معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور: در مورد برخورد با بدحجابی بین مسوولان اختلاف اساسی وجود ندارد

22 تیر 1389

ایلنا: معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور ، در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف بیشتر بر آموزه‌های دینی تاکید می‌شود، این در حالی است که باید بیشتر به فلسفه حجاب و عفاف و دلایل لزوم حجاب و عفاف در جامعه تاکید شود و این موضوع برای نسل جوان مطرح شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا افشار معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور در همایش طلایه‌داران عفاف و حجاب گفت: ایرانیان همواره در مقابل متجاوزان مقاومت کرده و تمدن ایرانی و ایرانیان با توجه به هوشمندی، ذکاوت، شهامت و خداجویی که داشتند همواره سرزمین خود را از دست متجاوزان در امان نگه داشتند و اگر در تاریخ ایران روزگارانی متجاوزان به ایران رخنه کردند در برابر فرهنگ ایرانی استحاله شده و در فرهنگ ایرانی ‍ـ اسلامی غرق شده‌اند.

او ادامه داد: بزرگترین مقاومت ملی ایرانیان در مقابل متجاوزان به خاک ایران در جنگ تحمیلی صورت گرفت و ایرانیان همواره روحیه مقاومت در برابر مستکبرین را داشته‌اند و قطعا در مقابل تهاجم فرهنگی غرب نیز پیروز می‌شوند.
معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور تصریح کرد: درست است که ابزار و تکنولوژی در دست بیگانگان است اما محتوا و معنای فرهنگی در دست ماست. خورشید همیشه پشت پرده باقی نمی‌ماند و بالاخره روزی حقیقت شیعه و ایرانیان بر جهانیان آشکار می‌شود.

او ادامه داد: جوانان ایرانی عاشق انقلاب در فضای مجازی چنان عمل کرده‌اند که کاخ سفید به لرزه درآمده است. جوانان متدین ایرانی از فضای مجازی استفاده کرده و در معرفی اسلام به کل جهان تلاش می‌کنند.
او ادامه داد: ما باید تلاش کنیم که دچار از خود بیگانگی فرهنگی نشویم، خطرات را رصد کنیم، قابلیت‌ها را درک کنیم و ببینیم که نظام جمهوری اسلامی و جوانان چگونه دشمن فرهنگی را به زمین می‌زنند.
او گفت: مقابله با تهاجم فرهنگی در این عرصه به میدان پیشرفت فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی تبدیل می‌شود.
معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور تصریح کرد: در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف بیشتر بر آموزه‌های دینی تاکید می‌شود، این در حالی است که باید بیشتر به فلسفه حجاب و عفاف و دلایل لزوم حجاب و عفاف در جامعه تاکید شود و این موضوع برای نسل جوان مطرح شود.

او ادامه داد: اغناءسازی و باور عمومی برای روی آوردن به این فرهنگ ضرورت دارد بنابراین دانشگاه‌ها با برگزاری جلسات گفتمان حجاب و عفاف باید دانشجویان را با فلسفه حجاب آشنا کند.حجاب و عفاف موجب سلامت محیط کار، آموزش و محیط اجتماعی می‌شود و عاملی برای تحکیم و تعالی خانواده است، جامعه‌شناسان باید با ذکر آمار باور عمومی را در این زمینه تقویت کنند.

او گفت: برخورد با بدحجابی فرع است اما در عمل به آن توجه نمی‌شود در جمع‌بندی اجرای قانون حجاب و عفاف که در دو سال پیش در دفتر مقام معظم رهبری انجام شد، همه دستگاه‌ها وظایف خود را برشمردند و نتیجه این جلسه این شد که در زمینه حجاب و عفاف کار فرهنگی ضعیفی صورت گرفته و برای حل مسئله باید به دنبال راهکارهای فرهنگی بود.
او ادامه داد: اگر فرهنگ‌سازی لازم در عرصه‌های مختلف صورت بگیرد، هم‌افزایی توسط دستگاه‌های فرهنگ‌ساز انجام می‌شود و این معضل اجتماعی به صورت ریشه‌ای و پایدار از بین می‌رود.

معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور تاکید کرد: بخشی از آسیب‌های مربوط به بدحجابی در کشور ماهیت سیاسی دارد و اگر شنیده می‌شود کسی در نقطه‌ای از تهران کشف حجاب کرده است اینها کسانی نیستند که حجاب داشته و یا بدحجاب بوده‌اند و پوشش خود را برداشته‌اند. بلکه افرادی که کشف حجاب می‌کنند توسط یک حرکت سیاسی ساماندهی می‌شوند. جریان فتنه از طریق فضای مجازی برای مقابله با نظام و انتقام‌ شخصی چنین حرکت‌هایی را ساماندهی می‌کند و گرنه رویکرد عمومی جامعه به سوی ارزش‌های اسلامی است.

او ادامه داد: انتخابات‌های مختلفی که در چند سال گذشته در کشور انجام داده پیروزشان اصولگرایان بوده است و این نشان‌دهنده این است که مردم علاقه‌مند به پاسداری از ارزش‌های دینی و انقلابی هستند و این مسئله حتی در محیط‌های دانشگاهی، علمی و همه اقشار جامعه قابل رویت است.

افشار گفت: کار فرهنگی کار پیچیده و دیربازدهی است. باید تلاش کنیم که برای نسل جوان کار فرهنگی لازم را در زمینه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف انجام دهیم.

او گفت: صدا و سیما و آموزش و پرورش، تابلوهای تبلیغات شهری و محیطی و هنر می‌توانند در زمینه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف بسیار موثر عمل کنند.

معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور گفت: آموزش و پرورش برنامه خوبی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در نظر گرفته است و امیدواریم با بکارگیری این شیوه‌ها بتوانیم ارتقای ارزش‌ها و هنجارهای حجاب و عفاف را در مدارس شاهد باشیم.

افشار گفت: در صدا و سیما نیز برنامه‌های جامعی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف تدوین شده است که به صورت فیلم مستند و داستانی و انواع برنامه‌های مختلف به اجرا درمی‌آید. امیدوار هستیم با این برنامه جامع اثربخشی لازم را در صدا و سیما شاهد باشیم.

معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور گفت: در اینکه باید با هنجارشکنی‌ها مبارزه کرد هیچ اختلاف‌نظری وجود ندارد برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و هنجار ایرانی و معنوی کشور باید با ناهنجاری‌ها و جرایم سازمان‌یافته که تلاش می‌کند عرصه فرهنگ عمومی و اخلاقی جامعه را متلاشی کند، مبارزه کنیم، منتهی در برخی موارد اختلاف‌نظرهایی در شیوه مقابله و اولویت‌بندی‌ آنها در بین مسئولان کشوری وجود دارد، اما برخی گروه‌ها و جریان‌ها با درشت‌نمایی این نقطه‌نظرات به دنبال آن هستند که نشان دهند بین مسئولان کشوری در رابطه با نحوه برخورد با بدحجابی اختلاف‌نظرهای اساسی وجود دارد.

او ادامه داد‍: در حالی که این‌گونه نیست و همه کسانی که درد دین دارند و برای تبلیغ آموزه‌های دینی تلاش می‌کنند در کلیات با هم هم‌نظرند و اختلاف‌نظرهای آنها، اختلاف‌نظرهای کارشناسی است، آنها در روش‌های مختلفی که برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف ارائه می‌کنند با هم، هم‌نظر نیستند. هر چه جلوتر می‌رویم با استفاده از تجربیات گذشته به نتایج بهتری می‌رسیم و امیدواریم توافقات بین مسئولان در آینده بیشتر شود و روش‌های اثربخش و تاثیرگذارتری برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در نظر گرفته شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور گفت: امیدوارم همه سازمان‌ها و نهادها در چهارچوب قانون حجاب و عفاف دقیق عمل کنند و رفتار آنها به گونه‌ای نباشد که به جمهوری اسلامی آسیب وارد شود و مخالفت‌هایی را دامن بزند.

او گفت: مردم ایران همواره از نظام جمهوری اسلامی حمایت کرده و در جنگ تحمیلی با مشارکت مردم چشمگیر بوده است. در عرصه سیاسی نیز مردم با حضور در راهپیمایی‌ها و انتخابات همواره در کنار نظام جمهوری اسلامی بودند. اکنون در بخش فرهنگی نیز نیاز است که مردم با دولت مشارکت کنند و با یک جهاد فرهنگی زمینه تهاجم فرهنگی در کشور را از بین ببرند.

او ادامه داد: آنها باید در مقابل شبکه‌های ماهواره‌ای مقاومت کنند و به دولت کمک کنند تا کشور از تهاجم فرهنگی خلاصی یابد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours