در پی تهدید شیرین عبادی به مرگ

◀️ خبرنامه گویا، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر بار دیگر تهدید به مرگ شد. وی در نامه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی ایران، پیگیری قضایی این مسئله را خواستار شد.

شیرین عبادی پانزدهم فروردین ماه به هنگام ورود به دفتر وکالت خود با یادداشتی بدین مضمون که «شیرین عبادی مرگ تو نزدیک است»، مواجه شد. به این ترتیب عبادی در نامه خود به فرمانده نیروی انتظامی نوشت: «تهدید علیه‌جان و امنیت من و خانواده‌ام که از مدت‌ها قبل شروع شده بود، اخیرا شدت گرفته است.»

او در ادامه با یادآوری این مطلب که در سنوات گذشته نیز چندین‌بار مراتب به اطلاع رسیده بود، در نامه خود نوشت: «از آنجا که من اختلاف حسابی با کسی ندارم و در حرفه وکالت خود نیز فقط به صورت رایگان از قربانیان نقض حقوق بشر دفاع می‌کنم، بنابراین افرادی که آرزوی مرگ مرا دارند، با من عداوت شخصی نداشته، بلکه با افکار و عقاید من مخالف هستند.»

عبادی در نامه خود به فرمانده نیروی انتظامی، به عبدالفتاح سلطانی و لیلا علی کرمی تفویض وکالت کرده تا در خصوص تهدیدها علیه او و خانواده‌اش با آنها تماس گرفته شود.

◀️  در پی انتشار اخبار مربوط به این تهدید، برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر بیانیه ای در این خصوص صادر کرد.

در این بیانیه از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته شده است که «هر چه سریعتر و به شکلی بیطرفانه نسبت به تهدیدهای اعمال شده به جانب خانم عبادی رسیدگی و اشخاصی را که مسؤول این تهدیدها هستند شناسایی کنند. و آنان را طی دادگاهی بی طرف و واجد صلاحیت محاکمه و مجازات های تعیین شده از سوی قانون را بر آنان اعمال نمایند.» و همچنین، «سریعا به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده، حتی در سطوح قضایی، در قبال تمامی مدافعان حقوق بشر در ایران، از جمله خانم شیرین عبادی، پایان دهند.»

رونوشت این بیانیه برای رهبر انقلاب اسلامی، ریاست جمهوری، ریاست قوه قضاییه، وزیر امور خارجه، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سوئیس، و سفیر ایران در فرانسه، ارسال شده است.

◀️ دویچه وله ابراز داشت که «شاید تا به‌حال دهها بار از طریق نامه و انداختن نامه در صندوق پستی و از این قبیل وسایل به اسامی و عنواین مختلف ایشان را تهدید کرده باشند». وی معتقد است «این عوامل باید همان گروههای فشاری باشند که چند سال پیش خیلی از مجامع، جلسات و سخنرانی‌ها را بهم می‌ریختند و متصل هستند به برخی از اهرمهای قدرت».

◀️ رادیو زمانه عنوان داشته اند که «بارها متاسفانه یک چنین اعمالی صورت گرفته و هربار هم شیرین عبادی به مقامات انتظامی موضوع را اعلام و شکایت کرده است».

◀️ انتخاب، نیز با انتشار خبری مبنی بر صدور دستور از سوی احمدی نژاد برای تامین امنیت شیرین عبادی، از اهمیت یافتن این تهدیدات در نزد مقامات بالای نظام اسلامی خبر داد. بنابر گزارش این خبرگزاری، محمود احمدی نژاد با تاکید بر اهمیت صیانت از حرمت، حقوق و سلامت همه شهروندان ایرانی، از فرمانده نیروی انتظامی خواست تا درباره این موضوع تحقیق و منشأ این نامه ها را کشف و عوامل آن را به دستگاه قضایی معرفی کند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours