35 درصد از زنان سرپرست خانوار فعالیت اجتماعی ندارند

10 آذر 1388

35 درصد از زنان سرپرست خانوار فعالیت اجتماعی ندارند

خبرگزاری فارس: براساس یک پژوهش در ایران، 35 درصد از زنان مورد مطالعه در هیچ فعالیت اجتماعی مشارکت نداشتند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، براساس پژوهش انجام شده توسط خدیجه رضایی دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد با موضوع شاخص توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تهران صورت گرفته است نشان می دهد 63 درصد زنان مورد مطالعه دارای سطح توانمندی اجتماعی متوسط، 6/19 درصد از زنان سطح توانمندی پایین و 20 درصد از توانمندی اجتماعی بالایی برخوردار هستند.
مقایسه تمایل به مشارکت اجتماعی زنان و میزان مشارکت واقعی زنان در فعالیت‌های اجتماعی نشان می‌دهد مشارکت واقعی زنان در امور اجتماعی کمتر از میزان تمایل آنان به مشارکت است و این مسئله بیانگر وجود موانعی در مسیر مشارکت و حضور فعال زنان در جامعه است.

محدودیت‌ها و فشار فرهنگی در جامعه موانع جدی در شبکه مناسبات اجتماعی زنان ایجاد کرده و در مشارکت زنان در حوزه عمومی تأثیر منفی گذاشته است.
بیش از 85 درصد از زنان مورد مطالعه عدم آشنایی با فعالیت‌های اجتماعی و حساسیت‌های فرهنگی و نوع نگرش جامعه نسبت به زنان سرپرست خانوار را دلیل شرکت نکردن در فعالیت اجتماعی دانسته‌اند؛ 15 درصد این زنان علل دیگر از قبیل مشغله زیاد، اولویت رسیدگی به امور منازل و عدم تطابق زمانی کار پاسخ‌گو با زمان این فعالیت‌ها را به عنوان دلیل عدم مشارکت خود ذکر کرده‌اند.
مطالعه تفصیلی اجزای تشکیل دهنده توانمندسازی اجتماعی با توجه به مؤلفه نگرش سنتی نسبت به نقش زنان در جامعه صورت گرفته است که بر این باور هستند که نقش زنان محدود به درون خانه، خانه‌داری و بچه‌داری است.

2/15 درصد به نقش محدود زنان در فعالیت به برخی از مشاغل اعتقاد دارند این در حالی است که 86 درصد نیز تفاوتی در نوع مشاغل زنان و مردان نمی‌بینند و کارشناسان نتیجه این تحقیق را که مردان مورد تحقیق تفاوتی در نوع شغل زن و مرد نمی‌دانند را نوع نگاهی دانسته‌اند که رسانه‌ها به تبلیغ آن پرداختند.
نتایج این تحقیق درباره مشارکت در فعالیت اجتماعی زنان نشان داد که 35 درصد از افراد مورد مطالعه در یک سال گذشته در هیچ فعالیت اجتماعی مشارکت نداشته 6/2 درصد از افراد مورد مطالعه در یک سال گذشته گاهی در فعالیت اجتماعی شرکت داشته و 9/8 درصد از افراد مورد مطالعه مشارکت زیادی در فعالیت اجتماعی داشته‌اند.

38 درصد زنان سرپرست خانوار از لحاظ روانی توانمند هستند

خبرگزاری فارس: بر اساس پژوهش انجام شده در ایران، 38 درصد از زنان سرپرست خانوار در ایران از توانمندی روانی بالایی برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، براساس پژوهشی که توسط خدیجه رضایی، دانشجوی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد از 150 زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) اسلامشهر انجام شده است، 42 درصد از این زنان دارای توانمندی روحی پایین هستند و 23 درصد دارای توانمندی روحی متوسط هستند.
توانمندی روانی شامل چهار مولفه عزت نفس، خوداثربخشی، استقلال فکری و احساس قدرت می‌شود و حدود 46/9 درصد از زنان بیان کردند قادر به اثربخشی به روی داده‌ها و حوادث زندگی خود نیستند؛ 37/2 درصد این توانایی را در حد متوسط و فقط 9/15 درصد آنان حد بالا بیان کردند.

41/6 درصد از این زنان بیان کردند قدرت چندانی در تغییر وضعیت موجود زندگی ندارند، 38/2 درصد تا حدی و 21/2 درصد تا حد بالایی به داشتن توانایی اذعان داشتند.

* 52 درصد از زنان سرپرست‌خانوار نقش کمی در زندگی خود دارند

در زمینه استقلال فکری بیش از نیمی از زنان مورد مطالعه یعنی در حدود 52 درصد اعلام کردند تا حدودی در تصمیمات اساسی زندگی نقش ایفا کردند این در حالی است که تنها 44/7 درصد گفتند تصمیم‌های اساسی زندگی خود را برعهده می‌گیرند و اجازه دخالت دیگران را نمی‌دهند؛ 1/3درصد بیان کردند به طور عملی هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌های زندگی خود و فرزندان ندارند.
متغیرهای زمینه‌ای به جز مهارت حرفه‌ای رابطه معناداری با توانمندی روانی زنان داشته و همچنین سن با مؤلفه‌های توانمندی روانی رابطه معنادار معکوس دارد و شدت این رابطه در حد متوسط بوده که در واقع می‌تواند ناشی از ضعف قوای جسمانی، عدم توان کار و افزایش سن افراد مورد مطالعه است.

تعدد نقش‌ها و سرپرستی خانوار نقش بیشتری را به این زنان در خصوص تصمیمات زندگی خود و خانوار به آنان واگذار می‌کند، آنها خود را در نقش پدر، مادر، مشاور اعضای خانواده احساس می‌کنند از این‌رو علاوه بر وظایف مادری و همسری مانند پخت و پز، خرید، نظافت منزل و… تمام وظایف یک پدر بر عهده می‌گیرند چنین وضعیتی استقلال فکری بالایی را به سرپرست‌های خانوار اعطا می‌کند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours