گزارش خبرگزاری زنان: در حاکمیت فضای مردانه بر نهاد قانون گذاری کشور سهم زنان از کرسی های هیات رییسه کجاست

2 خرداد 1389

خبرگزاری بین المللی زنان ایران : با توجه به اهمیت جایگاه هیات رییسه عالی ترین محل قانون گذاری کشور و تاثیر و نفوذ آن در هدایت و نظارت بر اجرای قوانین در جامعه حضور یک یا چند زن در این جایگاه می تواند دستاورد و امتیاز خوبی برای جامعه زنان باشد .

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری زنان ایران ، انتخابات هیات رییسه سال سوم از دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد .

در شرایطی که تنها چند روز به این انتخابات باقی مانده اغلب روزنامه ها و خبر گزاری ها گمانه زنی هایی را پیرامون رقابت برخی از نمایندگان مجلس جهت تصدی صندلی های هیات رییسه عنوان می نمایند .

با توجه به اهمیت جایگاه هیات رییسه عالی ترین محل قانون گذاری کشور و تاثیر و نفوذ آن در هدایت و نظارت بر اجرای قوانین در جامعه حضور یک یا چند زن در این جایگاه می تواند دستاورد و امتیاز خوبی برای جامعه زنان باشد. مسئله ای که یک بار در مجلس ششم برای مدت زمانی تحقق یافت .

جدا از پیامدهای داخلی حضور یک زن در کرسی های هیات رییسه آن هم نه در جایگاه منشی بلکه حضور در جایگاهی چون کارپرداز فرهنگی و غیره درسطح بین المللی نیز بازتابهای مناسبی برای کشور خواهد داشت.

زمانی که صحبت از حضور زنان در جایگاه عالی یک نهاد سیاسی می شود بسیاری گوینده را به داشتن نگرش های فمنیستی متهم می کنند ، اما حضور تاثیر گذار زنان در سرنوشت امروز و آینده کشور امری نیست که بتوان آن را انکار کرد. زنان نیز به عنوان عضوی از جامعه خدمت به مردم را حق خود می دانند حقی که در دولت دهم با اعتماد و یقین به توانمندی های زنان محقق شد .

هرچند رای اعتماد گرفتن یکی از 8 زن حاضر در مجلس از282 نماینده مرد این نهاد قانون گذاری و فائق آمدن بر فضای مردانه حاضر در مجلس کار چندان آسانی به نظر نمی رسد ، اما در برابر رقابت زنان با دیگر افراد واجد شرایط در گرفتن رای اعتماد از مردمی که آنها را لایق نشستن بر کرسی نهاد قانون گذاری کشور می دانند کار چندان سختی به نظر نمی آید .

براستی چرا تا بحال با گذشت چند دوره از انتخابات مجلس و درپی آن چندین دوره انتخابات هیات رییسه شاهد حضور بلند مدت هیچ زنی در جایگاه هیات رییسه مجلس نبودیم .

هر چند برخی از اعضای هیات رییسه مجلس با بیان اینکه زنان مجلس فعال نیستند با دادن پاسخ کوتاه به سوال خبرنگار ما از بیان جزییات طفره رفتند اما وقتی با این سوال که ” مگر همه اعضای هیات رییسه و نمایندگان مجلس در تصویب تمامی قوانین پویا عمل می کنند؟ و یا اینکه زنان اغلب عهده دار مسئولیت فراکسیون های مختلفی در مجلس هستند آیا این نشانه فعال بودن آنها نیست ” روبرو شدند نظرات خود را بیان کردند .

این جایگاه زیبنده زنان نیست

احمد ناطق نوری کار پرداز هیات رییسه فعلی مجلس در پاسخ به این سوال خبرنگار ایونا با بیان اینکه بنده از جمله کسانی بودم که به نمایندگان زن رای دادم گفت : فشار کار در هیات رییسه مجلس بالاست و تمام وقت نماینده را می گیرد .

وی این سمت را زیبنده زنان نمی داند و در ادامه بیان داشت : گاهی اوقات نمایندگان اعتراض ها و مخالفت هایی را با نظرات اعضای هیات رییسه دارند در صورتی که طرف مقابل این اعتراضها یک زن باشد از نظر فرهنگ و دیدگاههای ارزشی ما پذیرفتنی و قابل قبول نیست .

منعی برای حضور زنان در هیات رییسه وجود ندارد

جهانبخش محبی نیا یکی از دبیران هیات رییسه در حالیکه حضور همه نمایندگان اعم از اصولگرا ، اصلاح طلب ، زن و مرد را در جایگاه هیات رییسه بدون منع می داند به اجماع رسیدن زنان مجلس بر یک کاندیدای مشخص را راهکار مناسبی برای این امر دانسته و می افزاید : فضای بین المللی امروز بر حضور فعال زنان ایرانی در همه عرصه ها معترف است .

حاکمیت فضای مردانه بر مجلس هشتم امکان حضور زنان در جایگاه هیات رییسه را به حداقل می رساند

قنبری عضو کمیسیون اجتماعی و مخبر فراکسیون اقلیت منفعل بودن زنان مجلس را یکی از دلایل عدم حضور آنها در هیات رییسه دانست و ابراز داشت: در کنار این مسئله واقعیت دیگری که وجود دارد و باید به آن اعتراف نمود حاکمیت نگاه مردسالارانه بر فضای مجلس فعلی است .

عضو کمیسیون اجتماعی حاکمیت فضای مردانه بر مجلس هشتم را در انفعال زنان مجلسی بی تاثیر نداست و افزود : نگاه مردانه حاکم بر مجلس عرصه را چنان بر زنان تنگ کرده که تا حدی اعتماد به نفس آنها را برای حضور در هیات رییسه سلب نموده است.

وی با بیان اینکه حضور زنان درجایگاه هیات رییسه موقعیت مناسبی برای جامعه زنان کشور به شمار می رود ادامه داد: آماده کردن افکار عمومی و نمایندگان مجلس جهت پذیرش این مسئله نیاز به زمینه سازی دارد و این اتفاق از درون خود مجلس و هیات رییسه باید رخ دهد.

مقاومتهای آشکار و پنهانی علیه زنان در انتخابات داخلی مجلس وجود دارد

به گزارش ایونا ، صفایی نماینده مردم تهران و رییس فراکسیون زنان در این رابطه گفت : نمایندگان زن در مجلس با برخی از مشکلات مواجهند، گرچه خانم های این دوره توانمندی های فراوانی دارند و از لحاظ کیفی نیز شاهد ارتقا سطح تحصیلات آنها هستیم اما در مجلس با برخی مقاومتها روبرو هستند .

وی افزود: بعضا شاهد مقاومتهای آشکار و پنهانی در جهت حضور زنان در هیات رییسه و تصدی ریاست کمیسیون ها و عضویت در هیات رییسه کمیسیون ها از جانب نمایندگان مرد هستیم. با این وجود زنان دراغلب انتخابات نامزد و داوطلب می شوند ، حتی اگر به آنها رای ندهند .

رییس فراکسیون زنان از اجماع نمایندگان زن بر روی یک کاندیدا ی مشخص از اعضای فراکسیون زنان در انتخابات هیات رییسه این دوره خبر داد و اضافه کرد: امسال فراکسیون زنان با اجماع بر روی یک کاندیدای مشخص در انتخابات هیات رییسه شرکت می کند .

نمایندگان زن در اکثر انتخابات حضور خود را برای خدمت به مردم اعلام می کنند

آلیا دیگر عضو فراکسیون زنان که عهده دار ریاست حمایت از حقوق معلولین نیز هست با بیان اینکه در اغلب دوره های مجلس در انتخابات هیات رییسه نسیت به سال های قبل همان مجلس تغییرات چندانی رخ نمی دهد گفت : در مجلس های گذشته نیز ترکیب اعضای هیات رییسه با وجود چهار دوره از انتخابات تغییر اساسی نمی کند و همواره اعضای هیات رییسه نیز در جهت حفظ این موقعیت تلاش می کنند .

وی به اجماع نرسیدن اعضای فراکسیون زنان مجلس بر یک کاندیدای واحد در انتخابات هیات رییسه گذشته را شایعه ای بیش ندانست و افزود : هرچند نمایندگان مرد از نظر تعداد بر نمایندگان زن غلبه دارند اما زنان مجلس در اکثر انتخابات داوطلب شده و حضور خود را برای خدمت در جایگاههای مختلف اعلام می کنند .

نبودن زنان در هیات رییسه به دلیل مواجه نشدن با اعتراضها و مخالفتهای نمایندگان بهانه ای بیش نیست

آجرلو عضو دیگر فراکسیون زنان که جهت تصدی وزارت رفاه از جانب رییس جمهور به مجلس معرفی شد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است در این رابطه به خبرنگار ما گفت : اراده نظام مقدس ، استفاده از توانمندی های جامعه زنان در همه عرصه ها ست ، معمار کبیر انقلاب این سنگ بنا را در انقلاب به یادگار گذاشتند و مقام معظم رهبری نیز همواره بر این امر تاکید دارند .

وی با بیان اینکه جهت گیری دولت دهم نیز استفاده از توانمندی های زنان در عرصه های اجرایی است تصریح کرد : بنده در انتخابات هیات رییسه هر دو دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردم .

نماینده مردم کرج به مخالفت برخی نمایندگان نسبت به حضور زنان در جایگاه هیات رییسه به دلیل مواجهه شدن آنها با برخی اعتراضها و مخالفتها در حین تصویب مصوبات مجلس اشاره کرد و افزود : مطرح کردن این مسائل در واقع بهانه ای برای فرار از پاسخگویی است.

آجرلو به حضور چند زن در دولت اشاره کرد و ادامه داد: در دولت فعلی یک زن در مقام معاونت ریاست جمهوری و دیگری در جایگاه وزارت مدام با سوالات و اظهار نظرهای منتقدین روبرو است اما شاهدیم همواره از عملکرد خود به خوبی دفاع می کند .

وی افزود : اظهار نظرهای این چنینی و بیان این گونه مطالب توجیهی بیش نیست .

نگاه مجلس در انتخاب اعضای هیات رییسه جنسیتی نیست

به گزارش ایونا ، لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این سوال خبرنگار ایونا گفت : نگاه مجلس در انتخاب اعضای هیات رییسه به هیچ وجه جنسیتی نیست و مسیر این انتخابات کاملا شفاف و دموکراتیک است.

اما به نظر می رسد قانون نانوشته ای در مجلس حضور زنان در جایگاه هیات رییسه و دیگر انتخابات داخلی مجلس را ناممکن می سازد .

هرچند تابوی تصدی وزارت زنان بعد از گذشت سی سال ، سال گذشته در دولت دهم شکسته شد و امروز شاهد حضور چهار زن در جلسات نهاد اجرایی کشور هستیم . باید دید حضور زنان در جایگاه عالی ، عالی ترین نهاد قانون گذاری کشور چه هنگام میسر می گردد و نمایندگان کدام مجلس هستند که با اعتماد به نمایندگان زنی که مردم آنها را لایق خدمت در خانه ملت دانستند در انتخابات داخلی مجلس بر گزینند .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours