90 درصد سرطان سینه مربوط به عوامل محیطی است

15 اردیبهشت 1389

مهر:دکتر علی متولی زاده اردکانی افزود: با توجه به افزایش سرطانها در کشور متخصصان باید در جهت افزایش توانمندیهای تشخیصی بکوشند. وی افزود: به دلیل محدودیتهای پژوهشی در حوزه سرطانها و تعداد مقالات علمی موجود در کشور نمی توان جایگاه مشخصی را برای کشور تعیین نمود.

این متخصص ژنتیک با اشاره به پژوهشهای جدید اظهار داشت: پروژه هایی در حوزه مولکولی سرطان پستان و شناسایی ژنهایی که در تشخیص زود هنگام نقش مهمی دارند درحال انجام است. وی نبود مرکز سرطانی پیشرفته را از مشکلات این حوزه خواند و یادآور شد: شکل گیری مرکز سرطان در مراحل ابتدایی قرار دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرحی با عنوان پروتئومیکس در حوزه سرطان پستان با مشارکت پژوهشگاه ابن سینا و مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران به تصویب رسیده که در صورت تخصیص بودجه شروع خواهد شد.

این متخصص ژنتیک خاطرنشان کرد: طرح پروتئومیکس در تشخیص نشانه ها و علائم پروتئینی نقش مهمی دارد. وی یادآور شد: فقط 5 تا 10درصد سرطان پستان به دلایل زمینه های ژنتیکی و حدود 90درصد به دلیل جهشها و عوامل محیطی زندگی شخص ایجاد می شود.

متولی زاده اردکانی، عوامل محیطی ایجاد سرطان را شیوه زندگی افراد، مصرف دخانیات، مصرف مواد الکلی و تغذیه دانست و گفت: مطالعات نشان داده که تغذیه ، ورزش، محیط زیست از جمله فاصله محل زندگی افراد نسبت به مواد شیمیایی و نیروگاهها فاکتورهای افزایش دهنده سرطان ها هستند. وی بهترین سرمایه گذاری را مرحله تشخیص سرطان خواند و خاطر نشان کرد: برای پیشرفت در حوزه های علمی و پژوهشی باید در مراحل تشخیصی سرمایه گذاری نمود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours