عاطفه نبوی به 4 سال حبس تعزیری محکوم شد

3 آذر 1388

کمیته ی گزارشگران حقوق بشر – عاطفه نبوی، فعال دانشجویی که در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در شام‌گاه 25 خردادماه بازداشت شده بود، از سوی شعبه 12 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی قمی به تحمل 4 سال حبس تعزیری محکوم شد.

عاطفه نبوی هفته گذشته در شعبه 12 دادگاه انقلاب به اتهامات ” ارتباط با سازمان مجاهدین” و ” شرکت در تظاهرات غیرقانونی 25 خردادماه” مورد محاکمه قرار گرفت. در حکم صادره از سوی دادگاه، وی از اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین، تبرئه شده است. اما به اتهام ” اخلال در نظام عمومی” و ” اجتماع و تبانی علیه نظام از طریق شرکت در تظاهرات غیرقانونی” مورد محکومیت قرار گرفته است.

نسرین ستوده وکیل این فعال دانشجویی در خصوص حکم سنگین صادره علیه موکلش می‌گوید:” این حکم نمونه یک حکم غیرعادلانه است. این‌که خانم نبوی به دلیل سوابق سیاسی خانوادگی و فامیلی به چنین مجازات سنگینی محکوم بشوند، با هیچ منطق حقوقی سازگار نیست.”

ستوده می‌گوید:”محور بازجویی‌ها و سوال‌های مطرح شده در جلسه دادگاه نیز، بر خلاف همه قواعد حقوقی، سوابق خانوادگی و فامیلی عاطفه نبوی بوده و اصل شخصی بودن جرم و مجازات به هیچ وجه مورد توجه قاضی قرار نگرفته است.”

ستوده اضافه می‌کند:” من امیدوارم با توجه به ناعادلانه بودن این حکم، در دادگاه تجدیدنظر به استدلال‌های حقوقی این پرونده توجه شود و حکم بر برائت خانم نبوی صادر شود. زیرا که هیچ منطقی نمی‌پذیرد که جامعه‌ای، روشنفکران خودش را به دلیل شرکت در یک راهپیمایی سکوت با شعار” رای من کجاست” به 4 سال حبس تعزیری محکوم کند.

عاطفه نبوی پس از بازداشت به بند 209 زندان اوین منتقل شد و به مدت 95 روز در این بند به سر برد، وی سپس به قرنطینه متادون و بند عمومی انتقال یافت.

صدور حکم سنگین 4 سال حبس تعزیری برای این زندانی سیاسی در شرایطی صورت می‌گیرد که دادگاه‌های ایران در سال‌های گذشته تا حد امکان از صدور احکام سنگین حبس تعزیری علیه فعالان زن خودداری کرده بودند.

کمیته گزارشگران حقوق بشر، ضمن غیرعادلانه و غیرقانونی دانستن حکم صادر شده علیه عاطفه نبوی، خواهان توجه ویژه نهادهای بین المللی و حقوق بشری به پرونده وی است. بی‌شک، صدور چنین حکمی نشان دهنده، آغاز صدور احکام سنگین علیه فعالان زن است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours