فتوای راه اندازی تاکسی ویژه زنان در مصر صادر شد

17 بهمن 1388

ایونا: کمیته فتوا در الازهر مصر با صدور فتوایی اجازه اشتغال زنان به عنوان راننده تاکسی مخصوص بانوان را صادر کرد .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری زنان ایران ، اسلام آنلاین افزود که در فتوای الازهر آمده است که راه اندازی این تاکسی ها برای حفاظت از زنان در برابر تعرضات صورت می گیرد.

کمیته صدور فتوا در عین حال خواستار وضع قوانینی در حمایت از رانندگان تاکسی زن در برابر قانون شکنان شد زیرا که به گفته این کمیته زنان قدرت درگیری و مشاجره را نداشته و ممکن است آسیب ببینند و برخی اهانتهای لفظی کرامت آنها را مخدوش سازد.

این اقدام بازخوردهای متفاوتی در مصر داشته و برخی با اجرای آن مخالفت و برخی موافقت نموده اند.

در این زمینه “سعاد صالح” استاد فقه در دانشگاه الازهر اختصاص تاکسی به زنان را یک گام مهم در حفاظت از آزار و همچنین صیانت زنان دانست که اسلام به آن دستور داده است.

شیخ “سید عامر “دبیر کمیته فتوا در الازهر نیز گفت که اگر حفظ کرامت زنان ضرورت اختصاص تاکسی های ویژه آنان را ایجاب می کند این اقدام از نظر شرعی مقبول و جایز است.

در مقابل وزیر امور خانواده و مسکن مصر با ابراز مخالفت با این اقدام آن را مخالف احترام زنان دانست و گفت که توجیهی برای آن وجود ندارد زیرا هیچ سابقه ای از تعرض رانندگان تاکسی به مسافران زن وجود ندارد و علاوه بر آن این امر با منطق نیز مغایر است زیرا اگر قرار باشد، راننده زن تاکسی از مسافر حمایت کند پس چه کسی از راننده حمایت خواهد کرد.

نهاد ابو القمصان رئیس مرکز حقوق زنان در مصر نیز ضمن مخالفت با طرح تاکسی ویژه زنان، خواستار برداشتن واگن های ویژه بانوان در مترو شد. صادر کرد مشروط به اینکه قوانینی در حمایت از آنها وضع شود .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours