با جداسازی جنسیتی در دانشگاه ها ،خروج نخبگان سرعت بیشتری می یابد

13 خرداد 1389

ایلنا: جعفر توفیقی آخرین وزیرعلوم دولت اصلاحات تاکید کرد : تفکیک‌جنسیتی خروج نخبگان از کشور را سرعت می‌بخشد .

• در حال حاضر تعبیر‌های مختلفی از این امر صورت می‌گیرد، اگر تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های کشور به معنای تاسیس دانشگاه‌هایی جداگانه باشد، که این امر در دانشگاه‌های مختلف دنیا وجود دارد اما نه به شکلی که اکنون مسئولان ما انتظار دارند.

• ما در کشور به طور محدود از این دانشگاه‌ها داریم و در اغلب کشورهای دنیا نیز این دانشگاه‌ها وجود دارد اما در کشورهای دیگر این دانشگاه‌ها مشکل اجباری بودن را ندارد و برای کسانی است که ترجیح می‌دهند به این دانشگاه‌ها بروند.

• این شکل دانشگاه‌ها از این باب نیست که وقتی در دانشگاه‌ها برای مثال فرهنگ عمومی و ارزش‌ها زیر سئوال می‌روند اقدام به تاسیس این دانشگاه بکنند. بلکه فرصتی است برای کسانی که می‌خواهند در این نوع دانشگاه تحصیل کنند و از روی اختیار آنها است و نه از روی اجبار.

• اگر قرار باشد دانشگاه‌هایی به شکل تفکیک جنسیتی و تک جنسیتی فعالیت کنند، باید اینقدر فرصت‌های برابر در بین دانشگاه‌ها وجود داشته باشد که دانشجویان از روی یک اراده آزاد و با قدرت اختیار و انتخاب بالا تصمیم‌گیری کنند، نه این‌که ما دانشگاه‌های مادر کشور را جدا کنیم و آن وقت بگوییم تقاضای مردم است.

• اگر تفکیک جنسیتی به همین معنا باشد که آن را باز کردیم به این معنا که در دانشگاه‌ها دیوار در وسط کلاس ایجاد شود نادرست است، چرا که نگاه به دانشگاه‌ها به سمتی می‌رود که این محیط ارزش‌ها و فرهنگ عمومی را زیر سئوال می‌برد و بر این اساس باید این جداسازی را انجام داد در صورتی که این نگاه کاملا غلط است .

• تجربه ثابت کرده است که دانشگاه‌ها نسبت به سایر نهادهای اجتماعی جزء سالم‌ترین محل‌ها بوده است و قطعا بیش از سایر نهادها پاسدار ارزش‌ها است.

• این نگرش‌های برون‌گرا در جامعه باعث تحمیل عکس‌العمل‌های منفی در جامعه می‌شوند و نوعی بی‌اعتمادی به مردم و جامعه را القا می‌کنند. کسانی که این طرح‌ها را مطرح می‌کنند شاید نمی‌دانند که مردم و دانشجویان در کنار هم می‌توانند سالم باشند و خود آنها با روش‌های مناسب دیگری به راحتی می‌توانند پاسدار ارزش‌ها و فرهنگ عمومی جامعه باشند .

• این طرح‌ها در زمان وزارت من نیز مطرح می‌شد اما طرفداری نداشت و اقشار فرهیخته و علمی دانشگاهی کشور با این قبیل روش‌ها مخالفت می‌کردند و اساس پیش‌فرض این بحث‌ها را قبول نداشتند.

• به نظر من برای حفظ ارزش‌ها و پاسداشت فرهنگ عمومی دانشگاه بهترین محل است و برای آن نیازی به تفکیک‌های مکانیکی نیست.

• تفکیک جنسیتی در جامعه اسلامی از نظر امام کاملا ملغی بود و ایشان نمی‌پذیرفتند که معضلات جامعه با این روش حل و فصل شود. این اندیشه امام نشان‌دهنده آن بود که زنان باید در هر زمینه‌ای در جامعه در کنار مردان باشند و نمی‌پذیرفتند که با این اقدام بخواهیم مشکلات جامعه را حل کنیم.

• اما در حال‌حاضر شاهد هستیم که رفتار و طرز فکر برخی از مسئولان در جامعه به هیچ عنوان منطبق با اندیشه‌های امام خمینی(ره) نیست و به نظر می‌رسد که آرمان‌های انقلاب ونظام را به کلی فراموش کرده‌ایم در حال حاضر شاهد هستیم که علاقه‌مندی به امام و اندیشه‌هایش جای خود رابه ایده‌هایی داده است که حتی در پایه این انقلاب بر آن مبنا چیده نشده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours