وزیر علوم: حضور دانشجویان در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی در مسائل شرعی و حلال و حرام‌ها تاثیرگذار است

9 مرداد 1389

فارس: کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص تاسیس دانشگاه تک‌جنسیتی در کشور گفت: وقتی در جامعه تقاضا و نیاز برای دانشگاه‌های تک‌جنسیتی وجود داشته باشد، چه اشکالی دارد که دانشگاه‌های بیشتری مانند دانشگاه الزهرا(س)، حضرت معصومه(س)، امام صادق(ع) و امام حسین(ع) که عملکرد خوبی هم ارائه داده‌اند، داشته باشیم.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه متاسفانه تا سخن از اسلامی شدن دانشگاه‌ها می‌شود، عده‌ای به فضاسازی‌ منفی می‌پردازند، افزود: این افراد مباحثی نظیر تاسیس دانشگاه‌های تک‌جنسیتی و یا بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را مطرح می‌کنند، در حالی که اسلامی کردن دانشگاه‌ها صرفاً به معنای ساخت مسجد و نماز‌خانه در دانشگاه، برگزاری دعای کمیل و یا جداسازی جنسیتی در کلاس‌های درس نخواهد بود، بلکه دانش و علوم باید اسلامی شود.

وزیر علوم طرح این گونه مسائل را برای انحراف اهداف اصلی شعار “دانشگاه اسلامی” خواند و تصریح کرد: این حق خانواده‌ها و ملت شریف ایران اسلامی است که انتخاب کنند فرزندان‌شان در کدام دانشگاه و در چه فضایی تربیت شوند.

دانشجو همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پژوهشی در خصوص تاثیر تک‌جنسیتی بودن دانشگاه‌ها در ارتقای کیفیت آموزشی دانشجویان انجام شده است، اظهار داشت: این مساله اساسا مطرح نیست و تاثیر این کار بر روند مسائل آموزشی دانشجویان اهمیت چندانی ندارد، بلکه حضور دانشجویان در این دانشگاه‌ها و یا حتی جدا نشستن دانشجویان در کلاس‌های درس، می‌تواند در مسائل فرهنگی، اعتقادی، شرعی و حلال و حرام‌ها تاثیرگذار باشد.

وی در همین زمینه یادآور شد: ما به دنبال ترغیب دانشگاههای غیرانتفاعی به سمت راه‌اندازی دانشگاه‌های پسرانه و یا دخترانه هستیم البته برای ایجاد دانشگاه‌های دولتی تک‌جنسیتی نیز مانعی وجود ندارد و فکر نمی‌کنیم افزایش دانشگاه‌های تک‌جنسیتی اشکالی به وجود آورد.

وزیر علوم در پایان با بیان اینکه افزایش دانشگاه‌های تک‌جنسیتی در شهرهای کشور حق انتخاب بیشتری را برای ادامه تحصیل فرزندان به خانواده‌ها می‌دهد، خاطرنشان کرد: وزارت علوم برنامه‌ای برای تفکیک جنسیتی دانشگاه‌های موجود ندارد و نمی‌خواهیم این دانشگاه‌ها را تک جنسیتی کنیم.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours