تجری: حذف ازدواج موقت ازلایحه حمایت از خانواده،به دلیل ممنوعیت آن نبود

13 آذر 1388

ایسنا: عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: حذف ازدواج موقت از لایحه حمایت از خانواده به این دلیل نیست که ازدواج موقت منعی دارد، چراکه ازدواج موقت تنفیذ شرعی داشته و در کاهش روابط نامشروع و تجاوز به عنف موثر است.
فرهاد تجری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: در حال حاضر ازدواج موقت به عنوان یک ضرورت اجتماعی محسوب می‌شود و استفاده از آن به درجه تقوی، شرایط و تربیت افراد بستگی دارد، چراکه شرایط فکری، روحی، روانی و تربیتی افراد یکسان نیست، این موارد متغیر است که به فراخور شرایط اجتماعی، فرهنگی و شرایط خاص افراد می‌تواند زمینه ورود به یکسری رفتارهای غیرمعقول و شتاب‌زده شود.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: غریزه جنسی در تمام افراد وجود دارد که اگر زمینه‌ مشروع و صحیح برای تخلیه این نیاز فراهم نشود قطعا از مسیرهای نابهنجار و غیرقانونی سر در می‌آورد، لذا می‌طلبد که شرایط عام که هم وجه شرعی دارد و هم به عنوان یک ضرورت اجتماعی است بوجود آید تا شاهد حرکات وقیحانه، غیرعاقلانه و قبیح نظیر ارتباطات نامشروع و تجاوز به عنف نباشیم.
تجری تاکید کرد: تامین نیازهای جنسی و عاطفی افراد از طریق مشروع و قانونی کمک می‌کند که شاهد حرکات نابهنجار، غیراخلاقی، مجرمانه و خلاف عرف در سطح جامعه نباشیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی با بیان این‌که قانونمندشدن ازدواج موقت می‌تواند از تعدی، تفریط ، سوءاستفاده و اعمال خلاف عرف جلوگیری کند، گفت: ازدواج موقت، امری شرعی است که آنچه شرع تایید می‌کند یقینا قانون و عقل هم باید از آن تبعیت کنند. بنابراین اگر قانونی ضابطه‌مند و شفاف در این زمینه تصویب شود قطعا هم میدان جلوگیری از سوءاستفاده فراهم نمی‌شود و هم افراد با شناسایی چارچوب‌ها می‌توانند از این حق شرعی و قانونی برخوردار شوند تا متوسل به راه‌های غیرقانونی و غیرشرعی نشوند.
نماینده مردم قصرشیرین در خانه ملت خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در مورد مسایلی از این دست که ضرورت اجتماعی، فرهنگی و گاها ضرورت ملی است به جای داشتن نگاه احساسی همراه با تعصبات جنسی، خاص و غیرمعقول، نگاهی واقع‌بینانه، فهیمانه و بلندنظرانه با لحاظ جمیع جوانب داشته باشیم.

تجری با اظهار خشنودی از این‌که بر جامعه‌ ما ضوابط شرعی ارزشمند و خوبی حاکم است، تاکید کرد: یکی از موضوعات بسیار حکمیانه و ارزشمند که شرع به آن پرداخته ، همین بحث ازدواج موقت است که در نظام حاکمیتی و نظام سیاسی ایران که مبتنی بر دین است تنفیذ شده است، لذا باید بتوانیم از آن استفاده صحیح کنیم. استفاده صحیح و ضابطه‌مند از ازدواج موقت در جوامع غربی و خیلی از جوامعی که ادعای پیشرفتگی دارند وجود ندارد، بنابراین امروز شاهد هرج و مرج و فضاحت‌های اخلاقی در این جوامع هستیم.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی خاطرنشان کرد: امیدوارم جامعه با نگاه واقع‌بینانه به این امر بتواند ضمن استفاده صحیح از این راهکار ارزشمند شرعی، دینی و مذهبی سبب اصلاح امور، اصلاح رفتار شهروندان و کاهش مشکلاتی نظیر تجاوز به عنف و روابط نامشروع شود.
تجری در خاتمه تاکید کرد: دستگاه‌های فرهنگی، اجتماعی و روحانیون باید در راس این امور به آموزه‌های فرهنگی و مولفه‌های شرعی و اخلاقی بپردازند تا با فرهنگ‌سازی سبب تقویت باورهای دینی و مذهبی افراد شوند اما در کنار این امور یکی از اموری که توجیه عقلی و منطقی دارد همین امر ازدواج موقت است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours