یک جامعه شناس : خشونت علیه زنان کم نشده بلکه ساختار خشونت ها تغییر کرده است

12 اسفند 1388

خبرگزاری بین المللی زنان ایران ، یک جامعه شناس گفت : خشونت های امروزی علیه زنان در مقایسه با گذشته خیلی نرم تر و متناسب با تغییرات جامعه است . در گذشته خشونت ها بیشتر جسمی بود و به راحتی قابل مشاهده بود ، اما امروزه اغلب خشونت ها به روح زنان صدمه وارد می کند که علاوه بر اینکه قابل مشاهده نیست به سختی قابل جبران است .

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری زنان ایران ، سید جواد آرامی جامعه شناس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایونا در خصوص خشونت علیه زنان گفت : با توجه به پیشینه جنسیتی ، زنان همیشه به عنوان موجودی پایین تر در نظر گرفته می شدند و در مورد زندگی شان مردان تصمیم می گرفتند و بر اساس فرهنگ سنتی جامعه مردان حرف اول را در تمامی امور می زدند که حتی در بازی های کودکانه هم این مسئله را شاهد هستیم که دختران همیشه کارهای سبک تر و نرم تر را انجام می دهند و خود را بدون دفاع تصور می کنند تا مردان به آنها دستور بدهند و زور بگویند .

وی با بیان تفاوت خشونت در گذشته نسبت به حال تصریح کرد : خشونت های امروزی در مقایسه با گذشته خیلی نرم تر و به روز تر و متناسب با تغییرات جامعه است که از نمونه های بارز آن می توان به پایین بودن حقوق زنان نسبت به مردان اشاره کرد .

آرامی در ادامه گفت : در عصر حاضر شاهد بسیاری از تبعیض ها بین زن و مرد هستیم که بی توجهی به حقوق زنان در دادگاه و یا استفاده تجاری بیشتر از زنان از انواع این تبعیض هاست و با توجه به این مسئله خشونت بیشتر به شکل روحی به زنان ضربه می زند .

این جامعه شناس افزود : در گذشته خشونت ها بیشتر جسمی بود و به راحتی می توانستیم آنها را ببینیم اما امروزه خشونت ها اغلب به روح زنان صدمه وارد می کند که علاوه بر اینکه قابل مشاهده نیست به سختی قابل جبران است .

وی با بیان تاثیر تربیت فرزندان بر خشونت آنها در آینده گفت : در جامعه کنونی با وجود پیشرفت جامعه و مدرن شدن آن تربیت فرزندان همچنان مانند سابق است و اکثر دختران طوری تربیت می شوند که می آموزند همیشه مقابل خشونت مردان کوتاه بیایند و به خاطر ظرافت هایشان مردان بر آنها برتری دارند .

این استاد دانشگاه با اشاره به مهارت زنان در اداره زندگی خاطر نشان کرد : در اکثر خانواده ها مردان به تنهایی توانایی اداره زندگی و تامین مخارج آن را ندارند و همیشه به زنان احتیاج دارند اما زنان به عنوان موجودی نرم تر می توانند به تنهایی و بدون مرد زندگی خود را اداره کنند و هزینه های زندگی خود و کودکانشان را فراهم کنند .

آرامی ادامه داد : زنان با پیشرفت جامعه می توانند با دنیای خارج ارتباط برقرار کرده و جایگاه خود را مستحکم کنند و در مسیر پیشرفت جامعه ترقی کنند و با کسب موفقیت هایی در جامعه از میزان خشونت های علیه خود بکاهند .

سکوت زنان در برابر خشونت

همچنین مجید ابهری متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس در این خصوص به خبرنگار ایونا گفت : بارها شاهد خشونت علیه زنان بوده ایم، اما آنها تمایلی به ابراز واکنش یا اعتراض نسبت به این امر ندارند .

وی در ادامه افزود : خشونت علیه زنان مثل سایر آسیبهای اجتماعی تب مخصوص خودش را دارد، یک روز و یک دوره به آن می پردازند و بعد فراموش می شود. البته آنچه به جای می ماند زنانی هستند که می میرند، آسیب می بینند یا همچنان مورد ظلم واقع می شوند. زیرا زنان هم به فکر خودشان نیستند . حتی اگر این زن خشونت دیده باشد .

ابهری علت این امر را درک اشتباه زنان از تواناییهایشان در اداره زندگی بعد از جدایی معرفی کرد و گفت: خیلی از آنها به لحاظ اقتصادی و عاطفی به همسرشان وابسته هستند و می گویند که اگر جدا شویم چه کنیم و کجا برویم؟

این آسیب شناس اظهار داشت : گاه زنان تصور می کنند که اگر این موضوع مطرح شود به نتیجه ای نمی رسند ، بنابراین دنبالش نمی روند چون کاری بیهوده است .

وی با بیان کم کاری در دادن اطمینان خاطر به زنان در این خصوص تصریح کرد : شاید این مسئله ناشی از کارکرد ما باشد که نتوانستیم به آنها اطمینان لازم را بدهیم تا از حمایتهای قانونی مناسب بهره مند شوند .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours