منشور حقوق و مسئولیتهای زنان در نظام اسلامی تصویب شد

19 مرداد 1389

دبیر شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به تدوین و تصویب منشور حقوق و مسئولیتهای زنان در نظام اسلامی گفت: این منشور به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی و مجلس رسیده و در آن دولت موظف به اجرای منشور و شورای زنان مکلف به تهیه گزارش از روند اجرای آن شدند.

بتول محتشمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تدوین سیاستهای پیشگیری از همه نوع ظلم و خشونت خانگی و اجتماعی علیه زنان و کودکان و مقابله با آن از طریق اصلاح ساختارهای قانونی و قضایی گفت: تدوین این سیاستها از برنامه های امسال شورای فرهنگی اجتماعی زنان است.

دبیر شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به تدوین و تصویب منشور حقوق و مسئولیتهای زنان در نظام اسلامی گفت: این منشور به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی و مجلس رسیده که در آن دولت موظف به اجرای منشور و شورای زنان مکلف به تهیه گزارش از روند اجرای آن شدند.

وی با بیان اینکه این منشور با الهام از شرعیت جامع و معتدل اسلام و نظام حقوقی اسلام در مورد زنان با هدف تدوین نظام مند و یکجای حقوق و مسئولیتهای زنان تدوین شده است ادامه داد: به جز این منشور سندی نداریم که به صورت یکجا تمامی حقوق و مسئولیتهای زنان را احصا کرده باشد. تمامی عرصه های اجتماعی، سیاسی، حقوق فردی، انسانی، خانوادگی، فرهنگی و قضایی زنان در این منشور تنظیم شده و مبنای آن قرآن، سنت، قانون اساسی و اندیشه های امام و رهبر و بهره گیری از سند چشم انداز توسعه کشور است.

محتشمی با تاکید بر اینکه منشور حقوق و مسئولیتهای زنان می تواند منشا برنامه ریزی و تنظیم قوانین برای زنان باشد تاکید کرد: در این منشور با ادبیات عدالت جنسیتی به تفاوتهای جسمی و روانی زنان تاکید شده چرا که این تفاوتهای منشا تفاوتهای حقوقی نیز هست.

وی با بیان اینکه متاسفانه این منشور هنوز توسط دولت اجرا نشده، گفت: این منشور پاسخ به نیازهای فطری زنان بوده و با کنواسیونهای بین المللی مربوط به زنان متفاوت و کاملتر است چرا که آنها مبنا را بر تساوی زن و مرد گذاشته اند ولی اسلام مبنا را بر تعادل و عدالت جنسیتی قرار داده است.

محتشمی تصریح کرد: دستگاههای اجرایی برنامه های خود را به صورت کلان و بدون رویکرد مسائل جنسیتی برای زنان و مردان تهیه می کنند اما همیشه مسائلی مربوط به زنان است که مغفول واقع می شود. شورای زنان به منظور جلوگیری از سلیقه مداری تلاش می کند تا سیاستها و راهبردهای مربوط به زنان را ترسیم کند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours