کمیته امداد در توانمند‌سازی زنان کم‌سواد موفق نبود

14 آذر 1388

خبرگزاری فارس: بر اساس نتیجه پژوهشی، عملکرد کمیته امداد امام (ره) در فرآیند توانمند سازی زنان به خصوص زنان بیسواد و کم‌سواد موفق نبوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، پژوهشی که توسط خدیجه رضایی دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز انجام شده است، نشان می‌دهد عملکرد کمیته امداد امام خمینی (ره) در فرآیند توانمند سازی زنان به خصوص زنان بی‌سواد و کم‌سواد موفق نبوده است.

برنامه حمایتی کمیته امداد در رابطه با زنان سرپرست خانوار مورد مطالعه شامل خدمات مالی و آموزشی می‌شود که خدمات آموزشی شامل کلاس‌های نهضت سواد‌آموزی برای زنان بی‌سواد دوره‌های آموزشی خانواده (در زمینه بهداشت فردی، روان و احکام دینی) و کلاس‌های آموزش فنی و حرفه‌ای برای زنان دارای توان کار بوده است.
خدمات مالی شامل وام‌های خوداشتغالی، مستمری و مساعدت موردی است و وام خوداشتغالی به مددجویانی که دارای مدرک پایان دوره مهارت فنی و حرفه‌ای باشند تعلق می‌گیرد که مبلغ این وام از یک میلیون تا 4 میلیون تومان و بر اساس نوع طرح متغیر است.

کمک نقدی عمدتاً شامل مستمری‌هایی است که هر دو ماه یک بار به مددجویان تحت پوشش پرداخت می‌شود و مبلغ این مستمری با توجه به تعداد افراد تحت تکفل مددجو محاسبه و پرداخت می‌شود.
علاوه بر این مستمری‌ها، هر مدد‌جو می‌تواند درصورت لزوم مساعدت‌های موردی کمیته امداد مانند ودیعه مسکن، پرداخت بدهی، خرید وسایل مورد نیاز و غیره استفاده کند؛ کمک‌های غیرنقدی نیز شامل مواد غذایی، پوشاک وسایل موردنیاز زندگی است.

* 12 درصد از پاسخگویان وام خود اشتغالی دریافت کردند

یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که با توجه به خدمات مالی فقط حدود12درصد از افراد مورد مطالعه، وام خوداشتغالی دریافت کردند و حدود 88 درصد از این وام استفاده نکردند از بین آنهایی که استفاده کردند 57/9 درصد کمتر از یک میلیون تومان، 36/8 درصد بین یک تا 3 میلیون تومان، 5/3 درصد بیش از 3 میلیون تومان استفاده کرده‌اند.
63 درصد از پاسخگویان از مزایای مستمری کمیته امداد استفاده کرده از میان دریافت کنندگان این کمک‌ها 5/14 درصد بین 20 تا 40 هزار تومان، 47/3 درصد بین 40 تا 60 هزار تومان و 8/2 درصد نیز بیش از 60 هزار تومان هر دو ماه یک بار از کمیته امداد امام خمینی (ره) مستمری دریافت می‌کردند.

به لحاظ مساعدت موردی تنها 21/7 درصد از این مساعدت بهره برده و 78/3 درصد از آنها استفاده نکردند.
در مورد میزان بهره‌مندی از خدمات حمایتی و خودکفایی کمیته امداد در قالب آموزشی یافته‌ها نشان می‌دهد که 40/3 درصد از جامعه مورد مطالعه در هیچ یک از دوره‌های آموزشی شرکت نکرده‌اند و از خدمات آموزشی کمیته امداد بهره‌مند نشدند.

* 4/4 درصد از زنان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کمیته امداد را دیده‌اند

2/7درصد از پاسخگویان از خدمات سوادآموزی کمیته امداد استفاده کردند و 52/7 درصد از افراد از آموزش‌های خانواده استفاده و فقط 4/4 درصد از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استفاده کردند.
با توجه به اینکه به طور کلی آموزش فنی و حرفه‌ای یکی از فاکتورهای مهم در فرآیند توانمند‌سازی زنان به خصوص زنان بی‌سواد و کم‌سواد تلقی شده عملکرد کمیته امداد در توانمند سازی زنان موفق نبوده است.

با توجه به اینکه تعداد کمی از پاسخگویان از وام‌ها و تسهیلات کمیته امداد استفاده کرده‌اند، این وام‌ها تأثیر چندانی در خودکفایی خانوار تحت پوشش نداشته است و با تحلیل داده‌ها معلوم شده است بین خدمات مالی، وام خوداشتغالی با شاخص‌های توانمند‌سازی به لحاظ آماری دارای رابطه معنا‌دار بوده و از نظر شدت رابطه حد متوسط را نشان می‌دهد.
از بین خدمات آموزشی کمیته امداد فقط دوره‌های آموزشی خانواده رابطه معنی‌داری با شاخص توانمند‌سازی دارد ولی از نظر شدت خیلی تعیین کننده نیست.
با تحلیل داده مشخص شد هیچ ارتباط معناداری بین انواع خدمات آموزشی کمیته امداد با توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار وجود ندارد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours