ترویج ازدواج موقت در بین جوانان آری یا خیر؟!

29 مرداد 1389

زن فردا : طرح ازدواج موقت و تبعات اجتماعی آن باعث بروز عکس العمل و انتقاداتی از سوی برخی مسوولان و همچنین قشر عادی جامعه شده است .

به گزارش «زن فردا»، بررسی ها نشان می دهد مشکلات اقتصادی ، نیاز به داشتن سرپرست و فراهم نبودن شرایط ازدواج دائم از جمله عوامل اصلی روی آوردن جوانان به سمت ازدواج موقت است. اما جای سؤال است که ، آیا طرح این گونه مسایل در میان قشر نوجوان و جوان جامعه امری سنجیده است؟

خادم یکی از دانشجویان رشته مطالعات زنان ، در این خصوص خبرنگار «زن فردا» می گوید : چرا باید گمان کنیم مسوولیت زنان در قبال مشکلات و مصایبی که مردان عامل اصلی بروز آن هستند بیش از خود مردان است؟

وی افزود : طرح و اجرای این موضوع نه تنها کمکی به حل مسئله نمی کند بلکه باعث افزایش و حتی ایجاد مشکلات جدیدی خواهد شد .

عصاری یکی دیگر از دانشجویان مخالف این طرح می گوید : وجود غریزه جنسی را نمی توان انکار کرد ، بخصوص اینکه بروز و رشد آن در دختران زودتر از پسران اتفاق می افتد . چیزی که باید مورد توجه واقع شود نهاد خانواده است که گاهی به فراموشی سپرده می شود .

وی نقش خانواده را بسیار مؤثر می داند و می گوید : در کنترل این میل در نوجوانان و جوانان خانواده نقش مهمی را ایفا می کند چرا که گذر از کودکی به نوجوانی و جوانی و حتی گاهی بزرگسالی در خانواده صورت می گیرد .

توجه به نهاد خانواده امری ضروری است

همچنین یکی از اعضای سازمان ملی جوانان ، زن را قشر آسیب پذیر جامعه دانسته و بیان می کند ، اجرای چنین طرحهایی باعث دامن زدن به اوضاع نا به سامان بخشی از این قشر می گردد .

وی بیان کرد : چه خوب است قبل از طرح و به اجرا گذاشتن چنین مسایل مهمی به عواقب آن هم بیندیشیم.

فاطمه طاهایی استاد حوزه نیز در گفتگو با «زن فردا» خصوص تصویب این ماده گفت : تصویب اینگونه از قوانین مفید خواهد بود چرا که از تولد کودکان بدون پدر و مادر مشخص جلوگیری می شود و این امر در زندگی حال و آینده فرزندان متولد شده تاثیر دارد .

این استاد حوزه می گوید : در شرایط فعلی جامعه که ما با این گونه مسایل مواجه هستیم گرچه ازدواج موقت نمی تواند آخرین راه حل باشد اما به هر حال برای جلوگیری از پیش آمدن مشکلات آتی باید چنین قوانینی تصویب گردد .

حسن حمیدیان مدیر کل پیگیری امور استانهای وابسته قوه قضاییه نیز در خصوص طرح ازدواج موقت اظهار داشت : در حال حاضر با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه طرح چنین مسایلی نمی تواند مشکل گشا باشد چرا که اجرای چنین طرح هایی نیازمند شرایط خاصی است و به اعتقاد بنده این طرح بعد از گذشت مدت زمانی به لاک خود فرو خواهد رفت زیرا باید برای مطرح کردن هر طرح و برنامه ای زمینه های اجرایی آن هم فراهم باشد ، مشکلات و مسایل جوانان ما تنها با ارائه یک طرح حل نخواهد شد .

حجت الاسلام سید رضا اکرمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطرح شدن اصل موضوع ازدواج موقت در قرآن می گوید : در اصل این موضوع هیچ شبهه ای نیست و دارای شرایط و ضوابطی است ، از جمله مهریه و مدت مشخص که باید ذکر گردد .

وی در ادامه گفت : نکته اصلی ازدواج موقت وجود شرایط خاص آن است و انجام آن از روی هوا و هوس و یا اشباع غریزه جنسی صحیح نیست .

اکرمی در خصوص طرح ازدواج موقت در اسلام تصریح کرد : در شرایط خاص نیازهایی وجود دارد که اسلام برای رفع آنها راه حل ارائه کرده است یکی از این راهها ازدواج موقت است .

وی در نهایت افزود : ازدواج برای تشکیل خانواده است نه برای ایجاد تزلزل و سستی در پایه های خانواده ، در نتیجه اگر ما به اصول پایبند باشیم و تمام شرایط آنرا بی کم و کاست بپذیریم مطمئناً دچار مشکل نخواهیم شد .

می توان نتیجه گرفت در جامعه کنونی ما آنچه مسلم است ضرورت رشد اخلاقی به معنای درونی کردن قواعد ، قوانین و ارزشهای مرتبط با چگونگی رفتار متعامل بین خود و دیگران است که می تواند گره گشا واقع گردد .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours