سکوت رسانه ملی در برابر کودک‌آزاری و معضلات مربوط به کودکان

2 خرداد 1389

ایلنا: عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به لزوم برجسته‌سازی نقش کودکان در تولیدات صدا و سیما گفت: متاسفانه رسانه ملی در برابر کودک‌آزاری و معضلات مربوط به کودکان سکوت اختیار کرده است.

ثریا عزیزپناه با اشاره به تولیدات رسانه‌ ملی و ضرورت توجه آن به معضل مربوط به کودک‌آزاری تاکید کرد: هنوز مشخص نیست که نگاه مسئولان صدا و سیما در برابر آسیب‌های اجتماعی از جمله خشونت علیه کودکان و کودک‌آزاری چه سمت و سویی دارد؛ چرا که تولیدات این رسانه در برابر چنین معضلاتی خنثی است.
وی در گفت‌وگو با ایلنا با طرح این سئوال که چرا با وجود ابزار سودمند و فراگیری که در کشور وجود دارد، در برابر آسیب‌شناسی معضل مربوط به کودک‌آزاری به کار نمی‌رود، ادامه داد: رسانه ملی باید حول محور آسیب‌های اجتماعی، برنامه تولید کرده و ایراد سخنرانی کند و یا حداکثر تولیدات خود را در این راستا پیش ببرد چرا که این قبیل تولیدات می‌تواند تاثیرگذاری عمیق‌تری نسبت به سخنرانی‌های مستقیم و موعظه داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به لزوم برجسته‌سازی نقش کودکان در تولیدات صدا و سیما تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در ذهن مسئولان رسانه‌ای کشور دغدغه‌ای به نام کودک و معضلات پیش روی آنها وجود ندارد؛ این در حالی است که در کشور ما انواع و اقسام خشونت نسبت به کودکان وجود دارد اما این رسانه در برابر این قبیل مسائل سکوت اختیار کرده است.

عزیزپناه با اشاره به اینکه رسانه ملی از جمله رادیو و تلویزیون موظف است اذهان عمومی را نسبت به پدیده‌ای مانند کودک‌آزاری شفاف کرده و یا حداقل آمار و ارقام‌های خشونت بر روی کودکان را ارائه دهد، عنوان کرد: جای خالی بسیاری از مسائل در رسانه ملی مشاهده می‌شود و جای تاسف عمیق دارد که چرا رسانه ملی در بازتاب برخی آمار و ارقام‌های این چنینی غفلت می‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان در پاسخ به این سئوال که ظاهرا برخی کارشناسان اعتقاد دارند که از دلایل سکوت رسانه ملی در برابر کودک‌آزاری، احتمال اشاعه الگوی نامناسب به خانواده‌ها بوده، ازریابی‌تان چیست؟، گفت: این نوع نگاه ساده‌اندیشی و اشتباه است و چنین نگاهی هرگز علمی و تخصصی نیست چرا که رسانه ملی با این رویه در برابر حقایق جامعه سرپوش گذاشته و با چنین دلایلی می‌خواهد مسئولیت خود را انکار کند.

او با طرح سئوالی خاطر نشان کرد: آیا معضل کودک‌آزاری آنقدر تشدید نشده که صدا و سیما در انبوه تولیدات و بودجه‌های صرف شده، اندکی هم به کودکان بها دهد؟
عزیز پناه افزود: اگر رسانه ملی، اورژانس، قوه قضائیه و سایر دستگاه‌ها در حد ممکن و در اندازه مسئولیت‌های خود مسائل مربوط به کودکان و پشت‌پرده‌ها را انعکاس دهند به طور حتم شرایط برای کودکان تغییر می‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان با اعلام اینکه انعکاس موارد کودک‌آزاری در رسانه ملی سیاه‌نمایی محسوب نمی‌شود، یادآور شد: نحوه انعکاس و پرداختن به این قبیل معضلات بستگی به این مسئله دارد که این آسیب‌ها زشت و زیبا نشان داده شود و یا به تعدیل و کاهش آن در جامعه کمک کند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours