دادگاه فریبا پژوه برگزار شد / بی خبری از اعظم ویسمه / اعتراض به حکم ژیلا بنی یعقوب

13 تیر 1389

برگزاری دادگاه فریبا پژوه

دادگاه فریبا پژوه، روزنامه نگار و وبلاگ نویس، روز چهارشنبه در شعبه 28 دادگاه انقلاب برگزار شد. این روزنامه نگار که بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده است، روز چهارشنبه به اتهام تبلیغ علیه نظام، محاکمه شد. او اکنون در انتظار صدور حکم دادگاه است.

بی خبری از اعظم ویسمه

در حالی که به دستور دادستان تهران قراربود پنج شنبه، خانواده اعظم ویسمه با وی دیدار داشته باشند، از سوی مسئولان بند ۲۰۹ اعلام شد که این خبرنگار پارلمانی ممنوع الملاقات است.
به گزارش پارلمان‌نیوز، اعظم ویسمه که بیش از یک ماه است در انفرادی به سر می‌برد طبق گفته برخی مقامات قضایی قرار بود یکشنبه گذشته آزاد شود، اما با مراجعه خانواده به زندان اوین به آن‌ها گفته شد که قرار نیست آزاد شود.
پس از آن بود که خانواده این خبرنگار با مراجعه به دادستانی و شرح بیماری اعظم ویسمه و نگرانی خانواده از سلامتی وی در خواست ملاقات با وی را دادند که با همکاری دادستان تهران، دستور ملاقات با وی صادر شد.اما روز مراجعه خانواده وی به زندان اوین به آن ها اعلام شد که دختر آنها تا اطلاع ثانوی ممنوع الملاقات است.
این خبرنگار پارلمانی از دهم خرداد ماه تاکنون دربازداشت به سر می‌برد و از آخرین تماس تلفنی وی با خانواده بیش از دوهفته می‌گذرد، گفتنی است وی مبتلا به بیماری شدید گوارشی و تپش قلب است.

برادر این خبرنگار پارلمانی در همین زمینه توضیح داده است که: خواهرم دو سه بار با منزل تماس گرفتند که آخرین بار در حدود بیست روز قبل بود و از آن روز به بعد هیچ خبری در ارتباط با وضعیت جسمانی او نداریم، در یکی از تماسها نیز خواهرم اعلام کرد به دلیل تپش قلبی که سابقه آن را نیز داشت به بهداری زندان منتقل شده است.

آقای ویسمه افزود: دو هفته قبل دادستان محترم عمومی و انقلاب تهران با پدر و مادرم دیدار داشتند واظهار امیدواری کردند که تا یکشنبه گذشته یعنی ششم تیرماه، خواهرم آزاد شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و دادستان محترم به دلیل نگرانی شدید پدر و مادرم از وضعیت جسمانی خواهرم که مبتلا به بیماری قلبی و زخم معده شدید است، اجازه ملاقات حضوری با خواهرم را صادر کردند که پس از چند نوبت مراجعه پدر و مادرم به زندان اوین، اعلام کردند خواهرم ممنوع الملاقات است و حتی دستور ملاقات دادستان را از ما گرفتند و هر چه اصرار کردیم حاضر به پس دادن برگه ملاقات نشدند.

اعتراض به حکم ژیلا بنی یعقوب

فریده غیرت، وکیل مدافع ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگاری که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری و سی سال محرومیت از فعالیت روزنامه نگاری محکوم شده، با ارائه لایحه تجدید نظرخواهی نسبت به حکم صادره برای موکلش اعتراض کرد.

به گزارش “تا آزادی روزنامه نگاران زندانی” فریده غیرت که در روز ششم تیرماه لایحه اعتراضی خود را به شعبه ۲۶ تقدیم کرده است، گفت: حکم صادره به هیچ وجه حق موکل من نیست و من در لایجه تقدیمی درخواست حکم برائت برای وی کرده ام.

غیرت مهم‌ترین نکاتی را که در لایحه اعتراضی خود گنجانده است، چنین شرح داده: فعالیت‌های خانم بنی یعقوب در راستای شغل‌اش یعنی روزنامه نگاری بوده است. او پیش از این نیز با دلایل مشابه و به خاطر فعالیت‌های شغلی اش بازداشت و محاکمه شده بود که یکبار از سوی شعبه ۱۵ و بار دیگر نیز از سوی شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب از اتهامات وارده تبرئه شد. من در لایجه تجدیدنظرخواهی تاکید کرده ام که در این سال‌ها در روش و منش حرفه ای موکلم تغییری حاصل نشده است و بنابراین طبق اصل حقوقی اعتبار امر مختوم با توجه به صدور رای برائت که قبلا برای وی صادر شده، درخواست برائت برای وی کرده ام.

وکیل مدافع بنی یعقوب با اشاره به اینکه درحکم قاضی شعبه ۲۶ یکی از مصادیق اتهامی موکلش اعطای بورس به وی از سوی داشگاه‌های غربی ذکر شده است، گفت: گرچه تحصیل در خارج از کشور عنوان مجرمانه نیست اما موکل من هرگز مسافرتی به خارج از کشور جهت تحصیل انجام نداده است.

فریده غیرت همچنین به بند دیگری از حکم قاضی پیرعباسی در خصوص موکلش اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مصادیق اتهامی موکلم خانم ژیلا بنی یعقوب سفر به کشورهای غربی بوده است که باید بگویم سفر به کشورهای دیگر نه فقط جرم نیست بلکه از خصایص شغل روزنامه نگاری ارتباط با دنیای خارج است. گرچه سفر به کشورهای غربی و تهیه گزارش از غرب برخلاف قانون نیست اما بیشترین سفر موکل من نه به کشورهای غربی که به کشورهای خاورمیانه و منطقه از جمله عراق، افغانستان و لبنان بوده است و گزارش های زیادی در باره مصائب مردم افغانستان و عراق که ناشی از حمله آمریکا بوده، تهیه کرده است که در روزنامه های مختلف به چاپ رسیده است. ژیلا بنی یعقوب نخستین روزنامه نگار ایرانی است که از اردوگاه‌های فلسطینی صبرا و شتیلا گزارش تهیه کرده است.این گزارش ها در روزنامه های نوروز و یاس نو به چاپ رسیده است.

غیرت با اشاره به این موضوع که یکی دیگر از مصادیق اتهامی موکلش جمع آوری امضا برای کمپین یک میلیون امضا ذکر شده است، گفت: اولا دادگاه را به این موضوع توجه داده‌ام که اساسا جرم موکل من فعالیت در کمپین یک میلیون امضا نبوده و به این دلیل هم محاکمه نشده است و هرگز چنین اتهامی در هیچ کدام از مراحل دادرسی به ویژه بازپرسی و دادگاه به موکلم تفهیم نشده بود. با این همه اما به اطلاع محضر دادگاه در لایحه تجدید نظرخواهی رسانده ام که جمع آوری امضا طبق قوانین جمهوری اسلامی جرم نیست و از این گذشته تاکنون سه نفر از اعضای کمپین یک میلیون امضا ازسوی محاکم دادگاه انقلاب با این استدلال که جمع آوری امضا جرم نیست تبرئه شده اند.خانم ها جلوه جواهری و پرستو اللهیاری از جمله این افراد هستند.

این وکیل دادگستری همچنین گفت : یکی دیگر از دلایل مجرمیت موکل بنده همکاری وی با روزنامه های اصلاح طلب ذکر شده که بعدها توسط محاکم قضایی تعطیل شده است. موکل من زمانی در این روزنامه ها فعالیت می کرده که با مجوز دولت منتشر می شدند و اساسا همکاری با روزنامه های تعطیل شده غیرممکن است.

وی در پایان با اشاره به محرومیت سی سال از حرفه روزنامه نگاری برای موکلش گفت گفت: قوانین جمهوری اسلامی برای کسی که محارب شناخته و حتی مجازات قطع عضو نیز برای او صادر شده، پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی را در نظر گرفته است. بنابراین پرسش من این است که چطور به موکل من سی سال محرومیت شغلی داده اند و حتی به این فکر نکرده اند که وقتی تنها تخصص موکل من روزنامه نگاری است، گذران زندگی او چگونه خواهد بود؟

فریده غیرت اظهار امیدواری کرد که دادگاه تجدیدنظر به اعتراض او توجه و حکم برائت برای ژیلا بنی یعقوب صادر کند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours