شکست زنان در ترک اعتیاد بیشتر از مردان است

13 دی 1388

ایلنا: مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مصرف سیگار در کشور ما متولی ندارد، اظهار کرد که زمینه اعتیاد 75 درصد معتادان، در مدرسه است.

هومان نانجری ها در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با مصرف مواد در مدارس دخترانه و برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر در این رابطه، گفت: در دستورالعمل اخیر ما برای استان ها اعلام کردیم که سهم مدارس پسرانه بیشتر باشد اما تا قبل از این سهم مدارس دخترانه و پسرانه برابر بود.

وی با اشاره به اینکه از هر 10 معتاد 9/5 نفر مرد و 5/0 زن هستند، افزود: با توجه به شیوع اعتیاد و محدودیت منابع، برنامه های پیشگیری را بیشتر به سمت پسران سوق دادیم.

به گفته مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر، بیشترین آغاز به مصرف مواد در بین زنان ازسوی شواهران معتاد است، به این معنی که زنان همسرمعتاد به واسطه اعتیاد شوهرشان معتاد شده اند.

نارنجی ها خاطرنشان کرد: البته این به معنای آن نیست که در رابطه با اعتیاد زنان مشکلی نداریم، چراکه درمان زنان هم به مراتب مشکل تر است. زنان در خانه نقش محوری دارند و ازطرفی رفت و آمدشان هم مثل مردان آسان نیست.
وی ادامه داد: حضور زنان در مرکزی که 9 نفر مرد و یک زن است، مشکل است و به همین دلایل شکست زنان در ترک اعتیاد بیشتر از مردان است.

مدیرکل امور فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اولویت ستاد این است که کلینیک خاصی ویژه اعتیاد نداشته باشیم، تصریح کرد: وزارت بهداشت گاها تاکید دارد که حتما ذکر شود، کلینیک مخصوص اعتیاد است، اما این یک رویکرد ارتقایی است که برای باز کردن پای معتادانی که در گوشه خانه نشسته اند و برای حفظ آبرو به کلینیک های ترک اعتیاد مراجعه نمی کنند، کلینیک ها عمومی باشد.

به عقیده نارنجی‌ها، عده ای از معتادان اگر کلینیک خاصی برای اعتیاد نبوده و کلینیک علاوه بر معتادان، به دیگر بیماران نیز رسیدگی کند، رقبت بیشتری برای حضور در کلینیک پیدا می کنند.

مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه آمار درستی از مصرف مواد مخدر در مدارس در دست نیست، افزود: طرح تحقیقاتی برای این موضوع پیشنهاد شده اما نیازمند زمان است تا بتوانیم آماری در این زمینه به دست آوریم.
نارنجی ها با اشاره به اینکه اعتیاد در بین زنان ایرانی با اعتیاد در زنان در اروپا و حتی آسیای جنوب شرقی قابل مقایسه نیست، ادامه داد: در دیگر کشورها میزان مصرف مواد در بین زنان و مردان برابر است و در رابطه با مصرف مواد در مدارس نیز ما به آن شدت و حدت کشورهای دیگر اعتیاد نداریم و بیشتر در زمینه مصرف سیگار در مدارس مشکل داریم که این هم از کشورهای اروپایی کمتر است.

وی اظهار کرد: در کشورهای اروپایی قدم که می زنیم نوجوانانی را می بینیم که سیگار دستشان است و تعداد زیادی از افراد بالای 16 سال سیگار می کشند اما در کشور ما وضع با این فجاعت نیست.
مدیرکل امور فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیشتری زمینه اعتیاد را در دبیرستان عنوان کرد و گفت: با پایان دوره تحصیل، تحکم ودرسه و خانواده برداشته می شود، به طوریکه 75درصد معتادان در سن زیر 19 سالگی شروع به مصرف کرده اند و بیشترین زمینه اعتیاد نیز مصرف سیگار در مدرسه بوده است.

نارنجی ها میانگین سن آغاز مصرف مواد مخدر در کشور را 23 سال عنوان کرد و افزود: سیگار و الکل در کشور ما متولی ندارد و ما افراد را از جایی تحویل می گیریم که قبل از آن هیچ کاری برایشان نشده است.
به گفته او، نداشتن متولی برای مصرف سیگار و اقدامات ستاد برای مبارزه با اعتیاد، مثل تشکیل ستادی برای جمع آوری آسیب دیدگان حوادث رانندگی است در حالیکه برای کاهش سرعت کاری نشده است.

مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این مطلب که باید سر شیرفلکه اصلی بسته شود، یادآور شد: بر اساس تحقیق های پراکنده و تخمین، از جمعیت 14 میلیونی دانش آموزان کشور حدود 30 هزار نفر معتاد هستند.
نارنجی ها در رابطه با برنامه های ستاد برای موضوع مصرف مواد مخدر در روستاها نیز اشاره کرد و گفت: خودآموزهایی توزیع می کنیم که به مخاطبان مختلف آموزش و دانش لازم را ارئه می دهد اما ببینید که کدام آموزش ما در سطح ملی تا روستاها رفته است؟

وی خاطرنشان کرد: برای روستاها فکر کرده ایم اما با چالش هایی روبه رو هستیم. البته باید به نکته نیز اشاره کرد که سونامی دیرتر به روستاها می رود و به عنوان مثال مخدر شیشه در تهران مهلک است اما د ربرخی شهرها هنوز تریاک الگوی مصرف محسوب می شود به این معنی که سونامی مخدر جدید به سرعت در روستاها و شهرها پخش نمی شود و با شدت شهرهای بزرگ نیست.

مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر به یکی از روستاهای استان هرمزگان اشاره کرد که حتی یک نفر هم در آن سیگار نمی کشد و کارشناسان قصد بررسی موضوع در این روستا را دارند و ادامه داد: کانون های روستایی به علت بافت فرهنگی که در روستاها وجود دارد و مردم در روستاها مثل شهر از هم بی خبر نیستند، محافظت کنندگی دارد به طوریکه اگر پسر یک نفر معتاد شوند همه روستا مطلع می شوند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours