رییس دادگستری استان تهران: ضمن حفظ اصول در مبانی آن باید ملتزم به حفاظت و پویایی از حقوق زنان باشیم

29 آذر 1388

ایرنا: رییس دادگستری استان تهران با بیان این که در حوزه مباحث حقوقی زنان نباید نقش مادری او نادیده گرفته شود گفت: نباید به بهانه حقوق زن، بر هویت او که به حکم الهی به رعایت عفت تاکید شده و عفاف زن را به منزله باطن و جان جامعه است به ناروا مورد حمله قرار داد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا،سیدعلیرضا آوایی در اجلاس بین المللی حقوق زنان در فرآیند عدالت قضایی یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تا کنون حرکت‌های شایان توجهی در مورد بهبود قانون در حیطه زنان صورت گرفته است اما تا کنون کافی و وافی نبوده است و برای تحقق امور که در اهداف برنامه‌ای ترسیم شده است مسیر طولانی و دشوار در پیش رو داریم.

اجلاس بین المللی حقوق زنان در فرآیند عدالت قضایی با حضور صاحبنظران داخلی و خارجی و مقام‌های قضایی کشور در مرکز پژوهش و مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد.

رییس دادگستری استان تهران که سخنان خود را در قالب 7 محور و با موضوع بررسی حقوق زنان تنظیم کرده بود ادامه داد: امروز بیش از نیمی از جمعیت ایران را دختران و زنان تشکیل می‌دهند و حضور آنان در عرصه‌های مختلف به این معناست که جامعه ایرانی نقش و اهمیت آنها را پذیرفته است و دولت و قوه قضاییه نیز در این جهت و در مسیر عدالت قضایی، حقوق آنها را پیگیری می‌کند.

آوایی با بیان این که نویسندگان و صاحبنظران حق و تکلیف را مهمترین موضوع روابط انسانی معرفی می‌کند افزود: مادامی که این امر (حق و تکلیف) مشخص نشود نمی‌توان از آزادی سخن گفت.

وی با اشاره به قانون اساسی که منتج از اسلام در گستره حقوق تبیین شده است افزود: اگر به اسلام معتقدیم ضرورت دارد ضمن حفظ اصول در مبانی آن ملتزم به حفاظات و پویایی از حقوق زنان باشیم. بدیهی است اجتهاد عمیق‌تر در نظریات فقهای متقدم و متاخر در فرآیند عدالت قضایی در این زمینه راهگشا است.

رییس دادگستری استان تهران تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‌های یاد شده و بهره‌گیری از این رویکرد در لایحه قانونی حمایت از خانواده جهت ارتقای حقوق زنان می‌توان پیش رفت.

آوایی در ادامه و با اشاره به این موضوع که در جهت تغییر و تحول نباید با قوانین، مقدسات، آیین‌ها و سنت‌ها مقابله کرد گفت: هنر خانواده و اندیشمندان حقوق آن است که از داده‌های قانونی که به عدالت منجر می‌شود در این زمینه بهره جست.
“هر تغییر و تحول به معنای رشد نیست، بسیاری از تغییرات ظاهری فریبنده و وهم انگیز است.” به گفته آوایی آنان که در پی تغییر در قواعد خانواده هستند خواه در مقام قانونگذار می‌بایست در کنار کاوش‌های حقوقی دریابند که از سنت‌ها نباید غافل ماند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours