دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، فاطمه راکعی: قانون به مادران ازدواج موقت اجحاف نکند

26 بهمن 1388

ایلنا: در حدود سه ماه قبل، کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی خبر داد که ماده 22 لایحه حمایت از خانواده در کمیسیون حقوقی و قضایی به تصویب رسیده است. به موجب این ماده چنانچه ازدواج موقتی منتهی به حمل و تولد طفل شود، به منظور رعایت حقوق طفل یا جنینی که تشکیل شده، این ازدواج باید ثبت قانونی شود. اما نکته حائز اهمیت در این ماده این است که نسبت به حقوق زوجه سکوت شده و هیچ حقی برای زنی که از ازدواج موقت صاحب فرزند می‌شود در نظر گرفته نشده است.

فاطمه راکعی معتقد است در صورتی که کودکی از ازدواج موقت حاصل شد، به مادر نیز باید حقوقی تعلق بگیرد و زن نیز در ازای بارداری و شیردهی به کودک از حقوق و مزایای ویژه برخوردار شود چون در غیر این صورت قانون در حق زنان و کودکان اجحاف کرده است.

فاطمه راکعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: اسلام، ازدواج موقت را برای کسانی قرار داده است که امکان ازدواج دائم ندارند، مثلا این ازدواج برای زنان و مردانی که همسر خود را از دست داده‌اند، در نظر گرفته شده است.

دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش ادامه داد:‌ وقتی افرادی که دارای شرایط خاص هستند، ازدواج موقت می‌کنند، جامعه واکنش بدی از خود نشان نمی‌دهد اما وقتی در لایحه حمایت از خانواده، قانونی برای ازدواج موقت در نظر گرفته می‌شود، حساسیت مردم نسبت به این مسئله بیشتر می‌شود و انتظار دارند شرایطی که در این قانون برای ازدواج موقت در نظر گرفته می‌شود، به گونه‌ای باشد که به گروه خاصی اجحاف نشود.

راکعی گفت: در روزگاری که ما زندگی می‌کنیم مشکلات اجتماعی کم نیست و بچه‌های طلاق و بچه های بی‌سرپرست و بدسرپرست بسیاری وجود دارند که در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برند بنابراین مهم است که در قانون مربوط به ازدواج موقت نسبت به کودکانی که ممکن است از ازدواج‌های موقت به وجود بیایند چگونه نگاه شود.

او اضافه کرد: وقتی در لایحه حمایت از خانواده گفته می‌شود که اگر بچه‌ای از ازدواج موقت به وجود بیاید، باید ازدواج ثبت شود، به معنای این است که قرار است بچه در آینده شناسنامه‌دار شود و این موضوع از دو جهت حائز اهمیت است.
دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: اگر با دیدگاه مثبت به این قانون نگاه کنیم ثبت ازدواج در صورت به وجود آمدن بچه‌، یعنی اینکه قانونگذار کودک را به رسمیت می‌شناسد و اگر این به رسمیت شناختن همراه با رعایت حقوق کودک باشد و اینکه پدر موظف شود که آینده کودک را تضمین کند و حمایت‌های مالی و عاطفی لازم را از طفل داشته باشد، مناسب است.

او ادامه داد:‌ اما نباید فراموش کرد که وقتی در قانون گفته می‌شود که اگر کودکی از ازدواج موقت به وجود بیاید، ازدواج ثبت می‌شود و کودک به رسمیت شناخته می‌شود خود این موضوع به نوعی به معنای از بین رفتن قبح ازدواج موقت است و در این صورت ممکن است تعداد ازدواج‌های موقتی که منجر به تولد کودکی می‌شود در کشور افزایش یابد.

راکعی توضیح داد: قبل از این قانون نیز وقتی کودک از ازدواج موقت حاصل می‌شد با انجام یکسری آزمایشات پزشکی این امکان وجود داشت که ثابت شود پدر طفل چه کسی است و بعد از اثبات، برای کودک شناسنامه صادر می‌شد و پدر موظف به حمایت از کودک می‌شد ولی وقتی این موضوع قانونی می‌شود گویا ازدواج موقت به رسمیت شناخته شده و پیش‌بینی می‌شود در آینده خانواده‌های غیر متعارف بیشتری از ازدواج موقت حاصل شوند بنابراین پیشنهاد ما این است که لایحه حمایت از خانواده نسبت به ازدواج موقت سکوت کند، تا رویه‌ای که در حال حاضر در رابطه با این ازدواج‌ها در کشور وجود دارد ادامه پیدا کند.

دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: افزایش ازدواج‌های موقت در جامعه علاوه بر متزلزل کردن کیان بسیاری از خانواده‌ها، باعث به وجود آمدن مشکلات فراوان فرهنگی، مادی و معنوی می‌شود، بنابراین اگر هدف قانونگذار کمک به کسانی است که پناهی جز قانون ندارند، باید شرایط ازدواج موقت به گونه‌ای باشد که مردانی که قصد ازدواج موقت دارند احساس نکنند شرایط برای آنها تسهیل شده است و باید مسئولیت‌هایی برای این افراد تعریف شود تا به راحتی نتوانند فقط به خاطر هوسرانی، ازدواج موقت داشته باشند.

راکعی گفت:‌ زنان اندکی وجود دارند که حاضر به ازدواج موقت می‌شوند و علت اصلی بیشتر ازدواج‌های موقت زنان نیز از فقر و فلاکت و بی‌سرپرستی آنها ناشی می‌شود. بنابراین باید در لایحه حمایت از خانواده به این نکته نیز توجه شود که در صورتی که کودکی از ازدواج موقت حاصل شد، به مادر نیز حقوقی تعلق بگیرد، زن نیز در ازای بارداری و شیردهی به کودک از حقوق و مزایای ویژه برخوردار شود چون در غیر این صورت قانون در حق زنان و کودکان اجحاف کرده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours