نتایج سرشماری سال 1385 در تهران : نسبت فعالیت مردان به زنان در تهران کمتر شده است

9 تیر 1389

شهر: نسبت فعالیت مردان به زنان در مقایسه با 10 سال پیش در پایتخت کمتر شده است و شاخص فعالیت زنان در تهران طی سال‌های 75 تا 85 به شدت افزایش یافته است. به گزارش شهر، براساس پژوهش انجام شده توسط معاونت امور مناطق شهرداری تهران، شاخص میزان فعالیت در شهر تهران طی دهه 1375 تا 1385 با حدود 7 درصد افزایش از 2/34 درصد به 5/41 درصد رسیده است.

مناطق میانی تهران (به لحاظ اقتصادی) بیشترین فعالیت را دارند و در طرف مقابل دو منطقه جنوبی و شمالی قرار دارند که شاخص فعالیت نسبتاً مشابهی دارند ولی این مسأله طبعاً ناشی از دو علت متفاوت است. در مناطق جنوبی‌تر احتمالاً به دلیل زاد و ولد بیشتر شاهد چنین وضعی هستیم اما در مناطق مرفه‌تر به دلیل بالاتر بودن طول مدت تحصیلات یا بالاتر بودن سن و بازنشستگی چنین پدیده‌ای رخ داده است.

از نتایج دیگر این تحقیق این است که در سال 1385 در مقایسه با ده سال پیش نسبت فعالیت مردان به زنان در تهران کمتر شده که به معنای افزایش فعالیت زنان و کاهش شکاف جنسیتی در زمینه فعالیت است. کمترین شکاف جنسیتی از حیث فعالیت متعلق به منطقه 6 و بیشترین میزان شکاف جنسیتی در این زمینه در منطقه 19 دیده می‌شود.

هم‌چنین درصد بیکاری کل در سال 1385 نسبت به سال 1375 در تهران و تمامی مناطق 22گانه (بجز منطقه 19) افزایش یافته است کمترین میزان بیکاری مربوط به مناطق 3و 1 است که جزو مناطق مرفه هستند اما نیمه غربی و جنوبی تهران دارای درصد بیکاری بیشتری هستند.

مناطق 17، 22، 16، 10 و 9 دارای درصد بیکاری نزدیک به 10 درصد هستند. در مناطق 21 و 22 که جزو مناطق گسترش‌یافته اخیر تهران هستند شاخص بیکاری در سال 1385 نسبت به 1375 حدوداً دو برابر شده است و اگر این تحول در کنار افزایش جمعیت قرار گیرد روشن می شود که تا چه حد تعداد بیکاران این دو منطقه بیشتر شده است.

نرخ بیکاری زنان در تمامی مناطق تهران در فاصله سال‌های 1375 تا 1385 افزایش یافته اما میزان افزایش برای مناطق میانی و مرفه‌نشین شهر کمتر و مناطقی که خانواده‌های جوان و یا کم‌درآمدتری دارند افزایش شدیدتر بوده است. به طوری که در منطقه 22 در طی دهه مذکور نرخ بیکاری زنان 5/5 برابر شده است.

از نتایج دیگر این تحقیق افزایش شکاف جنسیتی در میزان اشتغال و بیکاری است(نسبت درصد بیکاری زنان به بیکاری مردان).

در سال 1385 میزان این شاخص در تمامی مناطق بالاتر از یک است و اکثر مناطق حاشیه‌ای شهر با افزایش شکاف جنسیتی بیکاری زن و مرد مواجه شده‌اند در حالی که در مناطق مرکزی و قدیمی و حتی مرفه‌نشین این شکاف نسبتاً کمتر است به عبارت دیگر فشار بیکاری زنان بر طبقات پایین جامعه بیشتر است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours