در دانشگاه‌ها حتی شاهد بودم که پسری موی دختری را می‌بافد و هزار و یک ادا و اطوار از خود درمی‌آورند.
نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه خواجه ‌نصرالدین طوسی در پاسخ به این سئوال که اگر در دانشگاهی که جداسازی جنسیتی صورت گیرد بالاخره در جایی دو جنس دختر و پسر در جامعه به هم می‌رسند، آیا فکر نمی‌کنید اثرات ارتباط آنها با یکدیگر در جایی نمود پیدا کند، گفت: خیر، چون در هر خانواده‌ای خواهر و برادری وجود دارند که با هم زندگی می‌کنند بنابراین آنها شناخت لازم نسبت به جنس مخالف را در خلال زندگی خود به نحو صحیح به دست می‌آورند.
او ادامه داد:‌ ضمن اینکه هر خانواده‌ای فامیل و آشناهای دور و نزدیکی دارد که در آنها دختر و پسرهایی وجود دارد و در خلال تعامل‌ها و رفت‌وآمدهای خانوادگی، مهمانی‌ها و عروسی‌ها تا حدودی که نیاز باشد و حتی بیشتر از نیاز ارتباطاتی که لازم است دخترها و پسرها با یکدیگر داشته باشند، تامین می‌شود.

فضل‌علی افزود: البته کتاب‌هایی نیز در خصوص احوالات دختران و پسران و خصوصیات آنها نگاشته شده است که منبع بسیار مفیدی برای جوانانی که می‌خواهند در رابطه با جنس مخالف خود شناخت داشته باشند، باشد. بنابراین جوانان اگر با این روش‌ها به دنبال شناخت از جنس مخالف خود باشند عوارض بسیار کمتری را درجامعه شاهد هستیم.
او همچنین از عملکرد صدا و سیما در رابطه با نوع روابطی که در خلال‌ فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی تردید می‌کنند انتقاد کرد و گفت: دراین برنامه‌ها روابطی ترویج می‌شود که با سیستم فرهنگی کشور هماهنگ نیست و ما با خیلی از این برنامه‌ها مخالف هستیم و اعلام کرده‌ایم که این برنامه‌ها عوارض دارد و درسرساز است.

اختلاط‌جنسیتی در دانشگاه‌ها باعث افت تحصیلی می‌شود

ایلنا: معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری معتقد است باید به صورت پایلوت در یکی از دانشگاه‌های بزرگ و موفق ایران جداسازی جنسیتی صورت گیرد و یا یک دانشگاه تک‌جنسیتی شود تا اثرات آن بر میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان مشخص شود.
پیش فرض محمدنژاد این است که جداسازی جنسیتی باعث پیشرفت تحصیلی می شود و عصر طلایی تمدن ایرانی را به جدا بودن تحصیل دختران و پسران نسبت می‌دهد و معتقد است برای بازگشت به آن دوران هیچ اشکالی ندارد بار دیگر این مساله را ازمون کرد.
حبیب محمدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با دانشگاه‌های تک‌جنسیتی به خبرنگار ایلنا گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد که رابطه‌ای بین موفقیت دانشجوها و اختلاط جنسیتی وجود ندارد و چنین نیست که اختلاط جنسیتی باعث موفقیت تحصیلی دانشجویان شود.

موفقیت دانشگاه امام‌صادق به دلیل جداسازی‌جنسیتی است

او ادامه داد: در برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه امام صادق که جداسازی جنسیتی صورت گرفته است، میزان موفقیت دانشجوها بالا است. اما در دانشگاهی مانند دانشگاه الزهرا که تک‌جنسیتی است شاهد موفقیت نبودن دانشجوها هستیم که این موضوع در اذهان تداعی‌کننده این است که تفکیک جنسیتی علت بروز عدم موفقیت دانشجویان است در حالی که این موضوع صحیح نیست و مساله این است که دانشگاه الزهرا دانشگاه ضعیفی است.
معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری افزود: برای اینکه اثرات جداسازی جنسیتی را بر میزان موفقیت تحصیلی بیازماییم باید دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه های تهران، صنعتی‌شریف یا شهید بهشتی که رتبه علمی مناسبی دارند و استادان موفقی در آنجا تدریس می‌کنند مورد آزمون قرار گیرند تا بتوانیم در رابطه با جداسازی جنسیتی و تاثیر آن بر آموزش دانشجویان اظهارنظر کنیم.
او تصریح کرد: از آنجایی که نظام آموزشی ما به دلایل فرهنگی از ابتدای تحصیل یعنی از دوره ابتدایی تا انتهای دوره دبیرستان افراد را جداسازی جنسیتی می‌کند اختلاط دانشجویان در دانشگاه مشکل‌ساز می‌شود.

در دوره دانشگاه محرک‌های جنسی در جوانان به حد اعلای خود می‌رسد

محمدنژاد توضیح داد:جوان‌های ما در سنینی که می‌توانند بدون هیچ تحریک‌کننده‌ای در فضاهای علمی با هم ارتباط داشته باشند یعنی در دوره ابتدایی تا دبیرستان از هم جدا هستند و مهارت‌های با هم بودن را فرا نگرفته‌اند اما در سیستم دانشگاهی زمانی که تحریک‌کننده‌های جنسی بسیار زیادی برای یک جوان وجود دارد، دختران و پسران را با هم مختلط می‌کنیم و در یک فضای آموزشی قرار می‌دهیم بنابراین به طور طبیعی شاهد افت تحصیلی دانشجویان مجرد هستیم.
معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که دانشجویان متاهل در طول تحصیل خود از یک نوع یک‌نواختی برخوردارند و از ابتدای ورود به دانشگاه تا زمان فارغ‌التحصیلی افت تحصیلی خاصی ندارند اما دانشجویان مجرد بعد از قبولی در کنکور و ورود به دانشگاه، نوسانات تحصیلی فراوانی را تجربه می‌کنند که روانشناسان معتقدند این نوسانات به دلیل وجود روابط غیرعلمی در بین دانشجویان است.

او افزود: بنابراین اگر بتوانیم محیطی آرام و دنج برای هر جنس ایجاد و محیط علمی‌تری را برای آنها فراهم کنیم گمان می‌رود پیشرفت‌های تحصیلی فراوانی را شاهد باشیم البته این مسئله هنوز آزمون نشده است و آنچه گفته می‌شود فقط یک تئوری است و پیشنهاد می‌کنیم این طرح به صورت پایلوت اجرا شود تا بر اساس نتایج طرح تصمیم‌گیری‌های لازم در رابطه با دانشگاه‌ها صورت گیرد.
او در پاسخ به این سئوال که اگر مشکل اختلاط دانشجویان، با هم نبودن دختران و پسران در دوره‌های تحصیلی پیش‌تر یعنی دبستان تا دبیرستان است، گمان نمی کنید تحصیل دختران و پسران با هم از همان ابتدا چاره این مشکل باشد ، گفت:‌ اختلاط دختران و پسران در دوره دبستان تا دبیرستان راه‌حل این مسئله نیست چون مسئله جداسازی دختران و پسران در این مقاطع تحصیلی بر اساس الزامات فرهنگی صورت گرفته و در دوره دانشگاه نیز زمانی که محرک‌های جنسی در جوانان به حد اعلای خود رسیده است اختلاط آنها در دانشگاه‌ها باعث افت تحصیلی دانشجویان شده است.
او در پاسخ به این سئوال که اگر اختلاط در زمان تحصیل در دانشگاه نیز صورت نگیرد این جوانان بالاخره در محیط‌کار باید با یکدیگر روبرو شوند و مشکلات ناشی از اختلاط بالاخره در جایی ظهور خواهد کرد، گفت: هر کسی که در موضوع جداسازی دانشگاه‌ها، تک‌جنسیتی شدن دانشگاه‌ها یا اختلاط دانشجویان صحبت می‌کند به نظر من غیرعلمی حرف می‌زند چون هنوز در کشور مسئله دانشجوهای دانشگاه‌های تک‌جنسیتی و جداسازی جنسیتی آزمون نشده است بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی بعد از جداسازی جنسیتی صورت می‌پذیرد.

او ادامه داد: نمونه‌هایی که در حال حاضر از دانشگاه‌های تک‌جنسیتی در کشور وجود دارد مانند دانشگاه الزهرا نمونه مناسبی نیست بنابراین نمی‌توان در رابطه با اثرات تشکیل این دانشگاه‌ها نظر داد و به طور قطع نمی‌توان در رابطه با اینکه بعد از جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها چه اتفاقی برای این دانشجویان در جامعه یا محیط کار می‌افتد پیش‌بینی کرد.
معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پاسخ به این سئوال که آیا دانشگاه را محیط مناسبی برای آشنا شدن جوان‌ها بایکدیگر برای امر ازدواج می‌داند یا خیر گفت: من خود متولی جشن‌های ازدواج دانشجویی هستم و معتقدم اگر در دانشگاه شرایط معقول و منطقی برای ازدواج دانشجویان صورت گیرد این افراد زندگی موفقی خواهند داشت.
او ادامه داد: البته بر اساس مطالعاتی که انجام شده است جوان‌ها هر چقدر آشنایی‌شان به شکل سنتی انجام شود و از مراحل اولیه آشنایی خانواده‌ها حضور داشته باشند ازدواج موفق‌تر و محکم‌تر است.

دانشگاه‌های تک‌جنسیتی حتی در غرب و آمریکا نیز وجود دارد

او ادامه داد: ازدواج‌هایی که بر اساس دوستی‌های یک ترم دانشگاهی انجام می‌شود و همچنین در محیط کار صورت می‌گیرد در بیشتر موارد به طلاق منجر می‌شود، چون محیط علم و محیط کار فضای مناسبی برای یافتن همسر نیست.
او ادامه داد: پیشنهاد من این است که در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی ثبت‌نام دانشجویان اختیاری باشد و اینگونه نباشد که دانشجویان غیرعلاقه‌مند به تفکیک جنسیتی مجبور به تحصیل در این دانشگاه‌ها شوند تا بتوانیم نتایج درستی از میزان موفقیت تحصیلی در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی به دست آوریم.
محمد نژاد گفت: دانشگاه‌های تک‌جنسیتی حتی در غرب و آمریکا نیز وجود دارد و دانشجویان این دانشگاه‌ها تمایل دارند در بعضی‌ها از رشته‌ها به صورت جداگانه تحصیل کنند بنابراین چه اشکالی دارد که ما در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم نیز یک دانشگاه تک‌جنسیتی را تجربه کنیم نباید بر روی تشکیل دانشگاه‌های تک‌جنسیتی حساسیت نشان داد.
محمدنژاد تصریح کرد: زمانی ایران تمدن بسیار دیرینی داشت و این تمدن عظیم دقیقا در زمانی اتفاق افتاد که دختر و پسر به صورت منفک و جدا از هم تحصیل می‌کردند حال چه اشکالی دارد که یک بار دیگر مسئله جداسازی جنسیتی در تحصیل را به شکل پایلوت آزمون کنیم‏ شاید دوباره به آن عصر طلایی برسیم.
او در پاسخ به این سئوال که امام خمینی در زمانی که مسئله دیوارکشیدن بین دختران و پسران در دانشگاه‌های اول انقلاب مطرح شد گفت، اگر می‌خواهید جداسازی جنسیتی کنید، دانشگاه‌ها را تعطیل کنید، گفت: من هم نمی‌گویم باید جداسازی جنسیتی انجام شود و از طرفی نمی‌گویم نباید جداسازی جنسیتی انجام شود بلکه من معتقدم که مسئله جداسازی جنسیتی قابلیت پژوهش دارد و باید با فراهم کردن یک محیط بیرونی تاثیر دانشگاه تک‌جنسیتی را بر میزان موفقیت تحصیلی آزمون کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours