نظرات علامه فضل‌الله، مرجع تقلید شیعیان لبنان در مورد زنان

13 تیر 1389

به گزارش سایت کلمه سید محمدحسین فضل الله از مراجع تقلید شیعیان لبنان، امروز یکشنبه ۱۳ تیر (چهارم جولای) در سن هفتاد و پنج سالگی در بیروت درگذشت. او روز جمعه به دلیل خونریزی داخلی به بیمارستانی در بیروت منتقل شده بود. سید فضل الله در مورد زنان نیز نظراتی داشته است که در زیر می خوانید:

علامه فضل‌الله درباره زنان نظراتی به روز داشته به‌گونه‌ای که معتقد بود «زن در طول تاریخ مظلوم بوده است، با وجود این‌که عقلش مثل مرد است و توانایی‌اش مثل توانایی مرد ولی از صحنه معرفت و تجربه کنار گذاشته شده و بازیچه و کنیز مرد در نظر گرفته شده است».

وی درباره بخشی از حقوق زنان چنین فتوایی را مطرح کرده بود: زن بالغه و رشیده، مثل مرد بالغ و رشید است و هر کدام از آن دو در مسائل مالی زندگی، شخصیت قانونی مستقلی دارند.

وی همچنین نظر فقهی خود را درباره ازدواج زنان چنین مطرح کرده بود: نظر فقهی ما این است که زن بالغه و رشیده در مورد ازدواج خود از پدر و جد پدری و برادر خود مستقل است، مثل مرد بالغ و رشید. هرچند که بعضی‌ها با این نظر مخالف ما هستند. اما مساله مشورت گرفتن از پدر، جنبه استحبابی دارد و الزامی نیست.

سید محمدحسین فضل‌الله همچنین معتقد بود که «زن حق دارد به عنوان دفاع از خود، خشونت شوهرش را پاسخ بگوید». همچنین گفته بود که «جایز نیست مرد با سوء استفاده از ضعف زنش علیه او دست به خشونت بزند» و زنان را «تشویق» کرده بود که ورزش‌های قدرتی یاد بگیرند تا بتوانند از خودشان دفاع کنند».

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours