زنان سه برابر مردان خودکشی می‌کنند

31 تیر 1389

ایسنا: مسئول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان‌شمالی گفت: علت 80 درصد اقدام به خودکشی‌ها “افسردگی” است

مسئول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان‌شمالی گفت: آمار اقدام به خودکشی در سال جاری نسبت به سال گذشته50 درصد کاهش یافت.

مهین حمیدی در گفت‌ وگو با خبرنگار ایسنا افزود: طی آمار گزارش شده در سال جاری بیشترین آمار اقدام به خودکشی مربوط به یکی از روستاهای بخش مانه و سملقان و همچنین شهرستان بجنورد بوده است.

وی خودکشی را شامل انواع مختلفی مثل تمایل به خودکشی، خودکشی دسته جمعی، انتحاری، ‌تقلیدی و ‌اینترنتی ذکر کرد.

این مسئول از علتهای خودکشی به عوامل زیستی و روانی اشاره کرد و افزود: در عوامل زیستی سروتونین مغز کم و فرد دچار افسردگی می‌شود؛ به طوری که علت 80 درصد اقدام به خودکشی‌ها “افسردگی” است.

وی ازعلتهای روانی در این زمینه به اختلال شخصیت در بین افراد،‌ عدم هماهنگی فرد با محیط،‌ عدم یادگیری راه‌های سازگاری با محیط و عدم آموزش مهارت‌های زندگی اشاره کرد.

حمیدی افزود: وجود تغییرات وی‍ژه در خواب و تغذیه افراد،‌ رفتارهای خشونت آمیز،‌ انزوا و کناره‌گیری مصرف مواد و مشروبات الکلی،‌ بی‌توجه بودن بر وضع ظاهری و ‌تغییرات قابل ملاحظه در شخصیت از نشانه‌های معمول در این افراد است.

وی بیان کرد: وجود خانواده،‌ دوستان و محیط اجتماعی مناسب، ‌عزت نفس بالا، ‌داشتن فرزند، ‌وجود امنیت شغلی، احساس امید، ‌مدیون بودن به دیگران و داشتن باورهای دینی در جلوگیری از خودکشی مفید است.

حمیدی اضافه کرد: بر طبق تخمین سازمان بهداشت جهانی سالانه یک میلیون نفر به علت خودکشی فوت و بین 10 تا 20 برابر اقدام به خودکشی می‌کنند.

وی گفت: بنا به آمار بیشترین میزان خودکشی در کشور مربوط به استانهای ایلام و کرمانشاه و کمترین رتبه اقدام به خودکشی مربوط به سیستان و بلوچستان و نرخ خودکشی در ایران شش نفر از هر100 هزار نفر است.

مسؤول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان شمالی گفت: در تمام کشورها معمولا زنان سه برابر مردان اقدام به خودکشی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر خودکشی‌ها از طریق قرص و سموم انجام می‌شود، حلق آویز کردن،‌ رگ زدن،‌ خودسوزی،‌ مسمویت با گاز و ‌انداختن خود جلوی خودرو را از دیگر شیوه‌های خودکشی عنوان کرد.

حمیدی اظهار کرد: بیشتر خودکشی‌های انجام شده در بین افراد بالای 20 سال بوده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours