لایحه حمایت از خانواده تعدد زوجات را ترویج می کند

31 مرداد 1389

خبرگزاری بین المللی زنان ایران : یک کارشناس امور زنان با بیان اینکه لایحه حمایت از خانواده به نفع جامعه به ویژه خانواده ها نیست اظهار داشت: این لایحه نه تنها تحکیم خانواده را به دنبال ندارد بلکه بنیان خانواده را می لرزاند و تعدد زوجات را ترویج می دهد.

به گزارش خبرگزاری ایونا ، مریم بهروزی کارشناس امور زنان در گفتگو با خبرگزاری زنان ایران در خصوص لایحه حمایت از خانواده اظهار داشت: با توجه به اقداماتی که برای اصلاح این لایحه انجام شد قرار بود ماده 23 مربوط به تعدد زوجات حذف شود که ابتدا این کار انجام شد و پز آن را هم در مصاحبه های خارجی دادیم که مجلس به مطالبات مردم به ویژه زنان توجه می کند.

وی افزود: ولی هم اکنون جایگزینی برای آن در کمیسیون پیش بینی شده است و 12 شرط برای ازدواج مجدد مردان در نظر گرفته شده است.

بهروزی خاطر نشان کرد: مسئله رعایت عدالت در این لایحه حذف شده و در صورت تشخیص دادگاه مرد می تواند ازدواج مجدد کند. همچنین در این لایحه نه احراز عدالت و نه تعهد به عدالت آمده است.

کارشناس امور زنان با تاکید بر اینکه لایحه حمایت از خانواده تعدد زوجات را آسان و ترویج می کند گفت: این لایحه به نفع جامعه به ویژه خانواده ها نیست.

وی تصریح کرد: این لایحه نه تنها تحکیم خانواده نیست بلکه بنیان خانواده را می لرزاند، مبنی بر همین موضوع در مرحله اول پیشنهاد اصلاح این ماده وگرنه حذف کلی آن را خواستاریم.

بهروزی اظهار داشت: اصل ازدواج بر تشکیل خانواده و بعد از آن تحکیم خانواده و ساختن جامعه پیش رو و موفق است ولی تعدد زوجات هدف از تشکیل خانواده را منتفی می کند.

کارشناس امور زنان ادامه داد: روح حاکم بر احکام اسلامی تک همسری است و از چند همسری می توان در موارد استثنا استفاده شود که این موضوع در این لایحه ذکر نشده است و در سه جای قرآن نیز عدالت آمده است که در اینجا وجود ندارد و در بندهای شروط ازدواج مجدد این لایحه نیز عدالتی وجود ندارد.

وی بیان داشت: نمایندگان مجلس پیش بینی می کنند 12 شرطی که برای ازدواج مجدد در لایحه حمایت از خانواده گنجانده شده در شورای نگهبان حذف شود که با این اقدام چند همسری در ایران اسلامی آزاد و ترویج می شود.

بهروزی با بیان اینکه باید این شروط از همین حالا در مجلس حذف شود تصریح کرد: اگر این شروط در شورای نگهبان حذف شود و مجلس تقاضای ابقای شروط را مطرح کند، لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می شود.

کارشناس امور زنان با بیان اینکه ازدواج مجدد در اسلام نه واجب است‌، نه مکروه‌، نه حرام است و نه مباح بلکه رخص است، ادامه داد: به این معنا که اسلام این مسأله را برای شرایط خاص اجازه داده است و باید بررسی شود و شرایط کنونی کشور، شرایط خاص نیست، بنابراین نظر و درخواست ما اصلاح ماده 23 و 25 لایحه حمایت از خانواده است .

وی تصریح کرد: تعدد زوجات مباحی است که به دلیل کمتر بودن تعداد زنان در معرض ازدواج از مردان در کشور ما ضرورتی ندارد ولی در این لایحه آمده است.

بهروزی اظهار داشت: حضرت آیت الله طباطبایی (ره) در کتاب المیزان خود آورده است اگر ما حاکم اسلامی می داشتیم این تعدد زوجات را منع می کرد تا این ستم و گرفتاری برای خانواده ها نباشد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours