مصرف سیگار در زنان 2 برابر بیشتر از مردان

21 اردیبهشت 1389

خبرگزاری بین المللی زنان ایران : یک کارشناس مسایل اجتماعی گفت : اگر مردان دچار اعتیاد پیدا شوند زنان مسئولیت زندگی را بر عهده می گیرند و سامان می دهند اما اگر زنان معتاد شوند مردان مسئولیت پذیر نیستند و حتی حمایت های خانواده هم از این زنان قطع می شود و باعث به هم خوردن یک زندگی می گردد. در نتیجه این زنان در این شرایط بحرانی نیاز به حمایت خانواده دارند تا بتوانند هر چه سریع تر بهبود یابند .

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری زنان ایران ، سید جواد آرامی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری زنان ایران در خصوص افزایش مصرف دخانیات از سوی زنان و دختران جوان گفت : دریچه ورود به اعتیاد ، مصرف بی رویه سیگار و قلیان است . اعتیاد را می توان به عنوان بیماری روانی و اجتماعی و بین المللی در نظر گرفت و پایه شروع آن سیگار است .

وی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در این بیماری اظهار داشت: فقر، تحصیلات که هر چه پائین تر باشد امکان مبتلا شدن به آن بسیار بالاتر است، تبعیض و عدم برخورداری از جایگاه شغلی و جنسیتی خاص بین زنان و مردان از عوامل موثر در اعتیاد است .

آرامی ادامه داد: فشار گروهی که بین همسالان وجود دارد باعث می شود فرد به سمت آنان کشیده شود و اگر آنان به مصرف مواد سوق داده شوند فرد همراه با گروه هم درگیر می شود .

این جامعه شناس به اعتماد به نفس پائین برخی دختران اشاره کرد و تصریح کرد : بسیاری از دختران به دلیل اعتماد به نفس پائین و عدم توانایی “نه” گفتن به این پدیده گرایش پیدا می کنند .

وی افزود: وجود فرد معتاد در خانواده هم نوعی آمادگی را در فرد سالم ایجاد می کند و زمانی که آن فرد مشاهده می کند که فرد معتاد خانواده با مصرف دخانیات احساس آرامش می کند به این قضیه سوق داده می شود .

آرامی با بیان گرایش مردان به مصرف مواد نیکوتین دار گفت : گرایش مردان بیشتر از زنان است و 4 تا 8 برابر اعتیاد شان بیشتر از زنان است و حتی عملا هم بیشتر مصرف کنندگان مردان هستند .

این جامعه شناس ضمن بیان اینکه 66 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر اعتیاد شان را با سیگار شروع می کنند تصریح کرد: آسیبهای اجتماعی متعددی در اثر مصرف پدید می آید مانند نارضایتی های شغلی و خانوادگی ( اعتیاد ، طلاق و …) ، نبود امکانات کافی و مناسب و سایر آسیب ها که اگر بخواهیم آنها را نام ببریم در یک گزارش نمی گنجد .

وی به مهمترین عاملی که باعث می شود زنان به مصرف سیگار و قلیان روی آورند اشاره کرد و گفت: سابقه سوء استفاده جنسی و اختلالات روانی مانند افسردگی که اغلب در زنان بیشتر از مردان می باشد باعث می شود که زنان و دختران جوان به این معضل گرایش پیدا کنند .

آرامی با بیان سن اعتیاد زنان گفت: سن اعتیاد برای زنان و دختران 27 سال است و برای مردان 21 سال می باشد .

کارشناس علوم اجتماعی خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی ها در کشور های در حال توسعه حدود 800 میلیون نفر در کشور های در حال توسعه به مواد نیکوتین دار گرایش دارند که 700 میلیون مرد و 100 میلیون آنان زنان هستند. اما در مورد مصرف سیگار آمار زنان بالاتر از مردان است و 200 میلیون نفر از زنان در مقابل تنها 100 میلیون نفر مرد سیگار مصرف می کنند .

وی با اشاره به تفاوت آمار در بین زنان و مردان در کشور های توسعه یافته گفت: رقم مصرف کنندگان زن و مرد در کشور های توسعه یافته، تقریبا هم سطح است و این عامل به دلیل هم سطح بودن زنان و مردان از نظر فعالیت است، در حالی که در کشور های توسعه یافته این چنین نیست .

آرامی اظهار داشت : کرمان، خراسان و تهران بالاترین میزان اعتیاد را در بر می گیرد و در زنان حدود 4 تا 9 هزار نفر معتاد هستند .

این جامعه شناس در خصوص مصرف سیگار گفت: بر اساس بررسی ها، 5 درصد از زنان و دختران در کشور سیگار مصرف می کنند که 20 درصدشان علاوه بر سیگار ، قلیون هم می کشند و از طرفی دیگر هرچه سن بالاتر برود مصرف هم بیشتر می شود .

وی خاطر نشان کرد : در بین دانشجویان دختر، کسانی که سال آخر هستند نسبت به سال اولی ها بیشتر مصرف کننده هستند .

آرامی ضمن بیان اینکه 75 درصد از مصرف کنندگان سیگار، سیگار سبک می کشند و بقیه خارجی است اظهار داشت: اگر زنان در طول روز بیش از 4 نخ سیگار مصرف کنند احتمال بروز بسیاری از بیماری ها مانند سرطان ها، به هم خوردن عادات ماهانه و خونریزی های بسیار و همچنین رماتیسم مفصلی می باشند .

این جامعه شناس افزود: اکثریت زنانی که اقدام به ترک آن می کنند خیلی مداوم نیست و دوباره به مصرف روی می آورند. سیگار حتی دچار زایمان زودرس می شود و فرزند به دنیا آمده مرده متولد می شود و یا اگر به دنیا هم بیاید و زنده بماند دچار بیماری هایی نظیر آسم، برونشیت، سینه پهلو و اختلالات رفتاری می باشد و در طعم شیر مادر هم تاثیر گذار است .

وی گفت: اگر مردان اعتیاد پیدا کنند زنان زندگی را جمع می کنند و سامان می دهند اما اگر زنان معتاد شوند مسئولیت پذیر نیستند و حتی حمایت های خانواده هم از آنها قطع می شود و باعث به هم خوردن یک زندگی می گردد .

آرامی با اشاره تبلیغات برای مصرف سیگار خاطر نشان کرد: تبلیغات بسیاری در جهت مصرف سیگار می شود مانند اینکه مصرف آن باعث کاهش وزن می شود و البته صحیح هم هست اما نه به لحاظ سلامتی جسم و روح و فقط مواد نیکوتین دار وزن را کاهش می دهد .

این جامعه شناس تصریح کرد: زنان معتاد از ترس آبرو کمتر به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می کنند در حالی که این مسئله باید فرهنگ سازی شود و آنان با مراجعه به این مراکز در تسریع درمان خود بکوشند .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours